Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przegubowy debiut IV generacji Solarisa w Gliwicach

infobus
17.05.2019 11:00
0 Komentarzy

Dwanaście Urbino 18 odebrało w ostatnich dniach samorządowe Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach. To przegubowy debiut IV generacji Solarisa we flocie śląskiego przewoźnika .

Najnowsza wersja 18-metrowych, przegubowych autobusów marki Solaris oferuje m.in. miejsca do przewozu rowerów. W kwietniu br. na trasy wyjechały już czterynowe 12-metrowe pojazdy z tego samego zamówienia, o czym pisaliśmy TUTAJ

Unijne wsparcie

Nowe gliwickie autobusy mają żółte malowanie zgodne zwymogami GZM, która od 1 stycznia br. – poprzez swą jednostkę: ZarządTransportu Metropolitalnego – przejęła organizację całości komunikacjimiejskiej na swoim terenie od dotychczasowych organizatorów. Jednym z założeńjest stopniowa unifikacja kolorów pojazdów komunikacji miejskiej.

Obecnie tabor Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej wGliwicach składa się ze 184 autobusów. Aby odnowić jego część, przygotowanoprojekt „Ograniczenie zanieczyszczeń emitowanych do powietrza poprzezodnowienie taboru autobusowego wraz z budową placu parkingowego” -współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata2014-2020. W ramach unijnego projektu gliwicki PKM kupił w sumie 36autobusów. Planowana całkowita wartość projektu wynosi ponad 52 mln zł, aunijne dofinansowanie – ponad 29,2 mln zł.

Wspólne barwy

Założenia ujednolicenia kolorów pojazdów komunikacjimiejskiej – dotąd kursujących w różnych barwach poszczególnych samorządowych iprywatnych przewoźników – Metropolia przedstawiła w połowie lutego br. Zgodniez nimi pojazdy regularnych linii autobusowych mają być żółte , liniispecjalnych – fuksjowe, tramwaje pozostaną czerwone, a trolejbusy -żółto-zielone.

Na pojazdach razem z logo ZTM pojawia się też logo GZM.Autobusy, będące własnością samorządowych przedsiębiorstw komunikacjimiejskiej, mogą mieć naklejony symbol miasta, umieszczany nad pierwszymidrzwiami. Znak ten musi być zgodny z piktogramami zamieszczonymi w systemieidentyfikacji wizualnej GZM.

Zmiany kolorystyki pojazdów mają potrwać kilka lat.Metropolia, która każdego dnia wysyła na swoje ulice ponad tysiąc autobusów,nie planuje ich specjalnego przemalowywania, ponieważ wiązałoby się to zwysokimi kosztami. Wspólna identyfikacja pojazdów będzie wprowadzana podczasprzetargów na obsługę linii – określona kolorystyka będzie jednym z warunków.

Władze GZM przedstawiły swój system identyfikacji wizualneji tzw. księgę znaku w listopadzie ub. roku. Zawierają one m.in. możliwościwykorzystania logotypu Metropolii, jej kolory czy symbole miast.

Logiem Metropolii jest prosta litera M przedstawiona zdodatkowym kształtem mogącym kojarzyć się z sercem czy matematycznym znakiemwiększości. W księdze znaku opisano też m.in. kolory, którymi posługuje sięGZM. To fuksja, żółć i granat, które otrzymały nazwy: Fuksja Metropolii, SłońceMetropolii oraz Metroblue.

Od 1 stycznia 2019 r. w GZM pod jednym szyldem funkcjonująwszystkie autobusy, tramwaje i trolejbusy. ZTM przejął wówczas zadaniadotychczasowych organizatorów – Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP,Miejskiego Zarządu Komunikacji w Tychach oraz Międzygminnego ZwiązkuKomunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach.(PAP)

Komentarze