Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

S19: Kolejny odcinek oddany

infobus
07.12.2017 16:00
0 Komentarzy

7 grudnia oddany został ponad 6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 odwęzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe.

Odcinek ten jest częścią trasy ViaCarpatia; jego budowa kosztowała ponad 342,5 mln zł. Odcinek ten stanowi teżkolejną część autostradowej obwodnicy Rzeszowa.

Wczwartek oddano też wybudowany przez samorząd Rzeszowa i samorząd województwaok. 4-kilometrowy łącznik od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. 9 DywizjiPiechoty do węzła Rzeszów Południe. Jego budowa kosztowała ponad 105,5 mln zł.

Obecny na uroczystości wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński podkreślił, żedla rządu i Polski wschodniej droga Via Carpatia jest bardzo ważna. „Droga taciągnie się wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej i wzdłuż wschodniejgranicy Polski. To droga, która pomoże nie tylko w połączeniu tych terenów, aleco ważniejsze ma ona pomóc w rozwoju wschodniej części kraju i wschodniejczęści Unii Europejskiej” – dodał.

Kwieciński przypomniał, że w poprzedniej perspektywie finansowej UE trasa taprzez ówczesny rząd PO-PSL została „wyrzucona z finansowania”.

„Teraz odcinek po odcinku budujemy tę drogę i bardzo się cieszę, że dzisiajkolejne kilometry S19 oddajemy do użytku. Cieszę się również z tego, że jesttutaj naprawdę dobra współpraca wszystkich samorządów, bo jednocześnie oddajemypołączenie tej drogi z Rzeszowem. To jest bardzo ważne, żeby budując głównedrogi przelotowe zapewnić jednocześnie dostęp do ośrodków miejskich” –powiedział wiceminister.

Kwieciński zaznaczył, że w ostatnich latach inwestycje w infrastrukturękoncentrowały się głównie na zachodzie Polski i w centralnej części kraju. „Wtej chwili nadszedł czas, żeby te zaległości nadrobić, dlatego rząd zdecydował,żeby jeszcze w tej perspektywie finansowej z użyciem środków unijnych, alerównież krajowych intensywnie kontynuować budowę drogi S19” – podkreśliłwiceminister.

Natomiast wojewoda podkarpacki Ewa Leniart zaznaczyła, że liczy, iż całypolski odcinek Via Carpatia zostanie wybudowany zgodnie z planem rządu, czylido 2025 r. „Na zakończenie tej inwestycji czekają też nasi sąsiedzi napołudniu” – zauważyła.

Zdaniem Leniart, mimo że oddany w czwartek odcinek drogi nie jest długi,”dobrze pokazuje, że współpracując można skutecznie dążyć do celu”. „Droga S19otwiera nasze województwo, ułatwia komunikację mieszkańcom, a to wszystko jestniezbędnym warunkiem do rozwoju całego regionu” – mówiła wojewoda.

Pełniący obowiązki dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i AutostradJacek Gryga, nawiązując do słów wojewody powiedział, że odcinek jest krótki,ale jest bardzo istotny z punktu widzenia realizacji całej drogi Via Carpatia.”Właśnie takimi elementami, krótkimi odcinkami kształtujemy sieć drogową, któraw przyszłości pozwoli nam się komfortowo i bezpiecznie przemieszczać na dużeodległości” – powiedział.

W ocenie Grygi, Via Carpatia będzie istotna nie tylko dla komunikacjimiędzynarodowej, ale również dla lokalnej społeczności. Zaznaczył, że oddany wczwartek odcinek jest też częścią autostradowej obwodnicy Rzeszowa. „Będziezatem dużym ułatwieniem i dużą pomocą w przemieszczaniu się dla mieszkańcówRzeszowa. Dlatego tak istotne jest, że powstał ten łącznik” – mówił p.o.dyrektora GDDKiA.

Z kolei wiceprezydent Rzeszowa Marek Ustrobiński przypomniał, że początektej inwestycji miał miejsce w 2010 r., kiedy podpisane zostało porozumieniemiędzy urzędem miasta, GDDKiA i samorządem województwa. „Chciałbym wyrazićswoją radość z faktu, że dzisiaj oddajemy do użytku te dwa odcinki bardzopotrzebne Rzeszowowi” – dodał Ustrobiński.

Wiceprezydent powiedział, że łącznik kosztował ponad 105,5 mln zł, z tejkwoty dofinansowanie unijne to 65,5 mln zł.

Odcinek S19 Świlcza-węzeł Rzeszów Południe wybudowały firmy Eurovia i Warbud.Przy budowie odcinka firmy wykonać musiały m.in. ponad 1 mln m sześc. nasypów(jeden z nasypów liczy ponad 20 metrów i jest jednym z największych w kraju);zużyto 37 tys. m sześc. betonu i ok. 3,8 tys. ton stali.

Przy budowie tego odcinka użyta była również nowatorska metoda wzmacnianiapodłoża – trenchmix. Polega ona na wgłębnym wymieszaniu na miejscu gruntu zzaczynem cementowym. Trenchmix jest metodą wykorzystywaną w specyficznym,podmokłym lub osuwiskowym terenie.

W ramach budowy powstała też m.in. ponad 470-metrowa estakada nad ul.Dębicką w Rzeszowie. Wykonawca wykonał w sumie 12 obiektów inżynierskich, w tymwęzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) łączący S19 z odcinkiem drogi wojewódzkiej878.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. wŁańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatemówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać zKłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszycedo Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docieraćm.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Saloniknad Morzem Egejskim.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako priorytet inwestycyjny. Całkowita długośćVia Carpatia w Polsce wyniesie ok. 760 km.

Na Podkarpaciu droga ekspresowa S19, która będzie częścią Via Carpatia,będzie miała docelowo długość ok. 170 km. Obecnie gotowych jest ponad 30 km tejdrogi. W realizacji są odcinki o długości ponad 10 km. Z kolei w przetargu jestniemal 130 km S19, w tym m.in. przetarg na wykonanie koncepcji programowej dlaodcinka Babica-Barwinek. (PAP)

Komentarze