Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rzeszowskie autobusy w nowej perspektywie unijnej

infobus
10.03.2015 19:52
0 Komentarzy

Zakup około 100 nowych autobusów, a także budowę kolei nadziemnej chce zrealizować Rzeszów w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Obie inwestycje mają być zrealizowane z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej w ramach PO Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Część z nich będzie posiadało napęd hybrydowy (spalinowo-elektryczny), a części z nich napęd stanowić będzie CNG. Ile będzie hybryd, a ile gazowców ?jeszcze nie wiadomo. Dotychczas, w ramach perspektywy finansowej 2007-2014 Rzeszów zakupił 80 autobusów, w tym 30 sztuk typu Mercedes-Benz Citaro z silnikami diesla, 30 sztuk typu Mercedes-Benz Citaro CNG zasilanych CNG oraz 20 sztuk autobusów klasy MIDI typu Autosan M10LF. Zakup został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Zakup nowych autobusów także będzie dofinansowany ze środków UE. Nowe autobusy zostały przekazane do użytkowania przez MPK Rzeszów. Obecnie przewoźnik eksploatuje 186 autobusów różnych typów, w tym 49 pojazdów zasilanych CNG. Innym projektem, który zostanie zrealizowany ze środków Unii Europejskiej będzie budowa kolei nadziemnej. Odcinek będzie miał 10 km długości. Planuje się budowę toru pojedynczego. Początek trasy będzie znajdował się w rejonie ulicy Batorego, a trasa będzie się kończyć w rejonie hipermarketów przy al. Powstańców Warszawy. Miasto ma do dyspozycji ponad 400 mln zł na rozwój transportu publicznego. Z tych środków m.in. będzie sfinansowana budowa kolei. Prace mają ruszyć w przyszłym roku. Koszt budowy 1 km takiej kolei to ok. 10 mln zł.
Oprócz inwestycji władze Rzeszowa planują sprzedaż zajezdni MPK zlokalizowanej przy ul. Trembeckiego. W mieście funkcjonują dwa takie obiekty. Jeden przy ul. Lubelskiej, który został przebudowany i dostosowany do stacjonowania autobusów zasilanych CNG. Drugim jest obiekt przy ul. Trembeckiego. ?-Utrzymanie dwóch zajezdni nie jest opłacalne??mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prasowy Prezydenta Rzeszowa. ?-Zajezdnia przy ul. Lubelskiej jest nowoczesna. Zostanie także trochę rozbudowana. Dlatego chcemy pozbyć się terenów przy ul. Trembeckiego.?. Pieniądze ze sprzedaży terenu zostaną przeznaczone na spłatę zobowiązań zaciągniętych na poprzednie inwestycje oraz na rozbudowę zajezdni przy ul. Lubelskiej.
Prawdopodobnie na początku kwietnia ruszy w Rzeszowie linia turystyczna, którą obsługiwać będą zabytkowe pojazdy typu Jelcz PR 110 M i PR110U. Po jednym z tych autobusów zachowało MPK Rzeszów. Linia będzie miała około 30 km długości. Jak powiedział nam Maciej Chłodnicki, wielu rzeszowian nie zna swojego miasta. Najczęściej poruszają się na trasie pomiędzy miejscem swojego zamieszkania i centrum. Stąd zrodził się pomysł uruchomienia linii, dzięki której będzie można zwiedzić miasto z przewodnikiem, który będzie informował pasażerów o miejscu, w pobliżu którego przejeżdża autobus. Póki co trwa ustalanie szczegółów trasy. Nie wiadomo także ile kosztowałby taki przejazd. Być może będzie bezpłatny. Póki co planuje się, iż linia będzie czynna w soboty i niedziele. Ale w przypadku większego zainteresowania, np. szkół, linia będzie uruchamiana także w inne dni tygodnia. Jeszcze w marcu nowym projektem mają się zająć radni miejscy.

Komentarze