TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Rząd nie wspiera ani PKS-ów, ani polskich autobusów
InfoBus.pl - Opublikowano: 22.01.2020 11:00:13
Rząd nie wspiera ani PKS-ów, ani polskich producentów; fot. Autosan

Z jednej strony rośnie import używanych autobusów do Polski, a z drugiej - cały czas nie ma pomysłu na wskrzeszenia upadających przedsiębiorstw PKS.  To dwa ciosy w Ministerstwo Aktywów Państwowych.

Ministerstwo Aktywów Państwowych nadzoruje dzisiaj ponad 200 podmiotów, w tym zarówno PKS-y, jak i Polską Grupę Zbrojeniową, która jest właścicielem m.in. autobusowej marki Autosan.

Do tej pory nie rząd nie wypracował żadnego mechanizmu pomocy swoim przedsiębiorstwom transportowym żadnych realnych narzędzi na poprawę ich sytuacji finansowej. Wprowadzony w zeszłym roku Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych nic tu nie zmienił, na co ewidentnie wskazują najnowsze bankructwa PKS Zamość, czy PKS Częstochowa.

Z drugiej ręki

Kolejny paradoks dotyczy braku wsparcia dla rodzinnych producentów międzymiastowego taboru, w tym m.in. Autosanu, który przecież należy do państwa. Przypomnijmy - w 2019 r. w Polsce zarejestrowano ponad 31-razy więcej używanych autobusów międzymiastowych niż nowych (1210 szt. do 39 szt.). To właśnie te pojazdy są głównie wykorzystywane w przewozach regionalnych i szkolnych.

Co więcej - zakupowa tendencja wśród nowych pojazdów jest cały czas spadkowa (-44 szt. / -53% wobec 2018 r.), a wśród używanych - rosnąca (+194 szt. / +19,1% wobec 2018 r.). To pokazuje, że dzięki rządowemu Funduszowi Rozwoju Przewozów Autobusowych tak naprawdę zyskał rynek używanych autobusów sprowadzanych zza granicy, a nie rynek pojazdy fabrycznie nowych. Takie pojazdy m.in. produkuje sanocki Autosan należący do PGZ, czyli pośrednio do Ministerstwa Aktywów Państwowych.

Brak zainteresowania przewoźników nowymi konstrukcjami wynika z krótkich umów z samorządami i braku wymogów w zakresie ekologii, bezpieczeństwa, czy dostosowania pojazdów do potrzeb osób niepełnosprawnych. Panuje tutaj pełna dowolność, a wagę ma tylko jeden czynnik - ekonomiczny.W efekcie przewoźnicy, którzy wygrywają zamówienia z dofinansowaniem FRPA tylko doraźnie inwestują w swoje floty i to wyłącznie w oparciu o autobusy używane. I jak to wszystko wytłumaczyć? Gdzie tu jest sens i logika?

Wsparcie dla PKS prawie nie działa

O tych paradoksach pisze dzisiejsza "Rzeczpospolita". -"W 2020 r. wykorzystanie rządowego wsparcia z FRPA będzie znikome - pisze gazeta. "Rzeczpospolita" informuje, że z tegorocznej puli 800 mln zł oferowanych samorządom przez Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych wykorzystanych zostanie zaledwie ok. 60 mln.

Dla porównania - jak wskazuje "Rz" - w 2019 r. wykorzystano 18 mln zł z ogólnej kwoty 300 mln zł. "Słabe zainteresowanie dotacjami wynika z niedopracowania Funduszu, tworzonego na chybcika przed wyborami samorządowymi. Jest on też finansowo niedoszacowany: stawka dopłaty wynosi 1 zł za przejechany kilometr – wobec rynkowego poziomu 4–7 zł/km. A podpisywane tylko na rok umowy praktycznie uniemożliwiają zakup nowych autobusów" - pisze gazeta.

Według "Rz", nowe przepisy uchwalone w maju ub. roku nie zatrzymały likwidacji PKS-ów, z których część to aktywa państwowe. W likwidacji jest PKS Częstochowa, w grudniu wniosek o ogłoszenie upadłości złożył PKS w Gnieźnie.

-"To pokazuje, że ustawa nazywana PKS-ową nie zapewniła potencjalnym beneficjentom finansowego wsparcia. Większość pieniędzy trafiła albo do prywatnych przewoźników, albo do PKS-ów należących do samorządów" – mówi, cytowany przez "Rzeczpospolitą" Aleksander Kierecki, kierujący firmą JMK Analizy Rynku Transportowego.

Gazeta dodaje, że nie poprawia się też stan taboru: w 2019 r. zarejestrowano w Polsce ponad 31 razy więcej używanych autobusów międzymiastowych niż nowych. Według "Rz" na kłopotach PKS-ów będzie korzystać kolej, gdzie liczba pasażerów wzrosła w 11 miesiącach ub. roku o 8 proc. Wykorzystują to przewoźnicy regionalni, jak np. Koleje Wielkopolskie, otwierając nowe połączenia i kupując nowe pociągi.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
rynek
FRPA

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....