Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Raport o europejskim rynku elektrobusów

infobus
08.11.2018 11:30
0 Komentarzy

Ekologiczni aktywiści z organizacji Transport &Environment przygotowali raport o europejskim rynku autobusów elektrycznych. Terminjest nieprzypadkowy – w kolejnym tygodniu europarlament ma zająć się ponownie dyrektywą2009/33/WE w sprawie czystych pojazdów.

Dyrektywa 2009/33/WE

Przypomnijmy, że o tym ważnym dla nas akcie prawnym od rokuinformuje IGKM, a ostatnie poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu25.10.2018 r. wydają się iść w słusznym kierunku.

Istotne ustalenia to bardziej precyzyjna definicja „czystychpojazdów”. Rozróżnieniu podlegają autobusy zeroemisyjne (definiowane jakopojazdy nie wytwarzające CO2 ani NOx) oraz autobusy niskoemisyjne (do którychzaliczane są pojazdy CNG oraz autobusy zwane w Polsce hybrydami elektrycznymi).Pozostawiono dotychczas proponowane dla Polski udziały pojazdów niskoemisyjnych(37% w 2025 i 56% w 2030 roku), przy czym odpowiednio 50% i 66% z nich musi byćpojazdami zeroemisyjnymi (w tym napędzanymi biogazem).

W dokumencie przyjęto wytyczne dla krajów członkowskich, abyzachować prawa nabyte w kontraktach zawartych przed okresem obowiązywania dyrektywy.Podkreślono, że krajowe regulacje nie mogą prowadzić do ograniczenia rolipublicznego transportu opartego na metrze i tramwajach, o co zabiegała IGKM.Zwrócono również uwagę na konieczność uwzględnienia równości wobec prawaprzedsiębiorstw sektora publicznego i prywatnego.

Przegłosowano również zapisy umożliwiające zaliczenieautobusów poddawanych odpowiedniej modernizacji układu napędowego do grupypojazdów niskoemisyjnych (lub zeroemisyjnych).

Kolejne głosowane

W przyszłym tygodniu europarlament ma znowu pochylić się nadustawą, dlatego ekologiczni aktywiści z organizacji Transport & Environmentprzygotowali raport o europejskim rynku autobusów elektrycznych. Niektóre tezysą kontrowersyjne, natomiast uporządkowanie wiedzy o elektrobusach na pewnopożyteczne.

Generalnie ekologiom zależy na wywarciu presji na parlamentarzystówi przegłosowaniu jak najbardziej eko wersji tej dyrektywy. Tym bardziej, że Komisjads. Środowiska Parlamentu Europejskiego zajęła radykalne tutaj stanowisko, wymagającod firm autobusowych zakupów 50% autobusów miejskich o zerowej emisji do 2025r. i 75% do 2030 r.

Piotr Skubisz z Instytutu Spraw Obywatelskich INSPRO,członka Transport & Environment:

-„Polskie miasta są niestety w czołówceeuropejskiej, jeśli chodzi o zanieczyszczenia powietrza. Powinniśmy wspieraćkażdą możliwość poprawy tej sytuacji. Dlatego ważne jest, by w przyszłymtygodniu polscy europosłowie zagłosowali za zwiększeniem udziału autobusówelektrycznych. Upowszechnienie tej technologii pozwoli zmniejszyć cenyautobusów elektrycznych. Będzie to też szansa na poprawę jakości powietrza wpolskich miastach i szansa dla polskich producentów autobusów elektrycznych.”

Skąd kasa?

Tutaj oczywiście nie ma wyraźnych drogowskazów. LucienMathieu, analityk z Transport & Environment wspomina o nowym unijnymbudżecie od 2020 r.:

-„W przypadku miast borykających się z wyższymikosztami zakupu autobusów o zerowej emisji, dotacja może zostać udostępniona wnowym budżecie UE od 2020 r. Aby jeszcze bardziej obniżyć cenę zakupu e-busów,potrzebujemy dla całej Europy wyższego niż dotychczas celu sprzedaży dla nowychautobusów o zerowej emisji. Dlatego apelujemy do europarlamentu o poparcietakiej propozycji w czasie głosowania w przyszłym tygodniu nowych norm dlaciężarówek i autobusów.”

Elektryczny raport

Wracamy do raportu o elektrobusach w Europie. Autorzy na wstępiezauważają, że jedynie 9% autobusów miejskich sprzedawanych w Europie toautobusy w pełni elektryczne – mimo, że są one konkurencyjne cenowo wporównaniu z autobusami o silnikach wysokoprężnych. Tu już pachnie kontrowersją,dlatego ekolodzy od razu zaznaczają, że taki wniosek wyciągnęli pouwzględnieniu wszystkich koszty zanieczyszczenia powietrza i hałasu, czyli eko TCO.Zdaniem Transport & Environment, autobusy elektryczne i z silnikami dieslasą już na tym samym poziomie pod względem całkowitego kosztu posiadania (TCO),gdy uwzględnione są koszty ochrony zdrowia wynikające z zanieczyszczeniapowietrza i hałasu. Biorąc pod uwagę koszty klimatyczne, autobusy elektrycznemają dziś niższy TCO niż autobusy z silnikiem wysokoprężnym.

Lucien Mathieu, analityk transportu i e-mobilności wT&E, powiedział:

-„Elektryczne autobusy są teraz najlepszym wyborem podkażdym względem. Nie emitują spalin, są ciche, wygodne i ekonomiczne. Jeśliburmistrzowie i władze lokalne poważnie traktują problematykę jakości powietrzai kryzysu klimatycznego, jedyną racjonalną decyzją jest kupowanie autobusówelektrycznych już teraz. „

Dwie bariery

Zgodnie z analizą istnieją dwie kluczowe bariery welektryfikacji taboru autobusowego w Europie. Pierwszym wyzwaniem jest wyższykoszt początkowy (do dwukrotności ceny autobusu z silnikiem diesla), coutrudnia kupowanie autobusów elektrycznych bez mechanizmów pomocy finansowej. Wszczególności dotyczy to mniej zamożnych miast, które zwykle mają najgorsząjakość powietrza. Drugą barierą jest brak silnego wsparcia politycznego, którestymuluje zarówno podaż, jak i popyt, zwiększając tym samym korzyści skali iobniżając koszty autobusów o zerowej emisji.

Oczywiście mamy też analizę aktualnej sytuacji ekologicznej w Europie, czyli informację,że ponad 95% obszarów miejskich w UE jest dotkniętych zanieczyszczeniempowietrza, którego znaczna część pochodzi ze spalin z silników diesla. Autobusyspalające olej napędowy powodują wysokie koszty społeczne i klimatyczne poprzezemisję zanieczyszczeń powietrza, hałasu i gazów cieplarnianych (GHG).Zmniejszanie emisyjności taboru autobusowego, który jest obecnie w większościoparty na oleju napędowym, może znacznie przyczynić się do zmniejszenia kryzysuzanieczyszczenia powietrza w europejskich miastach.

Raport Transport & Environment można pobrać TUTAJ

Komentarze