TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Rząd: Autobusowa ustawa zlikwiduje wykluczenie komunikacyjne
PAP / INFOBUS.PL - Opublikowano: 08.05.2019 11:00:56
Rząd: Autobusowa ustawa zlikwiduje wykluczenie komunikacyjne

Podjęliśmy walkę z wykluczeniem komunikacyjnym - powiedział 7 maja minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, kiedy rząd przyjął ustawę o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

"Osoby, które nie posiadają własnych samochodów, są skazane na wykluczenie komunikacyjne, które jest udziałem części Polaków mieszkających wszędzie tam, gdzie brakuje dróg w odpowiednim stanie, aby dojeżdżały tam autobusy lub popularne busiki" - podkreślił szef resortu infrastruktury.

Dwa filary
"Przedstawiliśmy dwa filary walki z wykluczeniem komunikacyjnym - pierwszy to Funduszu Dróg Samorządowych, który (...) w wielkości niespotykanej do tej pory wesprze budowę dróg lokalnych; drugi to projekt ustawy tzw. autobusowej, która pozwoli przywrócić połączenia autobusowe tam, gdzie do tej pory się to nie opłacało" - dodał.

"Mam nadzieje, że wkrótce ta ustawa zostanie przyjęta w parlamencie" - zaznaczył.

Adamczyk podkreślił, że w ten sposób rząd prezentuje spójną koncepcję sieci transportowej w Polsce, nie tylko na autostradach i drogach ekspresowych (...) Inwestujemy w każdej części naszego kraju, aby poprawić warunki życia i bytu Polaków - powiedział.

"Nasz cel jest taki, żeby drogi były bezpieczne, przewidywalne i komfortowe" - dodał.

Rządowe tło
7 maja Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, przedłożony przez ministra infrastruktury. Powstanie Fundusz rozwoju przewozów autobusowych, z którego dofinansowywane będzie przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. Dofinansowanie ma dotyczyć linii komunikacyjnych nie funkcjonujących od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem ustawy w życie oraz linii, na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie.

Premier Mateusz Morawiecki powiedział, że odtwarzając połączenia autobusowe, rząd postanowił zmierzyć się z problemem cywilizacyjnym. Chodzi o to, że w praktyce większość przewozów realizują przewoźnicy prywatni, którzy wykonują regularne przewozy na liniach rentownych, a nierentowne zamykają, skazując wielu mieszkańców, zwłaszcza z mniejszych miejscowości, na wykluczenie transportowe. Z kolei samorządy mówią o braku środków na organizację przewozów o charakterze użyteczności publicznej.

Dlatego dzięki dopłatom z budżetu centralnego – we współpracy z samorządami gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi – zostaną odtworzone zlikwidowane połączenia autobusowe. Jednocześnie nowy Fundusz wraz z Funduszem Dróg Samorządowych (odpowiadającym za budowę i modernizację dróg gminnych i powiatowych) – będą stanowić dwa filary przywracania transportu lokalnego.

Zgodnie z projektem ustawy, Fundusz będzie państwowym funduszem celowym – jego dysponentem będzie minister do spraw transportu. Bank Gospodarstwa Krajowego będzie prowadził obsługę Funduszu na zasadach określonych w umowie z jego dysponentem.

Środki zgromadzone w Funduszu będą przeznaczane na dofinansowanie zadań zapewniających funkcjonowanie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej. Dofinansowanie będzie przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii o charakterze użyteczności publicznej.

Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w 2019 r. wyniesie 300 mln zł, a w latach kolejnych – 800 mln zł (począwszy od 2020 r. do 2028 r.).

Autobusowy podział
Zgodnie z projektem ustawy, podział środków Funduszu w danym roku budżetowym na poszczególne województwa będzie dokonywany na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zasad podziału środków Funduszu.

Wśród kryteriów, na podstawie których wojewoda będzie dokonywał podziału środków Funduszu na rzecz samorządów terytorialnych, będzie m.in. realizacja potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Oznacza to, że zwiększy się dostępność nowych połączeń autobusowych o charakterze użyteczności publicznej dla osób z niepełnosprawnościami. Ponadto, wojewoda ma kontrolować sposób i terminowość wykonania zadania, na które zostało udzielone dofinansowanie oraz prawidłowość wyliczenia dopłaty (pod względem zgodności z umową o dopłatę).

Zgodnie z projektem dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometra ma obowiązywać do końca 2021 r. Po tej dacie dopłata będzie ustalana w kwocie nie wyższej niż 0,80 zł do 1 wozokilometra. Powinno to zachęcać do jak najszybszego uruchamiania przewozów o charakterze użyteczności publicznej, tam gdzie występują najpilniejsze potrzeby komunikacyjne. Samorząd terytorialny będzie musiał dopłacić do kwoty deficytu danego przewozu – nie mniej niż 10 proc. środków własnych. Ustawa ma obowiązywać po miesiącu od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które wejdą w życie w innych terminach.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
ustawa
PTZ
  • Adrian Gołuch – 08.05.2019

    nie zlikwiduje. Samo sypnięcie kasą nic nie da

  • Jacek Kacprzak-Kubiński – 08.05.2019

    Dzielac ta kase na ilosc gmin wyjda jakies smieszne grosze w porownaniu do potrzeb

  • Mariusz Tuszyński – 08.05.2019

    Czyli jak z gornictwem. Kasa bedzie pompowana w nierentowne przedsiebiorstwa.

  • Paweł Krzysztof Kołodziej – 08.05.2019

    Już powołali do tego specjalną państwową agencję ... Czyli prezesi, dyrektorzy i setki innych etatów ....

  • Dariusz Jot – 08.05.2019

  • Marcin Pudełko – 08.05.2019

    Telewizja rządowa nie musi preparować notatki propagandowej, mają wprost z obozu władzy ;)

  • Sebbastian Pioro – 08.05.2019

    Powiększy jedynie dziurę budżetową 😁😁😁 i nadal wozy będą wozić powietrze...

  • Przemysław Kędzierski – 08.05.2019

    Chciałbym tylko wspomnieć, że od czasu, kiedy zaczęto mówić o tej ustawie, zdążyło już upaść m.in. PKS Gniezno i PKS Lubliniec 😉 http://forum.transportnews.eu/viewtopic.php?p=278915#p278915

  • Paweł Pasternak – 08.05.2019

    Z tym że nie na pewno

  • Marcin Wojech – 08.05.2019

    Wiwat gabinet PJK!!!

  • Zbigniew Rudnicki – 08.05.2019

    Kolejna pisowska ściema

  • Podróże-opinie,promocje,tabor – 08.05.2019

    Niech jeszcze biedę zlikwidują ustawą.

  • Gaidac Pawel – 08.05.2019

    Z jednej strony miliony na elektryki w miastach z drugiej miliony na trzydziestoletnie śmierdzące Autosany poruszające sie z V max 40 km/h.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....