Ruszają Powiatowe Przewozy Pasażerskie w Lubinie

infobus
01.07.2016 07:55
0 Komentarzy

Od 1 lipca to Powiat Lubiński a nie Gmina MiejskaLubin jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego w Lubinie. Opróczzmiany nazwy i nieznacznej modyfikacji logo pasażerów czekają liczne zmiany. Pozamodyfikacją niektórych tras oraz bardziej dopasowanym rozkładem jazdy, zmianydotyczyć będą wyposażenia zarówno taboru autobusowego jak też modernizacjisystemu informacji pasażerskiej.

Lubiński standard

Każdy wprowadzony do ruchu po 1. lipca autobus będzie musiałbyć wyposażony w pełną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Ponadto już odlistopada tego roku w każdym z 51 autobusów jakie zadeklarował PKS Lubin zmodernizowanyzostanie system informacji wizualnej dla pasażerów. Zamontowane zostaną 22calowe ekrany LCD wyświetlające informacje bieżące tj. godzinę, datę a takżebieżącą pozycję autobusu na schemacie komunikacyjnym oraz mapie miasta, nazwębieżącego oraz następnego przystanku, a także informację o zbliżaniu się dopunktu przesiadkowego. Na ekranie znajdą się także informacje dotyczące godzinodjazdów autobusów w węźle przesiadkowym z uwzględnieniem aktualnych opóźnień.Ponadto system ten będzie umożliwiał wyświetlanie informacji operatora orazorganizatora transportu publicznego, wiadomości a także reklam.

Pasażerowie będą mogli również doładować podczas jazdy swojeurządzenia mobilne takie jak telefon czy tablet korzystając z dwugniazdowychładowarek USB.

Także stanowisko pracy kierowcy ulegnie unowocześnieniu.Dotychczasowe moduły zarządzania komputerem pokładowym zostaną wymienione zobecnych monochromatycznych ekranów z panelem sterującym na kolorowy paneldotykowy.

Na 10 przystankach dotychczasowe elektroniczne tabliceinformacyjne (jednowierszowe) zostaną wymienione na nowe, dwustronne tablicewielowierszowe prezentujące rzeczywisty czas odjazdu dla czterech najbliższychkursów. W tablice takie zostaną wyposażone także dwa nowe przystanki: Leśna/Wyszyńskiegooraz pętla Ustronie. Jak poinformował nas Powiat, system informacjipasażerskiej do chwili zakończenia prac modernizacyjnych to jest do 31października może być wyłączony lub działać nieprawidłowo.

Z Finlandii przez Lublin do Lubina

Zmiany dotyczyć będą również taboru autobusowego. I tak zulic miasta i powiatu znikną dwa wysokopodłogowe autobusy MAN SL 223, którekursują w barwach lubińskiego PKS-u od 2004 roku. Są to najbardziej wysłużonepojazdy, które z racji wieku (rok produkcji 2002) nie będą już spełniać wymogówPowiatu w zakresie wieku taboru.

Do listy taborowej dołączą natomiast 3 szt. autobusówmiejskich Irisbus Citelis (rok produkcji 2007), które zakupione zostały od PKSZielona Góra. Wcześniej pojazdy te użytkowane były przez Westendin Linja wFinlandzkim Espoo (graniczącym z Helsinkami), a następnie kursowały poLublinie. Autobusy po remoncie oraz przemalowaniu na żółty kolor trafiłyostatecznie na bazę lubińskiego PKSu.

Przypomnijmy, że PKS Lubin użytkuje już 5 autobusów tegosamego typu. Jednak ?nowe? Citelisy charakteryzują się zwiększoną liczbą miejscsiedzących (m.in. dodatkowy 5 miejscowy rząd siedzeń na końcu pojazduusytuowany nad leżącym silnikiem), a także ulepszonym pulpitem Actia. Pojazdyte posiadają wydłużoną linię okien bocznych oraz obniżoną szybę tylną.

Tabor uzupełniony został niedawno o dwa autobusy Setra S315NF wydzierżawione od wrocławskiego Trako, które jako jedyne we flocie posiadająpełną klimatyzację, a także – co jest istotnym novum w taborze powiatowym -pasy bezpieczeństwa na fotelach pasażerskich. Przeznaczone są one dowykonywania przewozów na powiatowej linii nr 112 relacji Lubin – Ścinawa. Możnaje także zaobserwować na niektórych kursach najdłuższej ze wszystkich linii -105 – docierającej aż do Bukownej.

Zapowiadane inwestycje

W najbliższym czasie lubiński PKS czeka poważna inwestycjataborowa gdyż zgodnie z wymogami umowy już za rok warunków jakie stawia Powiatnie będzie spełniać przynajmniej 8 autobusów (wysokopodłogowe Irisbusy KarosaB951E).

Z wypowiedzi Kazimierza Ziółkowskiego – prezesa PKS Lubindla lokalnych mediów wynika, że przewoźnik ma w planach zakup kilkunastuautobusów komunikacji miejskiej – wszystkie będą niskopodłogowe oraz w pełniklimatyzowane.

W tym zakresie PKS – posiadający już doświadczenie wzakresie pozyskiwania środków unijnych – będzie chciał skorzystać zuczestnictwa w Regionalnym Programie Operacyjnym, a pozyskane w ten sposóbśrodki przeznaczyć na zakup ekologicznych autobusów w tym także z alternatywnymnapędem – hybrydowym, a być może nawet elektrycznym.

A co z biletami?

Od września 2014r. Komunikacja Miejska w Lubinie jestbezpłatna dla wszystkich pasażerów, bez spełniania żadnych dodatkowychwarunków. Powiat Lubiński jest obecnie największym organizatorem transportupublicznego w Polsce na terenie którego pasażerowie komunikacji zbiorowej niemuszą płacić za przejazdy.

Od 1-go lipca również i ten istotny element nie ulegniezmianie. Co prawda uczniowie szkół powiatu lubińskiego będą musieli posiadaćkarty upoważniające do przejazdów jednakże zostaną one dla nich zakupione przezsamorządy gminne. Pozwoli to na uzyskanie przez te jednostki zwrotów z tytułudopłat za bilety ulgowe.

Pozostali pasażerowie nadal nie będą musieli martwić siękonieczność zakupu biletu a symbol ?0 zł? nie zniknie z żółtych autobusów. Lubinianiemogą także od niedawna korzystać ze specjalnie przygotowane aplikacji mobilnejdostępnej praktycznie dla wszystkich systemów operacyjnych. Aplikacjalokalizuje użytkownika a następnie wyświetla listę najbliższych dla jegopołożenia przystanków (istnieje także możliwość ręcznego wybrania przystanku).Na wyświetlanej mapie możemy również sprawdzić własne położenie względemprzystanku oraz sprawdzić bieżące położenie wybranego autobusu.

Spóźniona deklaracja DLA

Na koniec przypomnijmy, że o wykonawstwo usługtransportowych na terenie Powiatu Lubińskiego walczyły dwa podmioty:Dolnośląskie Linie Autobusowe (wykluczone z przetargu jako niespełniająceSpecyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia) oraz PKS Lubin S.A., z którym toostatecznie organizator – Powiat – podpisał stosowną umowę o świadczenie usługprzewozowych na okres 3 lat.

Z treści uzasadnienia wyroku Krajowej Izby Odwoławczej,wydanego w dniu 10. maja 2016r. wynika, że kwestią sporną był brak numerów indentyfikacyjnychVIN w składanej przez DLA ofercie dla 17 sztuk autobusów, które oferent tenwskazał jako fabrycznie nowe. Odwołujące się od rozstrzygnięcia przetargu DLAtwierdziło, że pojazdy przedmiotowe nie zostały zarejestrowane i dlatego teżnie nadano im jeszcze numeru VIN. KIO wskazało w wyroku, że numery te były ?(?)elementem obowiązkowym wykazu?.

Izba wskazała również, że ze złożonych w toku postępowaniaoraz na rozprawie przez DLA oświadczenia wynikało, że dopiero w dniu 20 i 25kwietnia PeterBus (dostawca pojazdów marki Temsa) otrzymał od producentadeklarację o gotowości pojazdów do odbioru, co w ocenie składu orzekającegooznaczało, że w dniu składania ofert podmiot ten ?(?) nie był w staniejednoznacznie przesądzić i stwierdzić, że po pierwsze dysponuje zasobem, któryużycza??. Brak było tym samym pewności, że Dolnośląskie Linie Autobusowe będągotowe do świadczenia usługi w wyznaczonej dacie.

Z kart historii:

PKS Lubin świadczy usługi transportu miejskiego w Lubiniejuż od drugiej połowy lat 90-tych kiedy to po rozwiązaniu WPK w Legnicy decyzjąówczesnych władz miasta został wyznaczony do realizacji komunikacji miejskiej.W pamięci mieszkańców z tamtych lat zapisał się jeden z niewielu użytkowanych wPolsce na regularnych przewozach miejskich autobus piętrowy MAN SD200sprowadzony z Berlina, który dziś można jeszcze zobaczyć w Muzeum ZiemiLubińskiej.

Komentarze