Rośnie sprzedaż autobusów LNG. Nie tylko w Europie

infobus
14.04.2020 09:00
0 Komentarzy

Skroplony gaz ziemny to paliwo, które z powodzeniem zaczynabyć stosowane transporcie publicznym. Po dobrych referencjach z Polski, LNGzaczyna zdobywać użytkowników Skandynawii i Włoszech, a także w … Indiach.

Tata Motors to największy producent pojazdów użytkowych wIndiach. Firma właśnie zakończyła realizację pierwszego w kraju zamówienia naautobusy międzymiastowe napędzane LNG. Producent zaprezentował dwa 36-miejscoweautobusy typu Starbus LNG AC. Zostały one dostarczone do firmy LNG Petronet wDahej oraz do dwóch jego oddziałów – w Kochi i Kerala.

Gazowy postęp

-„Tata Motors poczyniła znaczący krok naprzód dziękiefektywnemu postawieniu na paliwa alternatywne w celu zapewnienia klientomzrównoważonych rozwiązań w zakresie mobilności. Wraz z dostawą pierwszegoautobusu Starbus LNG wprowadziliśmy nową erę w historii indyjskiegotransportu.” – powiedział Rohit Srivastava , wiceprezes ds. projektówautobusowych w Tata Motors i dodał:

– „Jesteśmy dumni ze współpracy z LNG Petronet wcelu stworzenia komunikacji przyszłości, która będzie przede wszystkim niskoemisyjna.Nasze dogłębne zrozumienie zrównoważonego transportu publicznego, przyjednoczesnym opracowywaniu niezawodnych i przyjaznych dla środowiska opcjidoprowadziło nas do doskonałości w tej konkurencyjnej branży.”

LNG w Indiach

Starbus LNG to pierwszy autobus międzymiastowy zezintegrowanym systemem LNG, który został opracowany pod kątem indyjskiego rynku. Oprócz modelu dostarczonegodo LNG Petronet, Tata oferuje również wersje do przewozu 40 i 56 osób.

Zdaniem producenta, dzięki przestawieniu na LNG Starbus jestteraz bardziej funkcjonalny niż autobus na CNG. Przede wszystkim pojemnośćzbiorników zapewnia możliwość pokonania dystansu 600 – 700 km w zależności odspecyfiki operacji przewozowej. A to w praktyce pozwala na tankowanie raz nadwa dni. To spore ułatwienie dla przewoźnika np. w postaci lepszej organizacjifunkcjonowania bazy.

W lutym br., na targach Auto Expo 2020 Tata zaprezentowała Marcopolo Starbus LNG o pojemności ok. 50 osób w w wersji z klimatyzacją. Zobaczcie to na filmie:

{https://www.youtube.com/watch?v=rD1vc8z_Si4}

A w Polsce?

Nasz kraj jest europejskim liderem w zakresie użytkowaniaautobusów zasilanych LNG, z czego najwięcej tego typu pojazdów posiada MZAWarszawa. Dostawy paliwa do nich zabezpiecza firma PGNiG Obrót Detaliczny.

-„Szerokie wykorzystanie ekologicznych paliw gazowych wtransporcie publicznym to jedna z najlepszych metod szybkiej poprawy jakościpowietrza w polskich miastach. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwokonsekwentnie stawia na rozwój gazomobilności, gwarantując przewoźnikom szerokii pewny dostęp dogazu ziemnego w postaci sprężonej CNG i skroplonej LNG.Kolejny wygrany przetarg na dostawy LNG do warszawskich autobusów pokazuje, żeten kierunek jest słuszny, a nasza oferta konkurencyjna” – powiedziałJerzy Kwieciński, Prezes Zarządu PGNiG SA.

Aktualnie PGNiG Obrót Detaliczny dostarcza paliwo LNG doZajezdni Ostrobramska na mocy rocznej umowy, która wygasa w kwietniu tego roku.Nowa, o wartości około 6 mln zł, będzie obowiązywała przez kolejne 24 miesiące.W jej ramach PGNiG Obrót Detaliczny ma dostarczyć 2 200 ton paliwa LNG.

-„Kontynuacja naszej dotychczasowej współpracy to dlaSpółki bardzo dobra wiadomość. Włożyliśmy dużo wysiłku, aby złożyćnajkorzystniejszą ofertę. Współpraca z PGNiG to pewne i bezpieczne dostawypaliwa gazowego po bardzo korzystnej cenie. Zakładamy, że Miejskie ZakładyAutobusowe w Warszawie będą jeszcze bardziej dynamicznie rozwijać flotęniskoemisyjnych pojazdów gazowych” – podkreślił Henryk Mucha, PrezesZarządu PGNiG Obrót Detaliczny.

MZA w Warszawie ogłosiło niedawno, że do 2022 roku planujezakup kolejnych 160 autobusów na gaz, w tym 90 pojazdów napędzanych LNG.Dołączą one do floty blisko 200 autobusów gazowych, które już jeżdżą po ulicachstolicy.

-„Przewoźnicy doceniają nie tylko aspekty ekologicznegazu, lecz także oszczędności, wynikające między innymi z ubiegłorocznegoprzyjęcia zerowej akcyzy na paliwa CNG i LNG do celów transportowych. Cieszynas fakt, że rynek gazomobilności w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie,szczególnie na przestrzeni dwóch ostatnich lat. W samej tylko Warszawie, w tymokresie, liczba autobusów gazowych wzrosła z 35 do 200, a zakup kolejnychpojazdów jest planowany w niedalekiej przyszłości” – dodał MarcinSzczudło, Wiceprezes Zarządu PGNiG Obrót Detaliczny. Paliwo gazowe stanowinajlepszą, ekologiczną alternatywę dla dominującego w polskim transporciepublicznym oleju napędowego, ponieważ oznacza m.in. nawet dziesięciokrotniemniejszą emisję cząstek stałych do atmosfery niż w przypadku zasilania ON.Ponadto pojazdy zasilane gazem ziemnym poruszają się zdecydowanie ciszej, cojest szczególnie istotne w przypadku centrów miast.

Komentarze