Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rekordowy kontrakt na elektrobusy: Ebusco, Heuliez i VDL

infobus
21.03.2019 09:00
0 Komentarzy

Holenderska grupa transportowa Qbuzz chce mieć największą europejską flotę autobusów elektrycznych. I jest na dobrej drodze do tego celu. W marcu przewoźnik zamówił łącznie 152 szt. autobusów elektrycznych marek Ebusco , Heuliez i VDL.

Tak gigantyczny kontrakt o efekt wcześniejszego zwycięstwa Qbuzz w przetargu liniowymna obsługę linii w prowincjach Groningen i Drenthe, w północnej Holandii. Cel, jakpostawił sobie zamawiający i przewoźnik to zmniejszyć emisję CO2 o 90%.

152 elektrobusy

Całe zamówienie – o wartości ok. 100 mln EUR – obejmuje zakup152 szt. autobusów elektrycznych, w tym:

  • 60 szt. marki Ebuscoi to wersji podmiejskiej (!) o długości 12-metrowej i zasięgu do 400 km.Ładowanie plug-in w zajezdni. Dodajmy, że Ebusco mocno eksploruje holenderskirynek i w Utrechcie ma już około 10 autobusów, a 1 kwietnia, do Dordrecht przekazuje37 elektrobusów. Pojazdy mają łączyć lokalne połączenia w prowincjach Groningen i Drenthe

  • 49 szt. marki Heuliez (z Grupy Iveco Bus) w wersjiprzegubowej i designie BHNS, czyli model GX437 ELEC o długości 18 metrów i bateriamilitowo-jonowymi NMCG. Dodatkowo umowa przewiduje zakup dodatkowych 51 jednostek w ciągu 4 lat, tak aby w pełnizelektryfikować flotę na liniach BRT – Q-Link, które łączą największe miasta wregionie. Pojazdy będzie można je spotkać na liniach Q-link 1, 2, 3, 4 i 5

  • 43 szt. marki VDL, w tym 32 szt. VDL Citeas SLF-120 Electricz najnowszą technologią akumulatorów o pojemności 216 kWh i układem drzwi2-2-0, oraz 11 szt. VDL Citeas SLFA-180 z bateriami 288 kWh i układem drzwi2-2-2. Wszystkie z pantografami na dachu , co zoptymalizuje dostępnośćoperacyjną pojazdów. Będzie można je spotkać w Emmen, Assen i Groningen.

Grudniowy start

Wszystkie zamówione e-pojazdy przez Qbuzz powinny rozpocząćsłużbę już w połowie grudnia 2019 r. Z kolei pierwsze egzemplarze pojawią się wHolandii już w lecie, aby kierowcy mogli nauczyć się nowych autobusów iprzetestowali pojazdy na ulicach.

Wszystkie zostaną wyposażonew takie udogodnienia, jak wygodne fotele, WiFi, klimatyzacja czy ładowarki USB.

Zielona połowa

Po zrealizowaniu tego zamówienia, około połowa floty Qbuzzbędzie składać się wyłącznie z autobusów elektrycznych – razem z posiadanymi od2017 r. 12 szt. elektrobusów marki VDL (SLFA) – daje to sumę aż 164 e-busów! A to niekoniec. Do 2030 roku spółka planuje posiadać tylko tabor w 100% bezemisyjny.

Ostatnio Qbuzz ogłosił zakup dodatkowych autobusówwodorowych, których łącznie w swojej flocie będzie miał już ponad 30 szt. Opróczfloty 164 autobusów elektrycznych, Qbuzz dysponuje także spory „tradycyjnym”taborem, na który składają się marki Mercedes-Benz i Setra oraz dwupokładowe autokaryVan Hool.

Na koniec dodajmy, że Qbuzz został założony w kwietniu 2008roku i jest ambitnym, innowacyjnym graczem na holenderskim regionalnym rynkutransportu publicznego. Oprócz koncesji Groningen Drenthe, zapewnia równieżtransport publiczny w regionie Utrecht Region i DMG (Drechtsteden,Molenlanden iGorinchem) w Południowej Holandii. Firma zatrudnia ponad 2400 pracowników icodziennie przewozi ponad 300 000 pasażerów dzięki flocie 780 autobusów, 26tramwajów i 10 pociągów.

Komentarze