Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rynek używanych autobusów w Polsce – 01.2018

infobus
01.03.2018 08:54
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawiedanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W styczniu 2017 r. sprowadzono 258szt. używanych autobusów, czyli o 10 szt. mniej niż rok temu (-3,7%).

Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Ryneksprowadzanych do Polski używanych autobusów imponuje swoim potencjałem – poobniżce w 2010 roku do poziomu nieznacznie poniżej 3 tys. szt. cały czas krajowi przewoźnicy sprowadzająponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie wskazuje na to, żeby się miałoto w najbliższym czasie szybko zmienić mimo spadków w dwóch ostatnich latach.Warto przypomnieć, że rekordowo wysokie ilości autobusów były sprowadzanewcześniej w latach 2007-2008 odpowiednio 4,0 i 3,7 tys. szt. i ostatnio w 2015roku, kiedy zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. – 3575szt., a w 2017 r. – 3321 autobusów. Te dane pokazują też, że ostatni rokwykazał stratę do poprzedniego okresu w wysokości 254 szt. (-7,1%). Czy tooznacza definitywny koniec dobrej passy tego segmentu rynku? Naszym zdaniem wolumenwtórnego rynku będzie stopniowo maleć, ale nie należy spodziewać się tutajżadnych gwałtownych zmian.

Autobusowy styczeń

W pierwszym miesiącu 2017 r. odnotowaliśmy 258 rejestracjisprowadzanych, używanych autobusów. To wynik poniżej średniej dla całego rynkuz 2017 r. (277) i jednocześnie wynik o 10 szt. niższy w porównaniu do sytuacjisprzed roku (-3,7%). Wzrost sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiemodnotowaliśmy w kategorii MINI – busów ,których w styczniu sprowadzono 59 szt. (+12 szt. / +25,5%). Na początku roku polscy przewoźnicyzarejestrowali też trzy używane autobusy szkolne (i to trzech różnych marek),podczas gdy rok wcześniej nie mieliśmy w styczniu żadnego gimbusa. W segmencieturystycznym odnotowaliśmy niegłęboki spadek (-6,6%). ale widać, że kategoriaosiągnęła przeciętny dla pierwszego miesiąca roku poziom (71 szt.) a rynekprzygotowuje się do tegorocznego sezonu. Na minusie znalazł się też segmentautobusów międzymiastowych, których zarejestrowano 54 szt. (-41 szt. / -43,2%).Kolejnym segmentem, który ciągnie import w dół to pojazdy miejskie, zrezultatem 31 szt. (-8 szt. / -20,5%).

Nowe kontra używane

Dane z 2017 r. roku pokazywały, że liczba zarejestrowanychnowych autobusów w Polsce powoli zbliża się do poziomu rynku wtórnego. wzeszłym roku sprowadzono o 1,4-raza więcej pojazdów używanych (3321 szt.) niżpojazdów fabrycznie nowych (2297).

Podobna tendencja panuje w styczniu br. Liczbazarejestrowano autobusów używanych jest blisko 1,4-raza wyższa niż pojazdówfabrycznie nowych (258 szt. do 188 szt.). Największa dysproporcja panuje wśródautobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych w styczniuzarejestrowano 54 a nowych żadnego, a tych drugich używanych przybyło ponad3-razy więcej (71 szt. do 23 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskimmieliśmy odwrotną sytuację – czyli podobnie jak w 2017 r. Styczeń przyniósłzwycięstwo fabrycznie nowym minibusom (81 szt. do 59 szt.) i podobnie wsegmencie miejskim więcej zakupiono nowych autobusów niż sprowadzono używanych(76 szt. do 31 szt.)

Cały czas istniejąca dysproporcja pomiędzy rynkiem nowychpojazdów, a sprowadzanych z wtórnego rynku, daje jednoznaczną odpowiedź napytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych autobusów jest cały czasna stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinnobyć rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5tysięcy szt. rocznie. W 2017 r. zakupiono 2297 nowych autobusów, a lukę w tymrachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3321 używanych pojazdów, którezostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (39% udział),czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularnościstanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (40%).Trzeciąstarsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (4%). Najstarszy zaimportowany wstyczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1974 r. i jest tomiejski model DAB 7-1200 L. Z kolei najmłodszy sprowadzony pojazd to ukraińskiZAZ A10 z 2018 r.

Generalnie grupę najmłodszych roczników w styczniu br.stanowiło 5 pojazdów ( 1 szt. 2018 r. , 3 szt. z 2017 r. i 1 szt. z 2016 r.),podczas gdy rok temu było to 8 pojazdów (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.).

W 2017 r. zarejestrowano 58 autobusów wyprodukowanych wostatnich dwóch latach (31 szt. z 2017 r. i 27 szt. z 2016 r.) Dla porównania wcałym 2016 r. suma „nowych-używanych” pojazdów wyniosła 101 szt.,wyprodukowanych odpowiednio w latach 2016 (54) i 2016 (47).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polscewedług poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe to najważniejszy segment dla autobusówużywanych w Polsce. W styczniu kategoria ta dopiero się rozkręca i sprowadzonotutaj 54 autobusy (nie licząc tych, które nie miały podanego podrodzaju wdanych rejestracyjnych), czyli o 41 szt. (-43,2%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy turystyczne – 71 szt. Aktualnie najliczniejsza ijednocześnie strategiczna kategoria w tej części wtórnego rynku, gdziedodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W styczniu 2018 r.przybyło tutaj mniej o 5 pojazdów niż rok wcześniej (-6,6%).

  • autobusy MINI – w styczniu br. sprowadzono 59 używanychminibusów, czyli o 12 szt. (+25,5%) więcej niż przed rokiem;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnychprzewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnieodnawiają swój tabor. Łącznie na początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 31szt. (-8 szt. / -20,5%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynkuobok pojazdów szkolnych, których w ostatnim miesiącu przybyło 3 szt. Nie ujętow naszej styczniowej analizie segmentacyjnej 40 autobusów, które nie miaływskazanego podrodzaju w chwili ich rejestracji w naszym kraju.

Lista rankingowa marek

Wyniki za styczeń 2018 r. potwierdzają, że markaMercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynkuautobusów używanych w Polsce. W pierwszym miesiącu roku zarejestrowano łącznie77 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (-9 szt. / -10,5% wporównaniu ze styczniem 2017 r.). Mercedes zajmuje 29,8% w rynku, co oznaczaudział o 2,2 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna częśćautobusów reprezentowała kategorię MINI – 28 szt., gdzie marka ma 47,5% udział.To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario,dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera.Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco i Volkswagen są całyczas z tyłu, zajmując odpowiednio 20% i 10% w tej części rynku. Mercedes-Benzjest także liderem wśród autobusów międzymiastowych (10), gdzie cały czas sporąpopularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro.Mercedes zajmuje też pierwsze miejsce wśród konstrukcji miejskich (11) – znajpopularniejszymi modelami typu Mercedes O405 czy nowszym Citaro. Z kolei wkategorii turystycznej marka ma teraz pierwsze miejsce razem z Setrą (po 15).Tutaj przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie modele jak Tourismo czyTourino.

W styczniu drugą pozycję nie ma już tradycyjnie markaRenault, która spadła na dalekie 8. miejsce w rankingu, ale Setra, która wstyczniu br. odnotowała 31 rejestracji używanych autobusów, czyli o 1 szt.mniej niż przed rokiem (-3,1%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku napoziomie 12% (+czyli identyczny jak rok temu). Tym samym Setra i Mercedes-Benz,druga marka koncernu Daimler Buses, mają ponad 40% łączny udział na polskimrynku sprowadzanych. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął pierwszemiejsce w kategorii pojazdów turystycznych (15) i trzecie wśródmiędzymiastowych. Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra toturystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco,która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie stawała na podium.To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault iczęściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tejmarki. W styczniu 2018 r. włoski producent odnotował 25 rejestracji (+8 szt. /+47%), co zapewniło mu tutaj udział 9,7% (+3,3 pkt. proc.) Było to możliwedzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (12), międzymiastowej (5)i turystycznej (5)

W styczniu najaktywniej liderów próbowały dogonić dwie marki– MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła miesiąc z wynikiem 23 szt. (+14 szt. /+156%) i coraz lepiej radzi sobie w segmencie miejskim (10) i turystycznym (9),zaś druga z wynikiem 18 szt. (-1 szt. / -5,3%) przede wszystkim jest aktywna wkategorii turystycznej (9) i … MINI (4).

Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendencido zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko nawtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

Komentarze