PSPA kontra „dziewiątki”. Kto wygra?

infobus
29.06.2017 13:36
0 Komentarzy

Walka przewoźników autokarowych z szarą strefą przewozów mikrobusówdotarła do kolejnego biura poselskiego. Tym razem sprawą zajął się TadeuszWoźniak (PIS).

Parlamentarzysta zwrócił się do ministra infrastruktury ibudownictwa z pytaniami ws. przestrzegania prawa pracy i prawa podatkowego przezprzedsiębiorców prowadzących działalność transportową

W interpelacji datowanej na 23 maja, poseł zauważa, że Polskie StowarzyszeniePrzewoźników Autokarowych alarmuje na temat naruszania ustawy o czasie pracykierowców zatrudnionych w firmach przewozowych pracujących na trasachmiędzynarodowych mikrobusami do 9 miejsc. Zdaniem Stowarzyszenia, w związku zbrakiem rejestratora – tachografu kierowcy mikrobusów prowadzą pojazdy pokilkanaście i więcej godzin bez przerwy, kładąc na szali bezpieczeństwo osóbprzewożonych mikrobusami. Ponadto przedstawiciele PSPA wskazują na zdecydowanąwiększość braku fiskalizacji przychodów za kursy od pasażerów mikrobusów.

W zawiązku z tym poseł Tadeusz Woźniak skierował do ministrapięć pytań:

„- Czy wszystkie firmy przewozowe posiadające w swoimtaborze mikrobusy spełniają warunki legalnej działalności pod względemwykonywania usług oraz zawierania umów o pracę z kierowcami i przestrzeganiaczasu pracy kierowców?

– Ile osób w Polsce jest zatrudnionych w charakterzekierowcy mikrobusu (pojazdu przystosowanego do przewozu do 9 osób) w firmachświadczących usługi przewozowe?

– Na jakich zasadach firmy przewozowe posiadające w swoimtaborze mikrobusy ewidencjonują przychody ze sprzedaży usług przewozu osób ijaką stosują stawkę VAT oraz jaka jest skala ewentualnych nieprawidłowości wtym zakresie?

– Czy Minister Infrastruktury i Budownictwa posiada danedotyczące ilości wypadków i kolizji spowodowanych przez kierowców mikrobusów,zatrudnionych w firmach prowadzących usługi transportowe? Jaki to jest procentw stosunku do kolizji i wypadków spowodowanych przez kierowców autobusów?

– Czy z racji wykonywanego obrotu gospodarczego na terenieinnych państw, firmy prowadzące usługi przewozowe mikrobusami maja obowiązek rejestrowaniasię w odpowiednim urzędzie podatkowym za granicą i czy taki obowiązekwypełniają? Jeśli nie, to jakie sankcje stosuje się wobec polskich przewoźnikównp. na terenie Republiki Federalnej Niemiec i w innych państwach?”

Czekamy na przedłużającą się odpowiedź w tej sprawie Jerzego Szmita, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Komentarze