Rzeszów stawia na gazowe autobusy i Autosan

infobus
02.12.2019 07:00
0 Komentarzy

29 listopada Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie świętował10-lecie istnienia, a w ramach „prezentu” podpisał umowę z Autosanem na zakup60 szt. Sancity 12LF CNG oraz aneks z NCBiR dopuszczający autobusy wodorowe.

Gazowe „bociany” mają zacząć docierać do Rzeszowa wpierwszym kwartale przyszłego roku. Koszt zakupu autobusów to 81 mln zł. Dużączęść tej kwoty miastu udało się zdobyć z funduszy Unii Europejskiej.

Przetargowa historia

Przypomnijmy – w maju br. ZTM w Rzeszowie ogłosił przetargna dostawę miejskich autobusów. Zamówienie dotyczyło dostarczenia do Rzeszowa40 szt. nowoczesnych, ekologicznych autobusów zasilanych sprężonym gazemziemnym z opcją zwiększenia ich ilości o kolejne 20 szt. Na realizacjęzamówienia podstawowego zamawiający planował przeznaczyć 56 mln zł. Doprzetargu przystąpiły trzy firmy: Autosan sp. z o.o., MAN Truck & BusPolska sp. z o.o. oraz Solaris Bus & Coach S.A. W wyniku postępowanianajwiększą liczbę punktów zdobyła sanocka fabryka i to ona wygrała rzeszowskikontrakt.

O tym wydarzeniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Do podpisania umowy na nowe pojazdy brakowało już tylko … pieniędzy,ale po zwiększeniu dofinansowania z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia2014-2020 (kwota dofinansowania wynosi 56 mln zł) Rzeszów podpisał umowę z Autosanem.Zgodnie z jej zapisami – pierwszy autobus przyjedzie do Rzeszowa w drugiejpołowie 2020 r. – w ciągu 40 tygodni od podpisania umowy, kolejne 7 – czterytygodnie później. Zakończenie dostaw planowane jest na I kwartał 2021 r.

Rzeszowski standard

Każdy z autobusów wyposażony będzie w system informacjipasażerskiej (tablice kierunkowe zewnętrzne i wewnętrzne, system informacjigłosowej, bramki liczące, kamery).

Dodatkowo w każdym pojeździe znajdować siębędzie biletomat mobilny obsługujący transakcje realizowane zarówno przy pomocybilonu jak i karty płatniczej.

Liczba miejsc pasażerskich w pojeździe wynosi94, z czego 27 to miejsca siedzące w tym 12 z dostępem bezpośrednio z niskiejpodłogi, bez podestów.

Wodorowe e-Busy

29 listopada w siedzibie ZTM w Rzeszowie podpisano także aneks doporozumienia zawartego w 2017 roku z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

-„To porozumienie dotyczy współpracy przy opracowaniu,przetestowaniu i wdrożeniu nowych, innowacyjnych technologii bezemisyjnegotransportu publicznego – tłumaczy Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowaodpowiedziany za inwestycje oraz transport. – Na jego mocy Rzeszów zobowiązałsię m.in. do zakupu jednego autobusu elektrycznego o długości 18 m, jednego12-metrowego oraz jednego 10-metrowego. Najnowsze zmiany dotyczą m.in. tego, żeoprócz autobusów elektrycznych w ramach projektu powstać ma także autobusnapędzany wodorem. Teraz zobowiązaliśmy się do zakupu jednego autobusuelektrycznego o długości 18 m oraz jednego o długości 10 m, także o napędzieelektrycznym. Trzecim pojazdem będzie 10-metrowy autobus o napędzie wodorowym”- powiedział wiceprezydent.

Takie pojazdy mają pojawić się w Rzeszowie najpóźniej dokońca 2023 roku. Rzeszów za udział w programie ma zapłacić ok. 8 mln zł.

-„Liczymy, że większość tej kwoty stanowić będziedofinansowanie zewnętrze – deklartuje wiceprezydent Ustrobiński.

Komentarze