TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Radom z kompletem autobusów elektrycznych
InfoBus.pl - Opublikowano: 26.05.2020 17:00:09
Radom z kompletem autobusów elektrycznych; fot. MZDiK Radom

Do Radomia dotarł już komplet dziesięciu autobusów elektrycznych marki Solaris. Nowe pojazdy przechodzą właśnie niezbędne testy i odbiory.

Podobnie dzieje się z infrastrukturą towarzyszącą, w tym przede wszystkim z ładowarkami. Równolegle trwają szkolenia kierowców, którym zostaną przydzielone te autobusy. Wszystkie elektrobusy będą jeździły na linii 1.

Radomski standard

Pierwsze radomskie elektrobusy umożliwiają podróż około 70 pasażerom. Po Tychach, to kolejne elektrobus w Polsce z ogrzewaniem na gaz ziemny, a nie – j ak to standardowo bywa w tego typu pojazdach – na olej napędowy. Radomskie pojazdy są zasilane baterią litowo-jonowo-tytanową o mocy 115 kWh, a te akumulatory charakteryzują się dłuższą żywotnością (gwarancja opiewa na 8 lat). Autobusy posiadają rozbudowany system informacji pasażerskiej, a nowością są w nich kasowniki z ekranami dotykowymi. Pierwszy kasownik od strony kabiny kierowcy jest też przystosowany do korzystania z kart płatniczych.

W autobusach jest ponadto monitoring i gniazda USB. Diodowe wyświetlacze zewnętrzne świecą na biało, co zapewnia ich znacznie lepszą czytelność dla pasażerów. Wewnętrzne wyświetlacze za drugimi drzwiami będą natomiast wyświetlały poszczególne informacje w kilku kolorach.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu nadało "elektrykom" osobny zakres numeracji taborowej: od 2000 wzwyż. Ma to wyróżnić pojazdy z tym rodzajem napędu. Dodatkowo każdy autobus dostał symboliczną nazwę. MPK ogłosiło konkurs na "imiona" w trakcie obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu w 2019 roku. Biorący w nim udział radomianie zdecydowali, iż chcieliby podróżować Elektryczkiem, Woltkiem, Naprądkiem, Ekusiem, Niedymkiem, Iskrą, Baterkiem, Energiczkiem, Amperkiem i Bezemisjuszem. Takie nazwy pojawiły się już na pojazdach.

12 ładowarek

Infrastruktura towarzysząca to 10 ładowarek  na terenie zajezdni Żakowice i dwie pantografowe, które ustawiono na pętlach końcowych linii 1 na Południu i Gołębiowie I. Wszystkie od firmy Ekoenergetyka.

Czas ładowania pojazdu na pętli to około 10 minut. Autobus nie będzie oczywiście wtedy naładowany w pełni, ale pozwoli to na przejechanie 80 kilometrów, zatem kolejne ładowanie odbędzie się po trzech albo nawet czterech kursach. Całkowity czas ładowania na terenie zajezdni to około 6 godzin.

Jedynka, a potem trójka

Linia 1 była przeznaczona do "elektryfikacji" na podstawie opracowanego przez niezależnych ekspertów dokumentu pod tytułem: "Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej autobusów zeroemisyjnych (…)". Określił on między innymi to, na jakie trasy powinny wyjechać pojazdy elektryczne, by ich eksploatacja była jak najbardziej efektywna. Wskazano, iż autobusy na prąd powinny jeździć zwłaszcza przez obszary o intensywnej zabudowie (w tym przez ścisłe centrum miasta), na liniach, gdzie przejadą od 65 do 80 tysięcy kilometrów rocznie. Takie pojazdy sprawdzają się najlepiej tam, gdzie jest dużo przystanków oraz niewiele wzniesień.

Następną trasą przeznaczoną do "elektryfikacji" będzie linia 3, lecz to nastąpi już w ramach zupełnie innego projektu

Na koniec przypomnijmy, że oferta firmy Solaris była jedyną, jaka wpłynęła na ogłoszony przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji przetarg. Za 10 elektrycznych autobusów wraz z całą infrastrukturą ładującą miasto zapłaci prawie 32 miliony złotych. Równocześnie producent zaproponował udzielenie trzyletniej gwarancji. Zadanie jest realizowane w ramach tak zwanego projektu multimodalnego, współfinansowanego z funduszy unijnych. Projekt ten to nie tylko autobusy elektryczne, lecz także między innymi 20 tablic SDIP przy przystankach, 15 podświetlanych wiat przystankowych i 10 automatów biletowych.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
elektrobus
MPK Radom
Solaris

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....