TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

San gwiazdą IV Zlotu Ogórków
Karol Wach - Opublikowano: 26.05.2009 10:52:55 1 komentarz
San gwiazdą IV Zlotu Ogórków

W sobotę, 16 maja 2009 roku, już po raz czwarty do Warszawy zjechali sympatycy „ogórków”. Spotkania te stają się powoli tradycją, towarzyszącą stołecznej Nocy Muzeów. Jak co roku kultowe Jelcze przybyły do stolicy z całej Polski. Wraz z nimi pojawili się ich opiekunowie i miłośnicy starej motoryzacji. Tradycyjnie też dopisali Warszawiacy, którzy tłumnie przybyli, aby przejechać się jednym z zabytkowych pojazdów. Okazja ku temu nadarzyła się dwukrotnie –po raz pierwszy w takcie parady „ogórków”ulicami miasta, drugi zaś raz tego samego dnia wieczorem, kiedy to stare pojazdy kursowały liniowo, dowożąc zwiedzających do stołecznych muzeów czy galerii. Ale po kolei.

Stare autobusy wraz ze swoimi właścicielami pojawiły się w Warszawie już w piątek. Wówczas to rozpoczęły się przygotowania do zlotu. Odpoczywające przy ul. Włościańskiej, po często dalekiej drodze, autobusy były pieczołowicie szykowane do parady. Każda bowiem ekipa chciała, aby to właśnie ich pojazd prezentował się najlepiej. Sobota. Około godziny 9.30 pierwsze pojazdy zaczęły pojawiać się na Pl. Bankowym, gdzie przez dwie godziny były udostępnione dla zwiedzających. Tradycyjnie już dużym powodzeniem cieszyły się kabriolety. Spore wrażenie robił również gdański Jelcz, wyprodukowany w 1984 roku, który z nowym właścicielem pojawił się na zlocie po raz pierwszy. Oprócz ekipy z Trójmiasta i najliczniej reprezentowanego warszawskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej, prezentowane były też autobusy z Krakowa, Poznania czy Bydgoszczy. Nie zabrakło również przedstawicieli muzeum starych pojazdów z Otrębusów. Około południa rozpoczęła się ta część, na którą wszyscy czekali chyba najbardziej –parada. Wszystkie zgromadzone przy pomniku Słowackiego autobusy wyruszyły w miasto. Widok ten jak zwykle był imponujący. Kolumna starych autobusów musiała robić wrażenie na mieszkańcach Warszawy. I robiła. Przypadkowi świadkowie wydarzenia wyciągali pośpiesznie telefony komórkowe, aby uwiecznić ten moment. Przejazd odbył się ulicami Marszałkowską, Waryńskiego, al. Armii Ludowej, Solec, Wybrzeże Kościuszkowskie, Wybrzeże Gdańskie, Wybrzeże Gdyńskie, al. Armii Krajowej, Słowackiego i zakończył się przy Metrze Marymont. Stąd zmęczone trudami jazdy z pasażerami autobusy zjechały na zasłużony odpoczynek do ORT Włościańska. Wieczorem wszystkie ogórki wspomagane przez Berlieta i Sana wyjechały na linie A i C, aby dowozić zwiedzających do licznie tego wieczora otwartych muzeów i galerii. Stare pojazdy, jak co roku, wspomagane były na muzealnych liniach przez niskopodłogowe, należące do warszawskich przewoźników. Oficjalne zakończenie zlotu nastąpiło w niedzielne przedpołudnie.

San gwiazdą

Na tegorocznym zlocie ogórków największe wrażenie robił nie Jelcz a San H-100B. Wyremontowany staraniem warszawskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej autobus jest kolejnym uratowanym przez klubowiczów zabytków. Jest to unikatowy miejski autobus, który w czasach PRL-u był jednym z najbardziej popularnych pojazdów komunikacji miejskiej w Polsce. San pochodzi z Kalisza, dlatego też po remoncie otrzymał oryginalne, kaliskie oznakowanie. Właśnie w tej okolicy wrak autobusu został wypatrzony przez jednego z miłośników komunikacji. Co ciekawe, Sany nigdy nie jeździły po stołecznych ulicach. Stąd też zanim warszawski Klub podjął decyzję o ratowaniu pojazdu pojawiła się chwila wątpliwości. Chęć posiadania kolejnego uratowanego zabytku była jednak silniejsza. Odrestaurowanie autobusu okazało się bardzo żmudną pracą. Trzeba było odtworzyć m.in. napęd, instalację elektryczną, siedzenia. Większość części jest jednak oryginalna. Pochodzą z innych zachowanych sanów. Niektóre z nich przekazało nam nawet Ministerstwo Obrony Narodowej –mówił Gazecie Wyborczej Marcin Żabicki z KMKM. Remont został wsparty przez władze Kalisza, po ulicach którego kursowały w latach 60. i 70. takie pojazdy. Podróż miejskim Sanem mogli wówczas odbyć także mieszkańcy takich miast jak Szczecin, Lublin czy Białystok. Przeprowadzenie remontu było możliwe także dzięki pomocy Kaliskich Linii Autobusowych. Zdecydowaliśmy wesprzeć remont tego autobusu, bo to przecież nasza historia. Choć Kalisz jest jednym z najstarszych miast w Polsce, to mnóstwo naszych zabytków zostało zniszczonych - głównie podczas pierwszej wojny światowej –mówił Gazecie Wyborczej prezes przewoźnika Marek Matuszewski.

Miejski San nie jest zapewne ostatnim ocalonym przez KMKM dla potomności zabytkowym autobusem. Teraz stołeczni miłośnicy szykują się do odbudowy legendarnego Chaussona, a w dalszej kolejności jakże popularnego w Warszawie Ikarusa 260.       
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Jelcz
San
Berliet
Warszawa
zabytek
linia
KMKM
  • MIG – 28.05.2009

    Kto uratuje wrocławskie zabytkowe autobusy? Na zajezdni Borek stoi pod chmurką kabriolet Fredruś, podobno uszkodzony. Zajezdnia przy ul. Grabiszyńskiej kryje kolejnego Jelcza - 043, również stojącego pod chmurką...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....