TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Rzeszów myśli o autonomicznych autobusach
InfoBus.pl - Opublikowano: 14.09.2017 14:10:48 6 komentarzy
Rzeszów myśli autonomicznych autobusach

Mimo, że to Gdańsk pierwszy zaanonsował testy autonomicznego autobusu (w 2019 r.), niewykluczone, że wyprzedzi go Rzeszów, który ma duże elektromobilne ambicje.

W stolicy Podkarpacia dobiega końca przetarg na zakup 10. elektrobusów klasy MAXI i krystalizuje się ypomysł na wprowadzanie do transportu publicznego autobusów autonomicznych. Magistrat podaje dwie alternatywne trasy: albo na linii na terenie kampusu Politechniki Rzeszowskiej albo jako połączenie miasteczka politechniki z uniwersyteckim.

Pierwsze kroki zostały już wykonane. Odbyto - m.in. do Holandii - serię wycieczek zapoznawczych, a sam Rzeszów odwiedzili min pracownicy firmy "2getthere", produkującej autonomiczne pojazdy. Miasto podpisało też - razem z Katowicami i Łodzią - porozumienie w zakresie autonomicznych projektów z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Dzięki temu jest nadzieja, że to NCBiR dołoży się do rzeszowskich pojazdów i niezbędnej infrastruktury, czyli: przygotowania przystanków i systemu informatycznego. W I etapie projektu Rzeszów przewiduje zakup 8 pojazdów, a budżet na ten cel oszacowano na poziomie na ok. 50 mln zł.

Dynamiczny rozwój

Rok 2017 można uznać za przełomy w historii autonomicznych autobusów. W Paryżu, na eksperymentalnej linii łączącej dwa dworce, pojawiły się dwa elektryczne minibusy. Drogowe testy uruchomił też przewoźnik PostAuto w Szwajcarii. Samojezdne, elektryczne busy można zobaczyć w Helsinkach, Espoo i Tampere. Pierwszym miastem w Polsce, które ma przetestować elektryczne autobusy bez kierowcy, ma być Gdańsk - w 2019 r. dzięki programowi SOHJOA Baltic, który ma przetestować autonomiczny transportu na tzw. ostatniej mili. Czy tak będzie? Zobaczymy.

I problem - prawo

Na pewno na samym początku trzeba zmienić prawo o ruchu drogowym. Aktualne bazuje na Konwencji Wiedeńskiej, która podkreśla, że każdy pojazd powinien mieć kierującego. Krok w kierunku zmiany tych zapisów wykonało Ministerstwo Energii, które przygotowało projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, gdzie znajdują się przepisy o pojazdach samosterujących. Co ciekawe, mowa jest tutaj tylko o testach, specjalnym zezwoleniu, obecności kierującego i innych środkach bezpieczeństwa.

II problem bezpieczeństwo

Ostatnio firma Intel opublikowała wnioski z eksperymentu sprawdzającego poczucie bezpieczeństwa i zaufanie pasażerów samochodów autonomicznych. W przeprowadzonym przez firmę badaniu brały udział osoby, które wcześniej nie miały kontaktu z samochodami autonomicznymi. Poziom zaufania pasażerów określany był na podstawie ich oceny pięciu głównych parametrów. Uczestnicy eksperymentu oceniali wrażenia z zamówienia przyjazdu samochodu, rozpoczęcia podróży, dokonania zmian trasy w trakcie podróży, obsługi błędów i sytuacji awaryjnych oraz zatrzymania i opuszczania pojazdu.

Uczestnicy odpowiadali na pytania przed i po przejeździe, a w trakcie jazdy ich reakcje były nagrywane. Krótki materiał wideo z eksperymentu ukazał się w internecie 24 sierpnia.

Eksperyment Intela umożliwił wyróżnienie sześciu obszarów napięć wymagających dalszych testów: ocena ludzka kontra ocena komputera; więcej czasu, mniej odpowiedzialności; zbyt dużo informacji; kontrola nad przejazdem; rozmowa z samochodem; interpretacja maszyn a ludzka. Pasażerowie wskazywali m.in. na dyskomfort związany z obserwowaniem samodzielnie poruszającej się kierownicy oraz na irytację związaną z nadmiarem komunikatów. Pozytywnie oceniali natomiast bezpieczeństwo jazdy i ludzko brzmiący głos komputera, z którym chcieliby porozumiewać się werbalnie. Firma odnotowała także, że wszyscy pasażerowie po przejeździe wykazywali znacznie większe niż wcześniej zaufanie do testowanej technologii.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
autonomia
ZTM Rzeszów
  • RZ – 14.09.2017

    Rzeszów Miasto Innowacji ;) Brawo Oby więcej elektryków Rzeszów kupił ;)

  • kris – 15.09.2017

    Przetarg na zakup 10. elektrobusów klasy MAXI nie tyle dobiega w Rzeszowie końca, co został już dawno rozstrzygnięty. Redakcja przeoczyła to? http://bip.erzeszow.pl/file/96077/wyb%C3%B3r%20oferty.pdf No chyba, że chodzi o to, że być może (nie wiem tego) nie podpisano jeszcze z wykonawcą umowy.

  • Xxxx – 15.09.2017

    Design bardzo fajny!!!! Mam nadzieję .że i technologia odpowiednio dobra :)Jako rodowity Gdańszczanin oczywiście kibicuję Gdańsku lecz niech najlepszy zwycięży. Tak czy tak fajnie widzieć jak się te technologie w Polsce rozwijają :)

  • dd – 15.09.2017

    Czyżby objawił się nowy pomysł pana Ferenca na kiełbasę wyborczą i pieniądze bez dna? Tak jak monorail?

  • Tra tra – 15.09.2017

    Infobus pominął rozstrzygnięcie przetargu na elektryki w Rzeszowie żeby uniknąć tego ursuskiego trollowania.

  • CNG FAN – 16.09.2017

    Przetarg w Rzeszowie jest rozstrzygnięty wygrał Solaris :)Dokumenty są w urzędzie zamówień publicznych w celu sprawdzenia :)Lada dzień będzie podpisana umowa :)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....