Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rekord pada w Jaworznie. 22 elektryczne autobusy!

infobus
18.04.2016 16:54
0 Komentarzy

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie ogłosi już niedługo dwa przetargi na zakup łącznie 22 elektrobusów. To największe – po Krakowie – zamówienie na tego typu pojazdy w Polsce!

Na publikację na stronie TED czekają dwa ogłoszenia o zamówieniu.W ramach pierwszego z nich PKM chce pozyskać 16 autobusów elektrycznych. To postępowanie podzielono na trzy zadania z możliwością składania ofert częściowych:

  • zadanie nr 1 ? obejmujące dostawy 3 sztuk autobusów z napędemelektrycznym długości całkowitej zawierającej się w przedziale od 11,8 metra do12,15 metra;

  • zadanie nr 2 ? obejmujące dostawy 4 sztuk autobusów znapędem elektrycznym, o długości całkowitej zawierającej się w przedziale od 8metrów do 10 metrów;

  • zadanie nr 3 ? obejmujące sukcesywne dostawy 9 sztukautobusów z napędem elektrycznym o długości całkowitej zawierającej się wprzedziale od 17,5 metra do 18,75 metra.

Natomiast w ramach drugiego postępowania spółka chce nabyć sześć elektrobusów. Brak jednak szczegółów, które pozwoliłyby na tym etapie określić w jaki metraż w tym zamówieniu celuje PKM. W oby przetargach oferty będą oceniane w identyczny sposób. Cena to maksymalnie 85% punktów. Natomiast w ocenie technicznej można wywalczyć do 15%.

Udany pilotaż

Przypomnijmy, że jaworznickie Przedsiębiorstwo KomunikacjiMiejskiej odebrało pierwszy w Polsce autobus elektryczny ? Solaris Urbino 12electric. Miało to miejsce 28 lipca 2015 r. O tym wydarzeniu pisaliśmy tutaj.Pojazd o długości 12-metrów wyposażony został w silnik asynchroniczny austriackiej firmy TSA omocy 160kW zasilany bateriami 4 x 40 kwh. Za sterowanie odpowiada napęd, który stworzył warszawski Medcom. Ładowanie elektrobusu odbywa się nadwa sposoby: plug-in ? czyli tradycyjną ładowarką o mocy 90kW, którą znajduje sięna zajezdni oraz poprzez pantograf umieszczonym na dachu pojazdu, któryumożliwia szybkie ładowanie na pętli, na Osiedlu Stałym. To pierwsza w naszymkraju stacja szybkiego ładowania przez pantograf o mocy prawie 190kW. Już wówczasprezes PKM-u, Zbigniew Nosal nie ukrywał, że w planach przedsiębiorstwa jestpozyskanie większej ilości takich pojazdów elektrycznych, które mająsystematycznie wypierać tabor spalinowy. ??To pilotażowy zakup autobusuelektrycznego? ? mówił. Wtedy w kuluarach dywagowano o zakupie ponad 25 sztukautobusów, na które miały się znaleźć unijne pieniądze z ZintegrowanychInwestycji Terytorialnych. Jak się teraz okazało ostateczna liczba to 16 szt. irzeczywiście pieniądze pochodzą z unijnego dofinansowani.

Listopadowy warunek

PKM zakłada, że elektryczna inwestycja zostanie dofinansowanaw ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020? w ramach Działania 4.5, Poddziałanie 4.5.1 ? Niskoemisyjny transportmiejski oraz efektywne oświetlenie. Spółka złożyła już wniosek aplikacyjny, alez uwagi, że ten projekt jest dopiero na etapie oceny, zamawiający zastrzegasobie prawo do umownego prawa odstąpienia od umowy, w przypadkuniezakwalifikowania projektu do otrzymania dofinansowania lub wpisania na listęrezerwową. Z tej opcji PKM Jaworzno może skorzystać w terminie do dnia30.11.2016 r.

Kto powalczy?

Na to pytanie poznamy odpowiedź najwcześniej 25 maja. Wtedy PKM wstępnie wyznaczył termin składania i otwarcia ofert. Jak tylko opublikowany zostanie SIWZ postaramy się przybliżyć,jakie dokładnie elektrobusy chce PKM Jaworzno.

Komentarze