TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Rozwój Polski Wschodniej a komunikacja w średnich miastach
Jacek Pudło - Opublikowano: 15.05.2012 22:33:43 3 komentarze
Rozwój Polski Wschodniej a komunikacja w średnich miastach

Wszystkie miasta wojewódzkie polskiej wschodniej i środkowej, objęte programem operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej, opracowały projekty modernizacji i rozwoju systemu transportu zbiorowego. Dla przypomnienia, są to:

  • Białystok
  • Kielce
  • Lublin
  • Olsztyn
  • Rzeszów

Projekt w Białymstoku obejmował następujące zadania:
  • Zakup 100 autobusów
  • Modernizacja infrastruktury drogowej
  • Budowa systemu zarządzania ruchem
  • Budowa systemu informacji pasażerskiej

Projekt w Kielcach obejmował następujące zadania:
  • Zakup 40 autobusów
  • Modernizacja infrastruktury drogowej
  • Budowa systemu zarządzania ruchem
  • Budowa systemu informacji pasażerskiej
  • Modernizacja infrastruktury przystankowej
  • Modernizacja pętli

Projekt w Lublinie obejmował następujące zadania:
  • Zakup 100 autobusów
  • Zakup 70 trolejbusów
  • Modernizacja infrastruktury drogowej
  • Budowa systemu zarządzania ruchem
  • Rozbudowa sieci trolejbusowej i systemu zasilania
  • Budowa zajezdni trolejbusowej

Projekt w Olsztynie obejmował następujące zadania:
  • Zakup 15 tramwajów
  • Modernizacja infrastruktury drogowej
  • Budowa systemu zarządzania ruchem
  • Budowa linii tramwajowej
  • Budowa zajezdni tramwajowej

Projekt w Rzeszowie obejmował następujące zadania:
  • Zakup 80 autobusów
  • Modernizacja infrastruktury drogowej
  • Budowa systemu zarządzania ruchem

Każde z miast podjęło się opracowania własnego, indywidualnego projektu. W pewnym zakresie wykazywały one podobieństwa, szczególnie ze względu na konieczność wymiany taboru oraz duże potrzeby inwestycyjne w zakresie infrastruktury drogowej. Większość z miast zdecydowała się na zakup autobusów. Wyjątkiem był jedynie Olsztyn, gdzie cały nacisk projektu skoncentrowano na wprowadzeniu nowego środka transportu. Fundusze we wszystkich miastach wykorzystano do bardzo kapitałochłonnego zadania, jakim jest modernizacja i rozbudowa infrastruktury drogowej. Modernizowana infrastruktura nie była szczególnie ukierunkowana na transport zbiorowy. Udział inwestycji w infrastrukturę drogową w projektach był kosmetyczny w wypadku Olsztyna i Lublina, gdzie były to jedynie krótkie odcinki ulic. W pozostałych miastach udział inwestycji drogowych był znaczący, a projekt obejmował liczne ulice lub węzły drogowe (Białystok, Kielce, Rzeszów). Tylko w jednym mieście podjęto się realizacji dodatkowego projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego. Miało to miejsce w Lublinie. W większości miast zainwestowano w pojazdy elektryczne lub posiadające napęd alternatywny w stosunku do Diesla. W wypadku Lublina i Olsztyna były to pojazdy elektryczne –odpowiednio trolejbusy i autobusy –a w wypadku Rzeszowa –autobusy zasilane CNG. Fizyczne efekty realizacji projektów w postaci dostarczonego już nowego taboru lub modernizacji ulic nie są widoczne obecnie już tylko w Olsztynie. Największą wartość pieniężną ma projekt rzeszowski, a w następnej kolejności jest olsztyński. Lublin był miastem, które zaplanowało zakup największej liczby nowych pojazdów –aż 170, zaś najmniejsze liczbowo zakupy przewidział Olsztyn –15 tramwajów. Należy mieć jednak na uwadze, są to pojazdy droższe i bardziej pojemne. Dodatkowo, oszczędności przetargowe mogą doprowadzić do tego, iż zostaną jednak wygospodarowane środki na autobusy.

 

Tabela 1. Porównanie zakresu projektów.

 

Działanie\\Miasto

Białystok

Kielce

Lublin

Olsztyn

Rzeszów

Zakup autobusów

tak

tak

tak

nie

tak

Modernizacja infrastruktury drogowej

tak

tak

tak

tak

tak

Budowa systemu zarządzania ruchem

tak

nie

tak

tak

tak

PO RPW*

tak

tak

tak

tak

tak

RPO**

nie

nie

tak

nie

nie

Montaż tablic z dynamiczną informacją

tak

tak

tak

tak

tak

Pojazdy elektryczne lub z alternatywnym napędem

nie

nie

tak

tak

tak

Efekty realizacji widoczne w 2011

tak

tak

tak

nie

tak

Liczba pojazdów

100

40

170

15

80

Wartość projektu z PO RPW

178 mln zł

242 mln zł

318 mln zł

364 mln zł

383 mln zł

* PO RPW = Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej

** RPO = Regionalny Program Operacyjny

 

Podsumowując, każde z miast wykorzystało możliwość opracowania projektu, który pozwolił uzyskać finansowanie inwestycji wartych setki milionów złotych. Większość projektów koncentrowała się na infrastrukturze drogowej i zakupie taboru. Pierwsze zadanie wpływa pośrednio na usprawnienie transportu zbiorowego, ale przyczynia się jednocześnie do poprawy warunków podróżowania transportem indywidualnym, co może wpływać na pogorszenie konkurencyjności transportu zbiorowego. Inwestycje w tabor, pomimo dużego zakresu i znacznej liczby zakupionych pojazdów, mają charakter odtworzeniowy. O ile tak duże dostawy w wypadku średnich miast stanowią znaczącą zmianę w standardzie taboru, to nie tworzą one trwałej przewagi transportu zbiorowego, gdyż tabor po upływie kilkunastu lat będzie ponownie wymagał wymiany. Szansę rozwoju infrastruktury służącej wyłączenie dla transportu zbiorowego wykorzystano jedynie w Lublinie i Olsztynie. W pierwszym mieście prowadzona jest rozbudowa linii trolejbusowych, a w drugim –wprowadza się nowy środek transportu –tramwaj. Z przyczyn niemerytorycznych, w Lublinie nie przewidziano budowy nowych linii trolejbusowych w ścisłym centrum. Podobnie, linia tramwajowa w Olsztynie nie będzie poprowadzona przez ścisłe centrum, a jedynie posiadać będzie do niego odnogę.

W przyszłości, średnie miasta powinny przykładać większą uwagę ku temu, by inwestować w budowę wydzielonych korytarzy dla publicznego transportu zbiorowego, łączących najważniejsze dzielnice z centrum –czyli w tych relacjach, w których występują największe potoki pasażerskie. Nie mniej jednak, projekty przyniosą znaczącą modernizację systemu transportowego miast wschodniej Polski.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PO RPW
Rzeszów
Lublin
Kielce
Olsztyn
Białystok
  • gox – 23.05.2012

    Kategorycznie nie mogę zgodzić sie ze stwierdzeniem, że udział inwestycji w infrastrukturę drogową w projektach był kosmetyczny w wypadku Olsztyna. Rozpoczynająca sie właśnie budowa 7 km busspasów, budowa zupełnie nowej ulicy Obiegowej o długości 1 km, modernizacja wszystkich skrzyżowań przez które bedzie przebiegała linia tramwajowa - to chyba wystarczająco dużó aby zmienić organizację ruchu na większej części miasta. Dlatego byłbym rozważniejszy w tego typu stwierdzeniach. Ponadto Olsztyn dostał największe dofinasowanie ze wszystkich 5 miast. I nie planuje sie zakupu atobusów w ramach PO RPW. Oszczedności przetargoe beda wydane na przedłużenie lini tramwajowej. Ponadto odnoga lini tramwajowej do centrum bedzie pełniła funkcję lini głównej i to na tym odcinku będzie największa częstotliwośc kursowania tramwajów.

  • sphinx – 23.05.2012

    W Białymstoku program podzielony byłna trzy etapy, podczas których kupiono w sumie 43+48+70=161 autobusów.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....