Przegubowy trolejbus autobusem? Gdynia: Oczywiście
Trolejbusy wchodzą na gdyńskie linie autobusowe. Dziś, 8 kwietnia odbyła się uroczysta inauguracja obsługi Solarisem Trollino 18, pokonującym część trasy na bateriach, gdyńsko-sopockiej linii autobusowej 181.
Z pętli w gdyńskich Kaczych Bukach wystartował symboliczny,pierwszy przegubowy trolejbus linii 181. To zupełna nowość – nowoczesny SolarisTrollino 18 łączy Dąbrowę i Karwiny z Sopotem, przemierzając górzysty i krętyodcinek ulicy Sopockiej. Co najciekawsze, trolejbus pokonuje tę część trasy nabateriach, które po drodze ładują się m.in. dzięki rekuperacji, czyliodzyskiwaniu energii z hamowania.
Początek elektryfikacji
Inauguracyjnym kursem do użytku na linii 181 zostałwprowadzony pierwszy „trajtek”, natomiast samo wydarzenie to jest początkiemszerszego procesu elektryfikacji linii 181.
– Linia 181 funkcjonuje na mocy porozumienia międzygminnegozawartego przez Gdynię i Sopot. Dzięki ścisłej współpracy obu samorządówwdrażane jest właśnie innowacyjne przedsięwzięcie integracyjne, wydatniepoprawiające komfort podróżowania – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała,wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. – Trolejbus nie emituje bowiem spalin, apoziom emitowanego przez niego hałasu jest kilkukrotnie niższy od hałasugenerowanego przez silniki spalinowe autobusów – dodaje wiceprezydent.
– Chcemy systematycznie zwiększać tabor elektryczny z kilkupowodów. Wspólnie z Gdynią wspieramy elektromobilność. Bardzo ważna jest dlanas jakość powietrza, ważne są działania proekologiczne, a temu służą międzyinnymi elektryczne trolejbusy. Co najważniejsze, pojazdy są nowe i mamnadzieję, że będzie się państwu dobrze nimi podróżowało – mówił podczaspierwszego przejazdu Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
Baterie dają moc
To najważniejsze zalety w stosunku do wcześniej eksploatowanychna tej linii autobusów spalinowych – pasażerowie odczuwają mniejszy hałaswewnątrz pojazdu, mogąc swobodnie rozmawiać. Ponadto, szczególnie na leśnymodcinku Sopockiej, cichy i zeroemisyjny silnik jest mniej szkodliwy dlaokolicznej natury. Sam przegubowy trolejbus bez problemu radzi sobie natomiastz wymagającym odcinkiem.
– Baterie z powodzeniem pozwalają na pokonanie aż 40kilometrów poza zasięgiem sieci trakcyjnej. Odcinek na linii 181 jestkilkukrotnie krótszy, stąd nawet przy najtrudniejszych warunkach drogowych iprzy silnym mrozie trolejbus da radę przejechać ten odcinek na baterii -zapowiada Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia. – To linia, która wnajszybszy możliwy sposób, serpentynami, łączy gdyńską Dąbrowę, Wielki Kack iKarwiny z Sopotem. Jeździ na niej 7 autobusów, dzisiaj pierwszy z nich zostajezastąpiony trolejbusem przegubowym. To swego rodzaju testy, po nich okaże się, czy kolejne autobusy będą zastępowane trolejbusami. Jestem jednak przekonany, że ten eksperyment zakończy się sukcesem – zapewnia..
Jakie trolejbusy na 181?
Oczywiście chodzi o Nowe Trollino 18. To ich debiut w Polsce. Długie „jamniki na szelkach” wersji gdyńskiej umożliwiają podróż maksymalnie 120 pasażerom, w tym 42 na miejscach siedzących. Ci drudzy skorzystać mogą w z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 14 siedzeń. Wejście na pokład jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2. Płaty drzwiowe oraz ich napęd dostarczyła firma BODE.
Kilka słów o napędzie. Oparto go na rozwiązaniach warszawskiej firmy Medcom. Zastosowano sterowanie impulsowe z falownikami. Trolejbus jest napędzany asynchronicznym silnikiem trakcyjnym firmy Emit z Żychlina. Najprawdopodobniej to maszyna typu STDa 250-6C o mocy 240 kW.
Gdyński Nowy Trollino 18 może poruszać się na długich odcinkach bez konieczności poboru prądu z sieci trakcyjnej. Jest on wyposażony w baterie ładowane podczas jazdy w tzw. trybie in-motion-charging. W tym przypadku prąd gromadzony w bateriach pobierany jest poprzez odbieraki prądu z sieci trakcyjnej. A skoro to zasobniki energii Solaris High Power o pojemności 87 kWh, to kryją się w nich baterie LTO, czyli najlepiej nadające się do częstych ładowań o dużej mocy.
Gdyński standard
Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia 11 uchylnych okien. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą dwóch agregatów Spheros Revo. Nie mogło oczywiście zabraknąć monitoringu. Pasażerowie mają zapewniony dostęp do gniazd z portami USB. Kierowcy odczują sporo zmian. W porównaniu do starszych modeli Solarisa pojawił się m.in. w pełni sterowany, podgrzewany fotel i elektrycznie sterowane lusterka.
Solaris zastosował urządzenia bydgoskiego SiMS-a. Zamontowano cztery zewnętrzne tablice diodowe (przednia 200 x 24 pkt, bok i tył 160 x 24 pkt). W środku znajdujemy cztery tablice LCD. Za kabiną kierowcy i za przegubem mamy monitory 23″. Po prawej stronie przed drugimi drzwiami oraz między trzecimi a czwartymi mamy natomiast wyświetlacze 38″, czyli nic innego jak „e-korale”, które powoli stają się gdyńskim standardem. Nie mogło oczywiście zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków i GPS. Całością steruje autkomputer SIL z dotykowym interfejsem.
181
Sama linia 181 jest stosunkowo młodym połączeniem –uruchomiono ją dokładnie 3 stycznia 1994 roku. Początkowo zaplanowano tylko 10par kursów, obsługiwanych jednym, krótkim autobusem kursującym od godz. 5:56 do17:20, tylko w dni powszednie. Linia miała stanowić kontrofertę transportuzbiorowego dla samochodów osobowych w przejazdach pomiędzy Dąbrową, Wielkim Kackiemi Karwinami a Sopotem.
Okazała się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Już poczterech miesiącach od jej uruchomienia, skierowano na nią drugi autobus, aliczba kursów została zwiększona. Aktualnie na linii 181 zaplanowano 63,5 parykursów w dniu powszednim, a jednocześnie obsługuje ją 7 autobusów. W godzinach7-18 niemal wszystkie kursy wykonują pojazdy przegubowe.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze