Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rędziny też chcą hybrydy. Przetarg trwa

infobus
06.10.2016 11:56
0 Komentarzy

Kilka dni temu Urząd Gminy wRędzinach ogłosił przetarg na dostawę czterech autobusów hybrydowych klasymaxi. Do zakupu dojdzie dzięki wsparciu ze śląskiego RPO w ramach RegionalnegoInstrumentu Terytorialnego. Autobusy zostaną przekazane do użytkowania GminnemuZakładowi Komunikacji.

Gminę interesują w pełniniskopodłogowe autobusy o długości 11,5- 12,2 m, szerokości do 2,55 m i wysokości maksymalnie 3,3 m. Mają umożliwiaćpodróż przynajmniej 72 pasażerom, w tym minimum 26 na miejscach siedzących.Przynajmniej osiem foteli ma być dostępnych z niskiej podłogi. Wejście napokład autobusy ma być zapewnione przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. Minimalnyprześwit drzwi to 1220 mm.

W kwestii kompletacji napęduurzędnicy dają oferentom pewne pole do działania. Nie stawiają na konkretnysystem sterowania hybrydą, zatem mamy dopuszczone trzy obecnie dostępne. Obowiązkowomusi się on składać z silnika trakcyjnego o mocy minimum 130 kW. Może być onzabudowany w nadwoziu lub piastach kół. Do tego oczywiście muszą byćzamontowane zasobniki energii, w których będzie magazynowany prąd odzyskany zhamowania rekuperacyjnego. Gmina nie ma zbyt określonych wymagań w kwestiitechnologii budowy zasobnika.

Czas kwestia silnika diesla. Mato być jednostka o pojemności skokowej nie mniejszej niż 6,5 l. Musi mieć moc180 – 200 kW oraz maksymalny moment obrotowy nie mnie mniejszy niż 1000 Nm. Wkomorze silnika nie zabraknie ponadto systemu detekcji i gaszenia pożaru. Jeżelizostanie zastosowany most napędowy to musi on posiadać przełożenie dobrane podkatem minimalizacji zużycia paliwa.

Wentylacja przestrzenipasażerskie ma być zapewniona przez minimum siedem okien. Gmina daje oferentowiwybór między przesuwnymi a uchylnymi. Nie zabkranie także klimatyzacji. Będą nanią mogli liczyć zarówno pasażerowie jak i kierowca. Urzędnicy wymagają zamontowaniaurządzenia o mocy nie mniejszej niż 24 kW.

System informacjipasażerskiej ma się składać z łącznie pięciu tablic. Na zewnątrz zostanązamontowane trzy wyświetlacze diodowe. Natomiast w środku będą dwie tablica. Pierwszato LCD o przekątnej 23″, natomiast druga będzie w technologii LED. Do tegooczywiście nie zabraknie głosowych zapowiedzi przystanków, systemu zliczaniapasażerów. Całość ma być wpięta w autokomputer Asterix lub równoważny.Pasażerów z pewnością ucieszy montaż WiFi oraz trzech gniazdek USB.

Pora na warunki formalne.Minimum w kwestii zdolności finansowej to 5 mln zł. Warunek doświadczeniaoferent spełni jeśli wykaże, że w ciągu ostatnich trzech zrealizował dostawęminimum cztrech hybryd spalinowo-elektrycznych o wartości nie mniejszej niż 4mln zł brutto. Ofertę należy zabezpieczyć wadium na kwotę 50 tys. zł.

Propozycje, na które gminawstępnie czeka do 10 listopada będą oceniane przy pomocy trzech kryteriów. Cenato maksymalnie 60% przetargowych punktów. 10% można wywalczyć za odpowiedniewarunki serwisu i gwarancji. Z kolei na ocenę techniczną przeznaczono 30%. Wtym kryterium premia jest m.in. za:

  • silnik diesla o pojemności6,5 – 7 l
  • brak skrzyni biegów
  • trzyczęściową szybę przednią
  • oś przednia zależna zestabilizatorem
  • szeregowy napęd hybrydowy
  • zastosowaniesuperkondesatorów

Autobusy pojawią się wRędzinach w przyszłym roku. Będą to pierwsze od wielu lat autobusy we flociesamorządowego zakładu od 2010 roku. Od tamtego momentu całość floty GZKstanowią Solarisy Urbino 10, których łącznie dziesięć egzemplarzy kupiono w dwóchtranszach.

Cztery nowe hybrydy z pewnością wpłyną na poprawę wizerunku gminnejkomunikacji. Obecnie funkcjonuje ona w oparciu o jedną linię łączącą Częstochowęz Rędzinami i okolicą. Wprowadzenie do ruchu nowych autobusów z może pozwolićna dalszą rozbudowę oferty przewozowej.

Komentarze