TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Rozwieszanie rozkładów jazdy w rejonach wiejskich
Jacek Pudło - Opublikowano: 15.08.2012 15:46:14 7 komentarzy
Rozwieszanie rozkładów jazdy w rejonach wiejskich

Obowiązkiem każdego przewoźnika zajmującego się przewozem osób jest zapewnienie informacji pasażerskiej. W tym celu, niezbędne jest umieszczenie na przystankach rozkładów jazdy. Zadanie wydaje się z pozoru banalne, jednak z wielu względów już samo zawieszenie rozkładu na przystanku okazuje się skomplikowanym zadaniem ze względu na różnorodność infrastruktury przystankowej. Oddzielną kwestią pozostaje fakt, iż rozkład jazdy potrafi z wielu powodów zniknąć z przystanku. Warto przyjrzeć się procesowi rozwieszania rozkładów na przykładzie przedsiębiorstwa autobusowego, jakim jest PKS Gdańsk.

Rozkłady jazdy, wygenerowane w programie BUSMAN, są drukowane na białej folii samoprzylepnej. Rozkład nakleja się na ocynkowaną blachę stalową o grubości 1 mm. Umieszczanie rozkładów jazdy na blasze jest konieczne ze względu na różnorodność infrastruktury przystankowej. Następnie, tabliczkę pokrywa się przezroczystą folią samoprzylepną, tak aby krawędzie i rogi tabliczki miały zakryte ostre krawędzie. Samo naklejenie rozkładu i folii wymaga pewnej wprawy, tak aby pod foliami nie pozostały pęcherze powietrza. Zadanie jest proste, o ile dotyczy kilku tabliczek. W razie zmiany rozkładu jazdy na kilku liniach, niezbędne jest przygotowanie kilkuset tabliczek, co nawet wprawionej osobie potrafi zająć cały dzień.

Gdy tabliczki są już gotowe i ułożone w odpowiedniej kolejności, można je umieścić w samochodzie dostawczym i wybrać się w teren. W większości wypadków na przystankach w rejonach wiejskich znajdują się słupki znaków drogowych, oznaczających przystanek, bądź wiaty. Zamocowane blachy z rozkładem do słupka jest proste –konieczne jest wykręcenie otworów i umieszczenie w nich dwóch nitów (lub więcej –jeśli na słupku zawieszone są rozkłady kilku linii). Dodatkowo jednak konieczne jest wywiercenie otworów w blaszkach z rozkładami, co jest czynnością czasochłonną w wypadku rozwieszania kilkuset tabliczek.

Przydatne narzędzia przy mocowaniu rozkładów to wiertarka przenośna i nitownica. W pewnych sytuacjach korzystnie byłoby wozić ze sobą…łom, gdyż zerwanie starego rozkładu potrafi również nastręczać trudności. Warto zabrać ze sobą ładowarkę do akumulatorów wiertarki, gdyż szybko się one wyczerpują. Najlepszy byłby pojazd z zabudowaną ładowarką lub stołem narzędziowym, na co jednak nie każde przedsiębiorstwo może sobie pozwolić.

Stalowy słupek znaku drogowego to jednak najprostsze wyzwanie, jakie może się przytrafić. Osoba rozwieszająca rozkład może również napotkać słupek betonowy, do którego zanitowanie blaszanej tabliczki nie jest możliwe. Problem jest prosty do rozwiązania, o ile na słupku jest już zamocowana stara tabliczka –wówczas można wywiercić w niej otwór i zanitować do niej rozkład.  

Różnorodne są również wiaty i zadaszenia. W rejonie Kolbud i Kościerzyny popularne są zarówno wiaty blaszane jak i murowane. W wiacie blaszanej nietrudno wywiercić otwór i zanitować rozkład, jednakże w zadaszeniu murowanym brakuje jakichkolwiek tablic i znalezienie sensownego miejsca do zamocowania metalowej tabliczki napotyka na trudności. Różnorodność słupków i wiat uniemożliwia zabranie ze sobą klamr, które pozwoliłyby na zamontowane rozkładów. Samo przyklejenie folii z rozkładem jest zaś rozwiązaniem zbyt podatnym na wandalizm. Właśnie przy zagadnieniu wandalizmu warto się chwilę zatrzymać.

Gdy ekipa rozwieszająca rozkłady jazdy po kilku dniach pracy rozwiesi rozkłady na kilkuset przystankach, możnaby odczuć satysfakcję, gdyby rozkład jazdy zapewniał informację pasażerom przez długi czas. Rzeczywistość jest jednak rozczarowująca. Już kolejnego dnia po rozwieszaniu tabliczki potrafią zniknąć. Nieodgadnionym pozostaje, czy są one ulubionym materiałem w.

Rozkład jazdy z jednej strony jest informacją o ofercie przedsiębiorstwa i po części jego reklamą, z drugiej strony jednak służy on również mieszkańcom –zapewniając informację o możliwości dojazdu do innych miast, wsi i regionów. Stąd jest zaskakujące, iż tak łatwo i chętnie ulega on zniszczeniu, zerwaniu lub nadpaleniu przez zapalniczki, co ma miejsce ze szkodą dla przedsiębiorstw autobusowych i społeczeństwa.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
rozkład jazdy
  • Andrzej – 16.08.2012

    Te wszystkie problemy są istotne, ale najgorsze jest to, że co przewoźnik, to tabliczka. Oj, komuno wróć, kiedy to była jedna tabliczka i jeden PKS. czy nie można pogodzić jednolitości tabliczek i różnorodności przewoźników? Można, ale wymaga to koordynacji. koordynator rozpisuje przetarg na obsługę przystanków na danym terenie. Jednolite tabliczki grupują wszystkich przewoźników z zezwoleniami i tenże podmiot jest odpowiedzialny za rozwieszanie. Zamiast wypuszczać kilka samochodów kilku przewoźników, wypuszcza się w teren kilka samochodów, ale jednego koordynatora. Proste? Proste, ale nie w Polsce.

  • adam86 – 17.08.2012

    Zapoznajcie się z rozporządzeniem stosownym. Żaden kooordynator, tylko niedługo zarządca drogi, lub organizator będzie zamieszczał rozkłady. Zamiast tego typu tekstów, w stylu jak przykleić dobrze folię, może by ktoś z redakcji chociaż napisał parę słów o tym jak wygląda proces powstawania rozkłądu jazdy i jego aktualizacji od strony formalno prawnej.

  • aron – 18.08.2012

    Rozwieszanie rozkładów jazdy na wsiach nie ma sensu ekonomicznego bo 1. na wsi i tak każdy zna rozkład na pamięć 2. rozkład i tak zerwą jak już to najbardziej sensownym rozwiązaniem wydaje się wieszanie rozkładów na szybie sklepu ( wybicie szyby w sklepie to jednak już mocniejszy paragraf niż zerwanie rozkładu) tyle ze nie wszędzie jest przystanek przy sklepie

  • aron – 18.08.2012

    a kto będzie płacił koordynatorowi?

  • adi – 18.08.2012

    Oj różnorodność rodzi różnorodności i dlatego na wsiach jest taki bałagan z rozkłądami.

  • swe – 23.08.2012

    Hy hyb różnych

  • swe – 23.08.2012

    Hy hyb różnych

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....