TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Przegubowa bitwa warszawska. ZTM wyklucza Arrivę za oszustwo!
INFOBUS.PL - Opublikowano: 16.07.2018 18:30:59
fot. michalczewski.pl

Tego nikt się nie spodziewał. 13 lipca stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego wykluczył Arrivę z przetargu na ośmioletnią obsługę komunikacyjną 50 autobusami przegubowymi! Zarzuty urzędników wobec przewoźnika są bardzo mocne. To również oznacza, że gra o ten prestiżowy kontrakt zaczyna się od nowa.

Przypomnijmy, że warszawski przetarg ogłoszono pod koniec stycznia. Jego warunki omówiliśmy tutaj. Kilka jego warunków zostało zakwestionowanych przez Mobilis oraz Europę Express City. O werdykcie KIO, który częściowo przyczynił się do zmian SIWZ pisaliśmy tutaj.

13 marca otwarto 4 oferty, które wpłynęły w postępowaniu. Najtańsze i jedyne mieszczące się w warszawskim budżecie przedstawili Arriva (7,38 zł/wzkm netto) i Michalczewski (7,89 zł/wzkm netto). 24 kwietnia przetarg został rozstrzygnięty. Wybór stołecznych urzędników padł na Arrivę. Z rozstrzygnięciem tym nie zgodziła się firma Michalczewski, która odwołała się do Krajowej Izby Odwołaczej. Izba oddaliła odwołanie, mimo, że ZTM uznał kilka zarzutów ze skargi. Wydawało się, że to zakończy całą sprawę.

ZTM przystąpił po korzystnym dla siebie wyroku KIO do czynności zmierzających do podpisania umowy z Arrivą. Jednak 13 lipca nastąpił sensacyjny zwrot akcji. Urzędnicy poinformowali o wykluczeniu dotychczasowego zwycięzcy z postępowania. Dopatrzyli się w jego działaniach czynu nieuczciwej konkurencji oraz błędnego obliczenia ceny. Argumentacja tej decyzji jest bardzo mocna i dosyć zbieżna z odwołaniem Michalczewskiego.

Wątpliwości co do zajezdni

Przetarg zakładał m.in. konieczność zapewnienia przez operatora odpowiedniego zaplecza technicznego. ZTM zweryfikował negatywnie dokumenty dostarczone przez Arrivę, dotyczące zaplecza, którym przewoźnik musi dysponować. Zdaniem warszawskich urzędników firma nie spełniła warunków udziału w postępowaniu w zakresie dysponowania bazą techniczną zdolną do obsługi min. 88 autobusów (54 z omawianego przetargu oraz 34 Otokarów Vectio C z kontraktu startującego pod koniec roku). Zastrzeżenia ZTM dotyczyły m.in. kwestii technicznych i prawnych, koncepcji oraz harmonogramu rozbudowy zaplecza, czy tankowania z zewnętrznej stacji CNG.

"Zostaliśmy wprowadzeni w błąd przez Arrivę, ponieważ weryfikacja przedłożonych przez nią dokumentów wskazała, że na dzień składania ofert w przetargu (tj. 13 marca), nie spełniała ona warunku udziału w postępowaniu." – wyjaśnił nam Michał Grobelny z zespołu prasowego ZTM.

Dodał jeszcze, że Arriva wiedziała, że nie posiada odpowiedniego zaplecza technicznego, a mimo to składała oświadczenia i dokumenty, które pozornie miały potwierdzać ten fakt. Takim działaniem doprowadziła do wyłonienia w postępowaniu jej oferty jako najkorzystniejszej. Po dokonaniu weryfikacji przed podpisaniem umowy, ZTM zmienił swoje dotychczasowe rozstrzygnięcie i wykluczył Arrivę z postępowania.

Błędnie, czyli źle skalkulowana stawka

Informacje o braku odpowiedniego zaplecza skłoniły urzędników do weryfikacji jeszcze jednej kwestii. Zdecydowali się oni przyjrzeć jeszcze raz stawce za wzkm zaproponowanej przez Arrivę. I tutaj wychodzą równie ciekawe dwa wątki.

"Uznaliśmy, że w związku z koniecznością budowy lub wynajęcia odpowiedniej bazy, zaproponowana cena jest za niska, błędna. Do jej obliczenia przyjęto niewłaściwe dane, wynikające z nieprawidłowego ustalenia stanu faktycznego. To kolejna przesłanka decydująca o wykluczeniu Arrivy z postępowania." – tłumaczył Michał Grobelny.

A co dokładnie chodzi? Niezwykle interesująco wyglądało oszacowanie przez Arrivę kosztów dostosowania do warunków umowy, a także kto wie czy także utrzymania bazy autobusowej. Ze szczegółowej kalkulacji wynika, że to kwota… 267 500 zł! Dla porównania pozostali oferenci, którzy już posiadają w Warszawie zajezdnie zgodnie z wymaganiami ZTM, ale musieli je dostosować do garażowania autobusów gazowych wskazywali, że podobne działania będą ich kosztowały od 992 000 do 1 920 000 zł. To niewyobrażalna różnica i zaniżenie tego kosztu do absurdalnego wręcz poziomu przez Arrivę jest aż nadto jaskrawe. Co więcej nawet nie wiadomo czy taka kwota jest wystarczająca na choćby roczne wynajęcie profesjonalnej zajezdni.

Ciekawie wygląda także kwestia ujęcia w stawce wzkm technicznych, które w Warszawie nie są zaliczane do płatnych. Ze szczegółowej kalkulacji stawki Arrivy wynika, że przyjęto narzut w wysokości 4%. Michalczewski w swoim odwołaniu wskazywał, że jego konkurent powinien przyjąć pułap min. 12%. Jednak pobieżne wyliczenia wskazywały, iż wielkość ta musiała obejmować wyłącznie kursy techniczne między Wyględami a granicą Warszawy. Dla porównania pozostali oferenci w swoich stawkach przyjęli narzut wzkm dojazdowych i zjazdowych od 10,1 do 15,5%. Opierając się wyłącznie na tych dwóch czynnikach ZTM doszedł do wniosku, że Arriva popełniła błędy obliczeniu ceny co również kwalifikowało jej ofertę do wykluczenia.

Kolejny ofert wypada z gry

Jest i trzeci wątek tej sprawy. Rykoszetem oberwało się także innemu uczestnikowi przetargu. Na potrzeby realizacji umowy przewozowej autobusami klasy MIDI Arriva przedstawiła umowę z PKS Grodzisk Mazowiecki w zakresie ewentualnego przekazania lub wspólnego użytkowania zajezdni autobusowej na warszawskim Targówku, która należy do tej drugiej firmy. Zdaniem urzędników oznacza to zawarcie porozumienia, którego celem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji poprzez uzgadnianie przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu warunków składanych ofert.

"W tym przypadku było realne porozumienie obu podmiotów, które miało - w zawartej już umowie - uzupełnić brakujący potencjał Arrivy do wykonania zamówienia 7/2018. To kolejna przesłanka do odrzucenia oferty Arrivy, a dodatkowo także oferty PKS Grodzisk Mazowiecki." – wyjaśnił Michał Grobelny.

Gra zaczyna się od nowa

W wyniku tych wydarzeń w grze pozostało dwóch oferentów. Wstępna punktacja wskazuje na tańszego, czyli Michalczewskiego. Radomski przewoźnik nie może być jednak pewien zwycięstwa. Musi teraz dostarczyć ZTM dokumentację, która potwierdzi, że spełnia warunki udziału. Dopełnienie tej formalności będzie warunkowało dalszy bieg przetargu.

Arriva i PKS Grodzisk mogą się odwołać od decyzji stołecznych urzędników do KIO. A jest o co walczyć, gdyż piątkowe rozstrzygnięcie może spółkom znacząco utrudnić działanie w Polsce. Jedno jest pewne- prawnicy mogą się szykować na kolejne dobrze płatne zlecenia. Kto wie czy nie będzie to ktoś z polskiego "magic circle".


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
ZTM Warszawa
Arriva
Michalczewski
Mobilis
PKS Grodzisk Mazowiecki
  • Antek Stefański – 16.07.2018

    Schade, ale tak czy owak i tak będą MAN-y :-D

  • Bonk Józek – 16.07.2018

    Podmioty publiczne (takie jak Arriva należąca do państwowego Deutsche Bahn) nie powinny być operatorami transportu publicznego.

  • Omni-Bus – 16.07.2018

    Powiemy krótko: wszystko się może zdarzyć. Jedyne pewne, że obecnie pojawiły się kolejne scenariusze. A start nowych pojazdów bardzo się opóźni... Mobilisowe A7xx z dużą szansą na długi kontrakt uzupełniający.

  • Marek Mróz – 17.07.2018

    A obecne użytkowanie zajezdni Michalczewskego przez arrive jest ok? :D

  • Piotr Smoliński – 17.07.2018

    Wygląda na to, że ZTM bardziej dba interes oferenta niż miasta. O braku profesjonalizmu świadczy fakt, że oferenci muszą sami szacować udział nie płatnych przejazdów.

  • Andrzej Leszek Osiński – 17.07.2018

    Dla mnie kluczowe pytanie: co się stało 13 lipca ? Przecież argumenty Michalczewskiego, a wcześnie Mobilis i Europy Express City były doskonale znane Zarządowi ZTM, który przystąpił po korzystnym dla siebie wyroku KIO do czynności zmierzających do podpisania umowy z Arrivą. I teraz próbuje się wmówić, że nagle ktoś wyklucza Arrivę z przetargu na ośmioletnią obsługę komunikacyjną 50 autobusami przegubowymi twierdząc, że ma bardzo mocne zarzuty urzędników ZTM wobec przewoźnika (dokładnie takie same, jakie zgłaszali kilka miesięcy temu kwestionujący rozstrzygnięcie konkurenci) ???

  • Mikołaj Michalski – 18.07.2018

    A na przepychankach między przewoźnikami a ZTMem tracą jak zwykle pasażerowie. Z każdym przetargiem to samo: pierdyliard odwołań, zmian decyzji i miesiące opóźnienia.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....