TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Produkcja autobusów w Polsce w 2012 roku
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 30.01.2013 21:17:42 4 komentarze
Produkcja autobusów w Polsce w 2012 roku

W 2012 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 3838 szt. To o 938 szt. mniej niż przed rokiem (- 19,63%). Osiągnięty spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów oraz zdecydowanie słabszego popytu na krajowym rynku. Analizę produkcji zacznijmy od danych dt. sprzedaży na polskim rynku. W 2012 r. zarejestrowano w naszym kraju 1279 szt. autobusów, czyli o 282 szt. mniej niż przed rokiem (- 18,06%). Dodatkowo fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 3210 pojazdów, czyli o 596 szt. mniej niż rok wcześniej (- 15,65%). W tej sytuacji produkcja autobusów osiągnęła poziom 3838 szt., czyli zdecydowanie mniej (- 19,63%) niż w 2011 r. Dodatkowo w tym czasie w Polsce zostało wyprodukowanych 64 trolejbusy, ponad 700 podwozi oraz blisko 300 szkieletów konstrukcyjnych.

Cały czas zdecydowanym liderem wśród producentów autobusów w Polsce jest MAN, który w 2012 r. wyprodukował 1343 autobusy, czyli o 223 szt. (- 14,24%) mniej niż rok wcześniej. Do tego wyniku trzeba dopisać ponad 500 podwozi (wysłanych m.in. do Singapuru, Hiszpanii, Izraela) oraz prawie 300 szkieletów konstrukcyjnych autobusów turystycznych marki Neoplan, które w ramach projektu Premium zostały wysłane do niemieckiego zakładu w Plauen. W 2013 r. ten program zostanie rozszerzony o piętrowy autobus turystyczny Neoplan Skyliner, który można powiedzieć będzie najbardziej luksusowym autokarem jaki powstaje w Polsce. Spośród wszystkich wyprodukowanych przez MAN autobusów w 2012 r. do polskich klientów trafiło 49 szt. (3,6% udziału w całej produkcji).

Drugie miejsce w produkcyjnym rankingu w 2012 r. zajął Solaris Bus &Coach. Bramy polskiej fabryki w Bolechowie opuściło łącznie 939 autobusów (- 210 szt. / - 17,63%) oraz 64 trolejbusy (o jeden mniej niż przed rokiem). Cały czas strategicznym rynkiem dla Solarisa są Niemcy, gdzie trafiło najwięcej pojazdów, bo 263 szt. (28%). Drugie miejsce zajmuje Polska (z wynikiem 243 autobusów i 19 trolejbusów. To jednak właśnie słabsze wyniki z rodzimego rynku „położyły”zeszłoroczny produkcyjny wynik Solarisa. W efekcie mamy dość rzadki przypadek, że eksportowy rezultat producenta jest „na plusie”, natomiast produkcyjny –„na minusie”. Co ważne - polska firma zwiększyła swoją aktywność w naszym regionie Europy, dzięki czemu rekordowo wzrosła jej sprzedaż w Pradze. Tutaj producent wygrał m.in. przetarg na dostawę 40 autobusów Urbino 8,9 LE dla miejskiego przewoźnika autobusowego w stolicy Czech. Pierwszych 10 szt. polskich Solarisów dla DPP zostało przekazanych przewoźnikowi w 2012 r., a 30 szt. kolejnych autobusów będzie sukcesywnie dostarczanych w trzech kolejnych latach. Nowe kontrakty zostały także zdobyte w Bułgarii i w Rumunii. Firma dobrze sobie radzi także na Litwie oraz na nowych eksportowych rynkach w Hiszpanii i Finlandii. Co istotne –w Bolechowie rośne liczba produkowanych autobusów międzymiastowych InterUrbino. O ile w 2011 r. było ich zaledwie 15 szt., tak w zeszłym roku już 43 szt., z czego najwięcej trafiło do przewoźników we Włoszech i Francji. To dobrze rokuje na przyszłości i pozwoli bardziej zdywersyfikować produkcję. Cały czas Solaris jest jednym z największych producentów trolejbusów w Europie, a ostatni wygrany kontrakt w Salzburgu na zakup 26 szt. Trollino 18 z opcją rozszerzenia o kolejnych 14 szt. ta pozycję mocno utwierdził.

Trzecie miejsce wśród producentów autobusów w Polsce zajęło Volvo, które w 2012 r. wyprodukowało łącznie 699 autobusów, czyli o 223 szt. mniej niż przed rokiem (- 34,62%). Wśród nich najwięcej wytworzono konstrukcji międzymiastowych, a następnie turystycznych i miejskich (w tym m.in. 26 egzemplarzy dla Meksyku). W zeszłym roku zostały wyprodukowane pierwsze w Polsce autobusy międzymiastowe nowej generacji –Volvo 8900. Ich konstrukcja w znacznej mierze jest oparta na aluminium i tworzywach sztucznych, co wymagało reorganizacji całej linii produkcyjnej. Kolejny strategiczny segment w ofercie zakładu to autokary z rodziny 9500/9700/9900. To aktualnie jedyne autobusy turystyczne powstające na terenie Polski i podstawa naszej produkcji tego typu konstrukcji. Najważniejszym zeszłorocznym wydarzeniem w życiu Volvo Polska była październikowa decyzja koncernu o skoncentrowanie swojej europejskiej produkcji kompletnych autobusów w głównej fabryce firmy we Wrocławiu. Ta aktualnie realizowana restrukturyzacja oznacza, że produkcja w fabryce Volvo Buses w Säffle, w Szwecji, zostanie zakończona z końcem czerwca 2013 r. Volvo Buses ma znaczną nadwyżkę zdolności produkcyjnych w swoich europejskich fabrykach kompletnych autobusów, mimo iż pozycja firmy na rynku poprawiła się w ostatnim roku. Skupiając całą produkcję w znacznie większej fabryce w Polsce, Volvo Buses oczekuje, że uzyska efekt skali, konieczny do zmierzenia się z coraz silniejszą konkurencją na rynku. Fabryka w Polsce ma czterokrotnie większe zdolności produkcyjne niż fabryka w Säffle. I stąd też taki wybór –bardzo korzystny dla naszego kraju. I na zakończenie –udział w produkcji polskich klientów. Niestety w przypadku Volvo jest on cały czas na niewielkim poziomie i w 2012 r. wyniósł zaledwie 9 szt. (1,2%).

I czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu –Scania Production Słupsk. W 2012 r. szwedzka firma zmontowała 341 autobusów, czyli o 303 szt. mniej niż rok wcześniej (- 47,04%). Ten znaczący spadek produkcji spółka przewidziała już wcześniej i odpowiednio się do niego przygotowała. Z powodu słabnącego popytu na autobusy miejskie w Europie, Scania Production Słupsk ograniczyła liczbę swoich pracowników o 142 etaty. W porozumieniu ze związkami zawodowymi firma opracowała też programy wsparcia dla osób dotkniętych zwolnieniami - takie jak możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę czy odprawy finansowe. –„Sytuacja gospodarcza na naszych najważniejszych rynkach nie wykazuje oznak poprawy, co oznacza, że możemy spodziewać się w nadchodzących miesiącach utrzymującego się spadku popytu na autobusy komunikacji miejskiej. Dlatego jesteśmy zmuszeni dostosować produkcję do tych zmniejszonych potrzeb”–powiedział Klas Dahlberg, wiceprezes Scania Buses &Coaches. Zakład produkcyjny w Słupsku zatrudniający blisko 700 pracowników jest centrum europejskiej produkcji Scania. W fabryce powstają zarówno w pełni zabudowane autobusy komunikacji miejskiej jak i same podwozia, które trafiają do niezależnych firm zabudowujących w Europie, Afryce i Azji. W słupskiej fabryce w tym roku zostanie domknięta zmiana generacyjna produkowanych pojazdów i popularne modele autobusów Scania jak OmniCity czy OmniLink zastąpi nowa rodzina Omniwide. Oby przyniosła ona szwedzkiemu producentowi więcej kontraktów na europejskich rynkach. I na zakończeniu udział w produkcji Scania polskich odbiorców, który niestety jest sł on zaledwie 4 szt. (1,17%).

Szwedzka marka zamyka pierwszą ligę producentów w Polsce, którą od pozostałych graczy dzieli dość spora różnica. Na piątej pozycji znajduje się CMS Auto z rewelacyjnym wynikiem 186. wyprodukowanych autobusów (+ 63,4%), za nim jest Kapena, Autosan, Solbus i AMZ. Na zakończenie warto podkreślić fakt, że w 2012 r. do polskich przewoźników trafiło tylko 16,34% wszystkich wyprodukowanych w Polsce autobusów. W 2011 r. był to udział 20,2%, w 2010 r. 18,79%, a w 2009 r. –14,58%. Aktualna sytuacja na rodzimym rynku pokazuje, że ten udział w tym roku może być jeszcze niższy i to eksport będzie odgrywał w polskiej produkcji autobusów zdecydowanie bardziej dominującą rolę.

 

Tabela 1. Produkcja autobusów w Polsce w 2012 r.

Lp.

MARKA

2012 r.

udział [%]

2011 r.

udział [%]

1

MAN

1343

34,99%

1566

32,79%

2

SOLARIS

939

24,47%

1140

23,87%

3

VOLVO

699

18,21%

922

19,30%

4

SCANIA

341

8,88%

644

13,48%

5

inni

516

13,44%

504

10,55%

Razem

3838

100,00%

4776

100,00%

źródło: JMK analizy rynku transportowego

Sprawdź też:
rynek
produkcja

  • MB – 31.01.2013

    Solaris wyprodukował o 201 mniej (1140 - 939 = 201) autobusów, a nie o 210 szt.

  • Trajluś – 31.01.2013

    Nie Omniwide tylko CityWide ! Skończcie już powtarzać ten sam błąd.

  • asas – 31.01.2013

    A gdzie Autosan ?

  • polo – 01.02.2013

    Prawdopodobnie zrobili w 2012 około 100 autobusów

Dodaj komentarz

InfoBus nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w portalu infobus.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma „JMK analizy rynku transportowego” oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2016, kiedy będziemy świętować 15-lecie portalu! Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko...