TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Przegląd europejskich elektrobusów (2) - Wiedeń
WIENER LINIEN, RAMPINI Jacek Pudło - Opublikowano: 28.09.2012 11:11:37 4 komentarze
Przegląd europejskich elektrobusów (2) - Wiedeń

W gronie miast eksploatujących elektryczne autobusy pojawił się Wiedeń. Elektrobusy są reklamowane jako pojazdy całkowicie elektryczne, pozbawione emisji hałasu i lepsze dla środowiska.

Elektrobusy Rampini wprowadzono do eksploatacji 10 września 2012 r. na liniach 2A i 3A, w wiedeńskim śródmieściu.  Trasy tych linii przebiegają przez najwęższe uliczki intensywnie uczęszczanej starówki. Pierwszy z dwunastu autobusów został zaprezentowany wspólnie przez wiceprezydenta miasta Renate Brauner i dyrektora Wiener Linien, którym jest Günter Steinbauer.

Schemat przebiegu linii 2A i 3A

Po pierwszych próbnych jazdach mini elektrobusów w 2011 roku Wiener Linien zadecydowało, że ta postępowa technika napędu zostanie wprowadzona na liniach 2A i 3A. Niecały rok później, pierwsze 12 autobusów wyjechało na wiedeńskie ulice.

Wiceprezydent miasta Renate Brauner cieszy się z nowej floty elektrobusów: „Dzięki nowym elektrobusom Wiedeń wykonuje ważny krok w przyszłość i dołącza do wąskiej grupy światowych miast, w których elektrobusy są użytkowane w normalnej eksploatacji. Nowe autobusy są dla naszych międzynarodowych gości dowodem, że nasze miasto dysponuje jedną z najnowocześniejszych na świecie i najbardziej przyjaznych środowisku sieci komunikacyjnych”.

Tak zwane ElectriCitybusy to element strategii E-Mobilności w regionie wiedeńskim. Z początkiem przyszłego roku pierwsza linia miejska będzie w całości obsługiwana elektrobusami. Dopiero w lecie 2013 roku obydwie linie będą obsługiwane w pełni elektrycznie.

Günter Steinbauer spodziewa się, że w wyniku odzysku energii hamowania w elektrobusach możliwe będzie zaoszczędzenie 20% energii.

Elektrobusy Rampini są ładowane przez odbierak na dachu pojazdu, który jest podłączany do sieci napowietrznej na przystankach końcowych (Plac Schwarzenberg oraz Schottenring). Uniesienie i obniżenie odbieraka jest realizowane po wciśnięciu przycisku. Proces uzupełnienia energii trwa maksymalnie 15 minut. W nocy elektrobusy są ładowane w trybie powolnym, poprzez ładowarkę o mocy 15 kW.

Jak twierdzi Wiener Linien, koncepcja autobusu jest wyjątkowa w skali Europy i wzbudza już teraz ogromne zainteresowanie. Przedsiębiorstwo zwraca uwagą, iż po raz pierwszy ładowarka jest zabudowana w autobusie (tutaj warto jednak zwrócić Austriakom uwagę, iż pierwszy Solaris Urbino 8,9 LE Electric posiadał wbudowaną ładowarkę). Elektrycznie zasilane w Rampini Ale są też ogrzewanie i klimatyzacja.

Autobus oferuje miejsce dla 44 podróżnych. Na krótkich śródmiejskich trasach, obsługiwanych niewielkimi pojazdami, napęd elektryczny jest już obecnie postępową alternatywa dla obecnych technologii. Wprowadzenie elektrobusów do regularnej eksploatacji jest długookresowym testem elektrycznych pojazdów. Dla wymagających i długich tras ogromnej floty autobusowej Wiener Linien, E-Mobilność wciąż nie jest jeszcze praktycznym rozwiązaniem.

Tab. 1. Parametry techniczne elektrobusu Rampini Ale.

Parametr

Wartość

Dopuszczalna masa całkowita

11,8 t

Długość

7570 mm

Szerokość

2200 mm

Wysokość

3050 mm

Rozstaw osi

3675 mm

Prędkość maksymalna

55 km/h

Pojemność pasażerska

44

Zasięg

130-150 km w ruchu miejskim

Akumulatory

Litowo-ferrytowe 180 kWh

Napęd

Silnik asynchroniczny Ansaldo

Wobec dopuszczalnej masy całkowitej 11,8 t i pojemności pasażerskiej równej 44 osoby, przy założeniu średnio 70 kg na osobę, masa własna pojazdu wynosi około 8,7 t. Interesującym rozwiązaniem estetycznym jest wyklejenie na suficie wieczornej panoramy Wiednia.

Autobus Rampini Ale bazuje na Autodromo Ale. Firma Autodromo w 2003 roku zgłosiła wniosek o upadłość, zaś Rampini w 2004 roku odkupiło prawa do modelu Ale i wraz z firmą Zev opracowała elektryczny autobus.

Zdjęcie elektrobusu w wysokiej rozdzielczości.

Odbierak służący do ładowania na przystankach końcowych.

Szczegółowe zdjęcia (w tym –wnętrze, pulpit kierowcy) na austriackim forum
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
elektrobusy
Wiedeń
Wiener Linien
Rampini
  • Ptyś – 05.10.2012

    Czyli Pani Olszeska z solarisa w wywiadzie powyżej , mija się z prawdą , bo w wiedniu konkurencja dostarczyła 12szt. elektrycznych autobusów i to oni są liderem , w innych krajach też by się znalazło kilka elektrobusów czeskich czy tureckich np.

  • adi – 09.10.2012

    Dla podróżnych komfort troche tu jak trolejbus ale ekstra a solaris rzygac sie chce jak Olszewska uważa urbino 3 za świeży model i nie planuje wprowadzic nowej generacji.

  • adi – 09.10.2012

    Dla podróżnych komfort troche tu jak trolejbus ale ekstra a solaris rzygac sie chce jak Olszewska uważa urbino 3 za świeży model i nie planuje wprowadzic nowej generacji.

  • adi – 09.10.2012

    Dla podróżnych komfort troche tu jak trolejbus ale ekstra a solaris rzygac sie chce jak Olszewska uważa urbino 3 za świeży model i nie planuje wprowadzic nowej generacji.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....