Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rozwija się sieć stacji LNG w Niemczech

infobus
04.05.2020 11:00
0 Komentarzy

Novatek Green Ebergy, firma córka rosyjskiego Novateku, i Liqvis, firma, która należy w 100 procentach do koncernu Uniper, otworzyły w kwietniu kolejne stacje przeznaczone do tankowania LNG. W Niemczech.

Nowa stacja firmy Liqvis mieści się przy autostradzie A7 na wysokości miasta Kassel. A 7 jest najważniejszą autostradą łączącą północ i południe Niemiec.

Z kolei Novatek Green Energy zdecydował się natomiast na lokalizację w pobliżu Berliner Ring, gdzie krzyżują się A115 i A2.

Zalety LNG

Niemiecki rząd wspiera paliwa takie jak LNG, gdyż mają one zdaniem niemieckich ekspertów niższe emisje CO2 od silników spalinowych. Pod względem cząstek stałych i dwutlenku azotu mogą być jednak wielokrotnie bardziej szkodliwe od silników dieslowskich, co stwierdziły badania European Federation for Transport and Environment we wrześniu 2019 roku. Na korzyści dla klimatu powołuje się także prezes Novatek Green Energy, Dariusz Bratoń. Uważa on że LNG oznacza redukcję CO₂ o 15% w stosunku do diesla.

Liqvis oferuje obecnie w Kassel możliwość tankowania dla dwóch ciężarówek jednocześnie. Docelowo planowane jest znaczne poszerzenie możliwości przerobowych oraz budowa kolejnych stacji we Francji i w Niemczech.

– LNG zdobywa od trzech lat coraz mocniejszą pozycję na niemieckim rynku. Sprzyja temu zwłaszcza zwolnieniu z opłat drogowych pojazdów z napędem na to paliwo. W ubiegłym roku zanotowaliśmy na naszych stacjach ciągły wzrost sprzedaży. Chcemy, aby firmy transportowe mogły wykorzystywać swoje pojazdy w sposób maksymalnie elastyczny. Dlatego stale pracujemy nad rozszerzeniem sieci. Jestem przekonany, że w ciągu nadchodzącego roku otworzymy kolejne stacje w Niemczech i Europie – mówi prezes Liqvis Silvano Calcagno

Sytuacja na rynku

Novatek Green Energy nie jest jeszcze znanym ani dużym graczem w branży LNG w porównaniu do firm takich jak Liqvis. Jednak firma ma bardzo ekspansywne plany. W Rostoku, gdzie zbudowano już pierwszą stację tankowania LNG dla ciężarówek, powstaje właśnie we współpracy z belgijską firmą Fluxys gazoport, który będzie punktem przeładunkowym dla rosyjskiego LNG w regionie zachodniego Bałtyku. Rozbudowa dystrybucji LNG dla transportu w Niemczech wpisuje się więc w plan ofensywy rosyjskiego LNG na rynku niemieckim.

Do konkurentów firm Novatek i Liqvis na niemieckim rynku należy zaliczyć holenderski koncern Shell. Chce on dystrybuować LNG zmiaszany z biometanem, co ma znacznie ograniczyć jego szkodliwość dla środowiska. Dużym plusem Shella jest rozbudowana infrastruktura tej firmy, która dysponuje już atrakcyjnymi lokalizacjami przy głównych autostradach i ma wszystkie konieczne do tankowania instalacje i budynki. W nadchodzących latach Shell wyposaży w dystrybutory LNG 40 stacji paliwowych.

W 2018 roku niemiecki rząd wprowadził program dofinansowania zakupu nowych ciężarówek w wysokości 12 000 euro. Do października 2019 roku dopłatę uzyskało 994 pojazdów. Niemieccy przewoźnicy zwracają jednak uwagę na fakt, że wsparcie jest za małe, bo nowa ciężarówka na LNG jest dwa razy droższa od konwencjonalnej. Co prawda LNG jest tańsze od diesla, ale zdaniem przewoźników droższe w serwisie. Dużym problemem jest też mniejsza trwałość alternatywnych silników. Wiele ciężarówek po paroletniej eksploatacji sprzedawana jest z olbrzymią stratą.

Niemiecki rząd na zamiar dalej wspierać LNG w transporcie. Do 2025 roku na niemieckich drogach ma być już 25 000 ciężarówek korzystających z LNG i 200 stacji tankowania tego paliwa. Na początek, do końca 2020 roku, ma ich powstać 40 sztuk.

Komentarze