TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Rok 12-metrowych hybryd w Polsce
Piotr Bochenko - Opublikowano: 09.07.2014 22:00:46 5 komentarzy
Rok 12-metrowych hybryd w Polsce
Minął rok od czasu, kiedy przez polskich przewoźników zostały kupione dwa ex-testowe autobusy klasy standard z napędem hybrydowym spalinowo-elektrycznym. Były to Solaris Urbino 12 Hybrid, kupiony przez Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie”Sp. z o.o. oraz MAN Lion’s City Hybrid zakupiony przez Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. w Białymstoku. Oba autobusy wyprodukowano w tym samym 2010 roku. Zwróciliśmy się zatem do obu przewoźników o dokonanie podsumowania doświadczeń z eksploatacji obu pojazdów. Zaczynamy od Solarisa Urbino 12 Hybrid, który nie spełnił oczekiwań SPAD-u. Oszczędności na spalaniu oleju napędowego nie są znaczne, a różnica w kosztach eksploatacyjnych nie okazała się na tyle atrakcyjna, by planować zakup tego typu autobusów w przyszłości. -„U nas ten napęd po prostu się nie sprawdził”–mówi Włodzimierz Sołtysiak, prezes zarządu spółki. -„Jednak ze względów prestiżowych warto taki autobus posiadać”. Jak zaznaczył szef szczecińskiej spółki, przy obecnych rozwiązaniach technicznych nie warto wydawać o 30% więcej pieniędzy na autobusy hybrydowe w stosunku do zwykłych diesli. Silniki spełniające normę Euro 6 też są bardzo ekologiczne, jednak nie sprawiają tylu trudności eksploatacyjnych jak napędy hybrydowe. Najczęściej w szczecińskiej hybrydzie psuje się elektronika.Zakupiony przez Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie”Solaris Urbino 12 Hybrid posiada silnik spalinowy Cummins ISB6.7EV 225B spełniający normę Euro 5/EEV o mocy 225 KM i pojemności skokowej 6,7 l. Napęd elektryczny stanowi równoległy układ amerykańskiej firmy Eaton, który składa się z jednego silnika elektrycznego o mocy 60 KM. Układ współpracuje z 6 biegową automatyczną skrzynią biegów Eaton. Baterie litowo-jonowe zostały umieszczone pod podestami wewnątrz autobusu, przez co wyglądem nie różni się od klasycznego Urbino 12.Innego zdania jest Cezary Zajkowski, prezes Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Sp. z o.o. w Białymstoku. -„To był przysłowiowy strzał w dziesiątkę”–mówi prezes Zajkowski. -„Jest to najtańszy w eksploatacji autobus w naszej flocie i dlatego codziennie jeździ na brygadach całodziennych.”Zakupiony przez KPK egzemplarz gościł wcześniej w Białymstoku we wszystkich miejskich spółkach komunikacyjnych. Jego testy w KPK okazały się na tyle pozytywne, iż firma zdecydowała się na zakup tego pojazdu. Od momentu zakupu autobus prawie nieprzerwanie jeździ na liniach obsługiwanych przez spółkę. Dotychczas naprawiano jedynie cieknący dach i piec grzewczy. Jak twierdzi prezes Zajkowski, rozwiązania techniczne zaproponowane przez MAN-a w pełni sprawdzają się w warunkach miejskich i dają wymierne oszczędności w postaci mniejszej ilości spalanego paliwa, co w przypadku hybrydy wynosi ok. 10 l/100 km mniej, niż podobnego autobusu tej samej firmy, ale z klasycznym napędem (czyli 28-31 l/100 km w zależności od linii). To dużo. A biorąc pod uwagę fakt, iż autobus praktycznie nie wymaga napraw, trudno się dziwić, iż spółka chętnie kupiłaby jeszcze więcej takich autobusów. Do tego należy dodać fakt, iż autobus posiada atrakcyjny wygląd, który podoba się pasażerom (autobus nosi nazwę gEKOn od nazwy jaszczurki, do której jest podobny. Nazwę tę wybrali mieszkańcy Białegostoku w drodze specjalnego konkursu).Zakupiony przez Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Białymstoku MAN posiada szeregowy układ hybrydowy, składający się z silnika diesla MAN D0836 LOH68, spełniającego normę Euro 5/EEV o mocy 250 KM i pojemności skokowej 6,9 l. Z kolei napęd elektryczny zapewniają dwa asynchroniczne silniki elektryczne o mocy ok. 102 KM każdy. Zarówno Solaris, jak i MAN dostawy swoich autobusów hybrydowych potraktowali w sposób prestiżowy i sprawują stały nadzór nad eksploatacją obu pojazdów. SPAD Szczecin zakupił swój autobus w drodze przetargu, do którego stanął tylko Solaris oferując bardzo korzystne warunki gwarancji. Są one podobne, jak te, oferowane dla nowych autobusów. Ważne tu jest to, iż firma udzieliła dożywotniej gwarancji na ogniwa elektryczne. Dzięki temu SPAD może w okresie eksploatacji pojazdu trzykrotnie na koszt Solarisa dokonać wymiany ogniw elektrycznych. W związku z tym szczecińska spółka nie musi martwić się o napęd elektryczny swojego autobusu. W przypadku KPK Białystok tak dobrze nie ma. Ale za to koszt zakupu był o około 100 tys. zł netto niższy niż w przypadku Solarisa. Może to stanowić pewną rekompensatę za konieczność wymiany w przyszłości ogniw elektrycznych w autobusie. Spółka swój egzemplarz kupiła na wolnym rynku bez postępowania przetargowego. Obaj prezesi zgodnie twierdzą, iż zakup proekologicznego autobusu hybrydowego był także konieczny ze względów wizerunkowych i prestiżowych. I mimo, iż ekologia kosztuje, to warto było kupić te autobusy. Dzięki temu firmy są postrzegane jako te, które dbają o środowisko przyrodnicze. To ważny element współczesnego marketingu.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
hybryda
MAN
KPK Białystok
  • kran – 09.07.2014

    Brakuje mi szczegółowej informacji o faktycznej oszczędności oleju napedowego w Szczecinie. "O ile różnica w kosztach eksploatacyjnych nie okazała się na tyle atrakcyjna...." ...A jakich oszczędności byście oczekiwali ? Jeżeli jest to oszczędność: 9 l / 100 km mniej ...to jednak jest to oszczędność. Przy oszczędności 10 l / 100 km w Białymstoku ...są zachwyceni, więc mamy tutaj dwa skrajne spojrzenia na pojęcie oszczędności. Najoszczędniejsze są trolejbusy, ale te jak wiemy nie wszędzie mogą jeżdzić...

  • Mateusz2292 – 10.07.2014

    Zapomnieliście o Volvo 7700 Hybrid, ktory od tego roku użytkuje MPK we Wrocławiu :)

  • PB – 10.07.2014

    kran: szczecińskie oszczędności są na poziomie 3-4 l/100 km, więc niezbyt jest to opłacalne. Mateusz: artykuł dotyczy rocznej eksploatacji hybryd, a jak sam piszesz, MPK Wrocław nie użytkuje swojej hybrydy od tego czasu.

  • george – 10.07.2014

    Nie wiem, jakie są warunki eksploatacji w Białymstoku, ale w Szczecinie SPAD ma linie długie, szybkie (stosunkowo mała ilość zatrzymań, hamowań), ze sporymi odległościami między przystankami, przez co SPAD nie ma możliwości pełnego wykorzystania hybryd

  • ekolog – 25.07.2014

    To prawda Szczecin ma autobus hybrydowy na zupełenie niedobranej trasie. Sprawdził by się w warunkach miejskich i korkach a nie poza miastem. Co do psującej sie elektroniki... nie psuje się hyrbydowy naped tylko prototypowa elektronika Solarisa która nie została dobrze sprawdzona przed sprzedażą. Wyniki spalania.... podobne autobusy h12 solarisa potrafią spalić nawet 26l/100, i oszczedności są spore średnio w granicach 20-30%.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....