TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Projekt Tarczy Antykryzysowej gotowy. Co z transportem?
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 22.03.2020 12:00:45
Projekt Tarczy Antykryzysowej gotowy. Co z transportem?; fot. KPRM

Ministerstwo Rozwoju ma już gotowy projekt specustawy ws. tarczy antykryzysowej. Trwają ostatnie konsultacje, w których m.in. bierze udział Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej i Polski Związku Pracodawców Transportu Publicznego.

Cel jest jeden: jak największe wsparcie dla komunikacji publicznej w związku z pandemią koronawirusa.

PZPTP ma przesłać swoje uwagi do Ministerstwa dzisiaj, 22 marca do godziny 15.00.

Na razie znamy tylko ogólny kształt zapisów, który 21 marca został poszerzony o 3-miesięczne zwolnienie z ZUS. Poniżej podsumowanie tego co wiemy:

Ostatnie szlify

Szef rządu pytany 20 marca podczas konferencji prasowej o projekt ustawy antykryzysowej odparł, że jest on już gotowy w Ministerstwie Rozwoju.

-"We współpracy z innymi ministerstwami są szlifowane ostatnie jego zapisy" - zaznaczył. - "Chcemy ten weekend poświęcić jeszcze na jego przegląd, konsultacje" - dodał premier.

Projekt przewiduje mikropożyczki dla przedsiębiorców do 5 tys. zł, rozszerzony program gwarancji de minimis BGK dla małych i średnich firm (podwyższony zostanie poziom zabezpieczenia kredytu z 60 proc. do 80 proc.) oraz wsparcie w leasingu dla firm z problemami (Agencja Rozwoju Przemysłu przeznaczy 1,7 mld zł na refinansowanie umów leasingowych firm transportowych). W pierwotnym projekcie znalazła się także możliwość odroczenia płatności składek na ZUS o trzy miesiące (późniejsza spłata składek będzie mogła zostać rozłożona na raty).

Prezydent dodaje ZUS

21 marca prezydent Duda relacjonował postulaty mikro przedsiębiorców, którzy podkreślali w rozmowach z nim, że po okresie kryzysu nie będzie można normalnie wrócić do funkcjonowania, dlatego zawieszenie składek jest ich zdaniem niewystarczającym rozwiązaniem.

-"Po długiej dyskusji, obliczeniach, ustaliliśmy, że zwolnieni z płacenia składek na ZUS przez 3 miesiące będą wszyscy samozatrudnieni, mikroprzedsiębiorcy, jeśli ich przychody spadły o więcej niż 50 proc. w stosunku do lutego 2020 r." - poinformował w sobotę prezydent. - "Dla wszystkich firm, które utrzymają miejsca pracy państwo dopłaci do pensji pracowników do 40 proc. średniego wynagrodzenia" - zapowiedział Andrzej Duda.

Prezydent poinformował, że według szacunków ekspertów koszty takiego rozwiązania wyniosą ok. 13 mld zł miesięcznie. Podkreślił w tym kontekście, że propozycje te - inaczej niż propozycje na Węgrzech - będą powszechne, a nie przeznaczone jedynie dla poszczególnych branż.

Najważniejsze punkty Tarczy dla "Kowalskiego" to:

  • Wsparcie w wypłacie wynagrodzeń pracowników w firmach z problemami.

- Państwo pokryje połowę wynagrodzenia pracownika.
- Limit dopłaty wyniesie 40 proc. przeciętnego wynagrodzenia w 2019 r.

  • Odroczenie płatności składek na ZUS o 3 miesiące.

- Późniejsza spłata składek będzie mogła zostać rozłożona na raty.
- Odroczenie i rozłożenie na raty składek ZUS – bez opłat.

  • Wypłata z ZUS jednorazowego świadczenia miesięcznego w kwocie ok. 2 tys. zł brutto.

- Dla osób zatrudnionych na umowy cywilnoprawne (zlecenia, dzieło).
- Dla osób samozatrudnionych.

  • Mikropożyczki dla przedsiębiorców do 5 tys. zł.
  • Rozszerzony program gwarancji de minimis BGK dla małych i średnich firm.

- Podwyższony zostanie poziom zabezpieczenia kredytu z 60 proc. do 80 proc.

  • Wsparcie w leasingu dla firm z problemami.

- Agencja Rozwoju Przemysłu przeznaczy 1,7 mld zł na refinansowanie umów leasingowych firm transportowych.

Co z transportem?

Ok. 4 tys. firm transportowych, których obroty spadły w wyniku pandemii koronowirusa, może dostać roczną karencję na spłatę rat leasingowych - powiedział 20 marca PAP wiceprezes ARP Paweł Kolczyński. Kolczyński wskazał, że kwota, którą ARP przeznaczy na wsparcie przedsiębiorców w okresie epidemii koronowirusa, (w tym na refinansowanie leasingu) to 1,7 mld zł.

Pieniądze te - jak oszacował - wystarczą na wsparcie ok. 4 tys. przedsiębiorstw. Zaznaczył jednak, że jeśli oferta spotka się z dużym odzewem firm transportowych, to Agencja wystąpi o dodatkowe środki. Dodał, że poza pieniędzmi z budżetu, ARP posiada też kapitał własny i zabiega o jego zwiększenie.

Podmiotem, który będzie przejmował refinansowanie umów leasingowych ma być spółka córka - Agencji, czyli ARP Leasing Sp. z o.o. "To z nią - jak zaznaczył Kolczyński - przedsiębiorcy będą podpisywać umowy refinansujące.

-"Dzięki takiemu rozwiązaniu, przez 12 miesięcy, firma nie będzie spłacać rat leasingowych, a zaoszczędzone w ten sposób środki, będzie mogła przeznaczyć na inne cele, m.in. na potrzymanie funkcjonowania przedsiębiorstwa" - powiedział.

ARP liczy

Szef ARP wyliczył, że firma transportowa refinansując leasing jednego zestawu – ciągnika siodłowego z naczepą – dzięki 12 miesięcznej karencji może "zaoszczędzić" w tym czasie średnio 111 tys. zł i dzięki temu czasowo odbudować swą płynność i kapitał obrotowy.

Zapytany o kryteria udzielania pomocy, powiedział, że najważniejszym z nich będzie historia finansowa firmy, musi z niej wynikać, że wyniki pogorszyły się w 2020 roku, natomiast w 2019 r. firma miała stabilną sytuację, notowała zyski. Dodał również, że wsparcie przeznaczone jest dla podmiotów z sektora MŚP, które osiągają roczne obroty powyżej 4 mln zł, prowadzących pełną księgowość

Kolejnym kryterium - jak wskazał Kolczyński - jest wiek leasingowanych pojazdów: nie mogą mieć więcej niż trzy lata. Poza tym łączna kwota leasingu dla jednego przedsiębiorcy nie może przekraczać 5 mln zł netto, a okres spłaty nie może być dłuższy niż 6 lat (łącznie z karencją).

Wiceprezes zaznaczył, że karencja w spłacie nie może przekroczyć 12 miesięcy, a po tym okresie firma zobowiązania jest do rozpoczęcia spłat wynikających z miesięcznych harmonogramów rat leasingowych.

Z przedstawionych przez Kolczyńskiego wstępnych założeń umów refinansujących leasing wynika, że oprocentowane one będą zgodnie z obowiązującą stawką WIBOR, do którego doliczona zostanie "marża zgodna z siatką cen dla produktu". Nie będzie natomiast żadnej opłaty wstępnej czy manipulacyjnej. Zabezpieczeniem umowy refinansującej ma być weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową, oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie 777 Kpc, zastaw oraz poręczenie leasingobiorcy oraz jego głównych udziałowców. ARP udzieli regwarancji ARP Leasing Sp. z o.o. dla ostatniego roku okresu finansowania.

Od kiedy wsparcie?

Na pytanie, kiedy przedsiębiorcy, będą mogli składać wnioski o wsparcie, Kolczyński powiedział, że obecnie opracowana jest procedura, która umożliwi szybie i bezpieczne składanie formularzy przez internet. "A przede wszystkim czekamy na zakończenie procesu legislacyjnego pakietu antykryzysowego i przekazanie 1,7 mld zł z budżetu państwa" - powiedział.

Zaznaczył, że biorąc pod uwagę obowiązującą ścieżkę proceduralną, przepisy umożliwiające wdrożenie programu refinansowania leasingu powinny wejść w życie w połowie kwietnia. Dodał, że już w tym momencie do dyspozycji przedsiębiorców są specjaliści z ARP Leasing oraz sześciu Centrów Obsługi Przedsiębiorców ARP, jak i centrali ARP w Warszawie.

18 marca odbyła się Rada Gabinetowa poświęcona pakietowi pomocowemu dla gospodarki w związku z negatywnymi skutkami epidemii koronawirusa. Po posiedzeniu, premier Mateusz Morawiecki poinformował o powstaniu projektu pod nazwą: Gospodarcza i społeczna tarcza antykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorstw i pracowników w związku z pandemią wirusa SARS-Cov-2. Szacunkowa wartość pakietu to ok. 212 mld zł. Pięć filarów pakietu tworzy: obrona przed utratą miejsc pracy, wsparcie dla służby zdrowia, bezpieczeństwo systemu finansowego, wsparcie dla przedsiębiorców i inwestycji publicznych. W realizację pakietu będą zaangażowane takie instytucje jak Polski Fundusz Rozwoju, Agencja Rozwoju Przemysłu czy Bank Gospodarki Kredytowej.(PAP)

Sejm o tarczy

Sejm w piątek, 27 marca ma rozpatrywać rządowy projekt tzw. tarczy antykryzysowej - wynika ze wstępnego harmonogramu izby, do którego dotarła PAP. Posiedzenie ma być jednodniowe.

Jak wynika ze wstępnego harmonogramu Sejmu, projektem specustawy posłowie zajmą się w piątek o godz. 9 na 8. posiedzeniu izby. W pierwszym wariancie wszystkie dwa czytania projektu miałyby się odbyć kolejno po sobie i zakończyć albo o godz. 9.45, a w przypadku zaopiniowania poprawek przez komisję - trzecie czytanie odbyłoby się o godz. 10.45. Z drugim z wariantów prace w komisjach odbywać by się miały między godz. 9.30 a 17 po pierwszym czytaniu i między godz. 17.15 a 18.15 po drugim czytaniu, jeżeli komisja będzie musiała zaopiniować poprawki. Wówczas przewidziane głosowania odbyłyby się w godz. 18.15-18.30. (PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wirus
rząd
ustawa
PZPTP
IGKM

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....