TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Rynek używanych autobusów w Polsce - 01.2018
JMK JMK - Opublikowano: 01.03.2018 10:54:05
Rynek używanych autobusów w Polsce - 01.2018

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W styczniu 2017 r. sprowadzono 258 szt. używanych autobusów, czyli o 10 szt. mniej niż rok temu (-3,7%).

Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów imponuje swoim potencjałem – po obniżce w 2010 roku do poziomu nieznacznie poniżej 3 tys. szt. cały czas krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie wskazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie szybko zmienić mimo spadków w dwóch ostatnich latach. Warto przypomnieć, że rekordowo wysokie ilości autobusów były sprowadzane wcześniej w latach 2007-2008 odpowiednio 4,0 i 3,7 tys. szt. i ostatnio w 2015 roku, kiedy zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. - 3575 szt., a w 2017 r. - 3321 autobusów. Te dane pokazują też, że ostatni rok wykazał stratę do poprzedniego okresu w wysokości 254 szt. (-7,1%). Czy to oznacza definitywny koniec dobrej passy tego segmentu rynku? Naszym zdaniem wolumen wtórnego rynku będzie stopniowo maleć, ale nie należy spodziewać się tutaj żadnych gwałtownych zmian.

Autobusowy styczeń

W pierwszym miesiącu 2017 r. odnotowaliśmy 258 rejestracji sprowadzanych, używanych autobusów. To wynik poniżej średniej dla całego rynku z 2017 r. (277) i jednocześnie wynik o 10 szt. niższy w porównaniu do sytuacji sprzed roku (-3,7%). Wzrost sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowaliśmy w kategorii MINI – busów , których w styczniu sprowadzono 59 szt. (+12 szt. / +25,5%). Na początku roku polscy przewoźnicy zarejestrowali też trzy używane autobusy szkolne (i to trzech różnych marek), podczas gdy rok wcześniej nie mieliśmy w styczniu żadnego gimbusa. W segmencie turystycznym odnotowaliśmy niegłęboki spadek (-6,6%). ale widać, że kategoria osiągnęła przeciętny dla pierwszego miesiąca roku poziom (71 szt.) a rynek przygotowuje się do tegorocznego sezonu. Na minusie znalazł się też segment autobusów międzymiastowych, których zarejestrowano 54 szt. (-41 szt. / -43,2%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import w dół to pojazdy miejskie, z rezultatem 31 szt. (-8 szt. / -20,5%).

Nowe kontra używane

Dane z 2017 r. roku pokazywały, że liczba zarejestrowanych nowych autobusów w Polsce powoli zbliża się do poziomu rynku wtórnego. w zeszłym roku sprowadzono o 1,4-raza więcej pojazdów używanych (3321 szt.) niż pojazdów fabrycznie nowych (2297).

Podobna tendencja panuje w styczniu br. Liczba zarejestrowano autobusów używanych jest blisko 1,4-raza wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (258 szt. do 188 szt.). Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych w styczniu zarejestrowano 54 a nowych żadnego, a tych drugich używanych przybyło ponad 3-razy więcej (71 szt. do 23 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskim mieliśmy odwrotną sytuację - czyli podobnie jak w 2017 r. Styczeń przyniósł zwycięstwo fabrycznie nowym minibusom (81 szt. do 59 szt.) i podobnie w segmencie miejskim więcej zakupiono nowych autobusów niż sprowadzono używanych (76 szt. do 31 szt.)

Cały czas istniejąca dysproporcja pomiędzy rynkiem nowych pojazdów, a sprowadzanych z wtórnego rynku, daje jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych autobusów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2017 r. zakupiono 2297 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3321 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (39% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (40%).Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (4%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1974 r. i jest to miejski model DAB 7-1200 L. Z kolei najmłodszy sprowadzony pojazd to ukraiński ZAZ A10 z 2018 r.

Generalnie grupę najmłodszych roczników w styczniu br. stanowiło 5 pojazdów ( 1 szt. 2018 r. , 3 szt. z 2017 r. i 1 szt. z 2016 r.), podczas gdy rok temu było to 8 pojazdów (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.).

W 2017 r. zarejestrowano 58 autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (31 szt. z 2017 r. i 27 szt. z 2016 r.) Dla porównania w całym 2016 r. suma "nowych-używanych" pojazdów wyniosła 101 szt., wyprodukowanych odpowiednio w latach 2016 (54) i 2016 (47).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W styczniu kategoria ta dopiero się rozkręca i sprowadzono tutaj 54 autobusy (nie licząc tych, które nie miały podanego podrodzaju w danych rejestracyjnych), czyli o 41 szt. (-43,2%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy turystyczne – 71 szt. Aktualnie najliczniejsza i jednocześnie strategiczna kategoria w tej części wtórnego rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W styczniu 2018 r. przybyło tutaj mniej o 5 pojazdów niż rok wcześniej (-6,6%).

  • autobusy MINI – w styczniu br. sprowadzono 59 używanych minibusów, czyli o 12 szt. (+25,5%) więcej niż przed rokiem;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie na początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 31 szt. (-8 szt. / -20,5%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku obok pojazdów szkolnych, których w ostatnim miesiącu przybyło 3 szt. Nie ujęto w naszej styczniowej analizie segmentacyjnej 40 autobusów, które nie miały wskazanego podrodzaju w chwili ich rejestracji w naszym kraju.

Lista rankingowa marek

Wyniki za styczeń 2018 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W pierwszym miesiącu roku zarejestrowano łącznie 77 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (-9 szt. / -10,5% w porównaniu ze styczniem 2017 r.). Mercedes zajmuje 29,8% w rynku, co oznacza udział o 2,2 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI - 28 szt., gdzie marka ma 47,5% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco i Volkswagen są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 20% i 10% w tej części rynku. Mercedes-Benz jest także liderem wśród autobusów międzymiastowych (10), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Mercedes zajmuje też pierwsze miejsce wśród konstrukcji miejskich (11) - z najpopularniejszymi modelami typu Mercedes O405 czy nowszym Citaro. Z kolei w kategorii turystycznej marka ma teraz pierwsze miejsce razem z Setrą (po 15). Tutaj przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie modele jak Tourismo czy Tourino.

W styczniu drugą pozycję nie ma już tradycyjnie marka Renault, która spadła na dalekie 8. miejsce w rankingu, ale Setra, która w styczniu br. odnotowała 31 rejestracji używanych autobusów, czyli o 1 szt. mniej niż przed rokiem (-3,1%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 12% (+czyli identyczny jak rok temu). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają ponad 40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął pierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (15) i trzecie wśród międzymiastowych. Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie stawała na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault i częściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tej marki. W styczniu 2018 r. włoski producent odnotował 25 rejestracji (+8 szt. / +47%), co zapewniło mu tutaj udział 9,7% (+3,3 pkt. proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (12), międzymiastowej (5) i turystycznej (5)

W styczniu najaktywniej liderów próbowały dogonić dwie marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła miesiąc z wynikiem 23 szt. (+14 szt. / +156%) i coraz lepiej radzi sobie w segmencie miejskim (10) i turystycznym (9), zaś druga z wynikiem 18 szt. (-1 szt. / -5,3%) przede wszystkim jest aktywna w kategorii turystycznej (9) i … MINI (4).

Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...