TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Problem z polsko-słowacką komunikacją
InfoBus.pl - Opublikowano: 19.12.2016 14:27:42
Problem z polsko-słowacką komunikacją

Polski rząd odrzucił propozycję zawarcia nowej umowy międzynarodowej, która przygraniczne linie autobusowe do 30 km w głąb sąsiedniego kraju traktowałaby jak połączenia krajowe. Taki zapis zdecydowanie poprawiłby funkcjonowanie linii autobusowych na polsko-słowackim pograniczu. Dlatego w tej sprawie cały czas interpelują posłowie z regionu - Dorota Niedziela, Marek Sowa

Jak jest?

Obecnie, poza kilkoma wyjątkami, między Polską a Słowacją nie kursują lokalne transgraniczne linie autobusowe ani kolejowe. Komunikacja kolejowa praktycznie nie istnieje: przez przejście Muszyna ? Plavec nie jeździ żaden pociąg osobowy, na przejściu Łupków - Medzilaborce dopiero planowane jest przywrócenie ruchu pociągów (ale i to jedynie w sezonie wakacyjnym), natomiast na przejściu Zwardoń ? Skalite ruch jest sporadyczny: kursuje jedynie kilka pociągów słowackich, które kończą bieg w Zwardoniu. Istnieją co prawda połączenia kolejowe z Polski do Bratysławy, ale kursują one tranzytem przez Republikę Czeską, omijając polsko-słowackie pogranicze.

Z autobusami jest jeszcze gorzej. Na całym pograniczu funkcjonują jedynie trzy linie: Kraków ? Koszyce (w dwóch wariantach trasy), Zakopane ? Poprad oraz Krynica ? Bardejov. Jedynie połączenie z Krakowa do Koszyc jest całoroczne, ma ono jednak ograniczony zasięg ze względu na dość wysoką cenę biletów oraz fakt, że ma ono charakter dalekobieżny, a nie lokalny. Linia Zakopane ? Poprad kursuje jedynie od połowy czerwca do połowy października, a Krynica ? Bardejov jeszcze rzadziej: jedynie w wakacyjne weekendy. Oprócz tego istnieje jeszcze kilka dalekobieżnych linii autokarowych: do Bratysławy, Wiednia i Budapesztu przez terytorium Słowacji. Linie te nie mają jednak najmniejszego znaczenia dla obsługi komunikacyjnej przygranicznych miejscowości. Mieszkańcy przygranicznych polskich powiatów nie mają praktycznie żadnej możliwości dotarcia transportem publicznym do sąsiednich powiatów (okresów) Republiki Słowackiej.

Unijna szansa

W efekcie, mimo iż Polska i Słowacja są razem w UE i strefie Schengen, niezmotoryzowani mieszkańcy obu części pogranicza nie mają możliwości korzystania z podstawowych swobód Unii Europejskiej: swobody przemieszczania się i podejmowania pracy lub nauki w przygranicznych obszarach sąsiedniego kraju.

Praktyka pokazuje, że przewoźnicy komercyjni nie są zainteresowani uruchamianiem krótkich, lokalnych połączeń transgranicznych. Obsługa komunikacyjna pogranicza musi więc funkcjonować na zasadzie linii użyteczności publicznej, dotowanych przez państwo i samorządy.

Na pograniczu słowacko-austriackim i słowacko-węgierskim podobny problem udało się rozwiązać dzięki środkom unijnym. Efektem tego są np. świetnie funkcjonujące linie Bratysława ? Hainburg (Austria) i Bratysława ? Rajka (Węgry). W obu przypadkach ponad połowę kosztów ich funkcjonowania pokrywają fundusze Unii Europejskiej, resztę dają samorządy i budżety państwa, kilka procent to wpływy z biletów.

Wydaje się, że warto zastosować ten model również na polsko-słowackie pogranicze.

Propozycja "Polska ? Słowacja ? autobusy"

3 listopada br. odbyło się w Bratysławie spotkanie polsko-słowackiej grupy ministerialnej ds. współpracy transportowej. Spotkanie to było odpowiedzią na licznie kierowane do Ministerstwa wnioski, w tym interpelacje poselskie, wskazujące na poważny problem z brakiem funkcjonującej komunikacji publicznej na polsko-słowackim pograniczu. Niestety z posiadanych przez nas informacji wynika, że podczas bratysławskiego spotkania strony nie podjęły żadnych istotnych uzgodnień, które przybliżyłyby uruchomienie lokalnych transgranicznych linii użyteczności publicznej na polsko-słowackim pograniczu.

Przed bratysławskim spotkaniem przedstawiciele inicjatywy społecznej "Polska ? Słowacja ? autobusy" zgłosili propozycję, by Polska zawarła ze Słowacją umowę międzynarodową, na mocy której krótkie połączenia transgraniczne do 30 km w głąb sąsiedniego kraju byłyby traktowane jak połączenia krajowe. Dzięki temu lokalne autobusy mogłyby zajeżdżać np. do pierwszej miejscowości przygranicznej w sąsiednim kraju bez potrzeby ubiegania się przez przewoźnika o licencję na przewozy międzynarodowe. Takie rozwiązanie pozwalałoby na skoordynowanie rozkładów jazdy lokalnych polskich i słowackich autobusów i umożliwiłoby pasażerom na przesiadkę. Obecnie podstawowym problemem jest bowiem fakt, że na wielu obszarach odległość od polskiego do słowackiego przystanku jest zbyt duża ? przykładem jest chociażby sytuacja na Orawie: Chochołów ? Sucha Hora (2,5 km) czy Trstena ? Chyżne (ponad 6 km).

Klasycznym przykładem, który zajmujący się tą sprawą aktywiści proponują rozwiązać w pierwszej kolejności (np. w formie pilotażu pod patronatem ministerstw z obu krajów), jest sytuacja na wspomnianym już odcinku Chochołów ? Sucha Hora. Odcinek ten jest kluczowy dla zapewnienia komunikacji publicznej między polską a słowacką częścią Tatr Zachodnich.

Obecnie aby dotrzeć autobusem z Zakopanego do Oravic czy Doliny Rohackiej w słowackich Tatrach Zachodnich, należy pojechać polskim lokalnym autobusem do Chochołowa i następnie przejść aż 2,5 km pieszo do najbliższego słowackiego przystanku w Suchej Horze. Polskie i słowackie rozkłady jazdy nie są ze sobą skoordynowane, zresztą ze względu na aż 2,5 km odległości między przystankami, nie jest to możliwe. Z przesiadkami można następnie dojechać z Suchej Hory w Tatry czy np. nad Jezioro Orawskie. W obu przypadkach jednak przejechanie zaledwie 30-40 km dystansu z Zakopanego w słowackie Tatry Zachodnie lub nad Jezioro Orawskie zajmuje aż 4 godziny.

Dodajmy, że problem nie zostanie rozwiązany poprzez komercyjne przewozy, gdyż ani polscy, ani słowaccy przewoźnicy z różnych względów nie są zainteresowani ich uruchomieniem.

Bez umowy

Gdyby polskie i słowackie ministerstwa przychyliły się do propozycji inicjatywy "Polska ? Słowacja ? autobusy" i została zawarta umowa międzynarodowa traktująca krótkie połączenia transgraniczne jako połączenia krajowe, problem można by było rozwiązać poprzez przedłużenie słowackiej linii użyteczności publicznej Trstena ? Sucha Hora do polskiego Chochołowa. Pozwoliłoby to na skoordynowanie polskich i słowackich połączeń i przesiadkę w Chochołowie na zasadzie: drzwi w drzwi z polskiego autobusu na słowacki.

Odrzucenie tej propozycji jest niezrozumiałe w sytuacji, gdy spotkała się ona z jednoznaczną aprobatą słowackich samorządów. Postulat zawarcia wspomnianej umowy popiera m. in. Združenie miest a obcí Horná Orava (Związek Miast i Gmin Górna Orawa), który zrzesza wszystkie słowackie gminy na Górnej Orawie, włącznie ze wspominaną Suchą Horą oraz miastami Trstena i Twardoszyn.

Posłowie pytają

W związku z trudną sytuacja komunikacyjną na polsko-słowackim pograniczu, posłowie Dorota Niedziela i Marek Sowa proszą o odpowiedź na następujące pytania:

1) Dlaczego Ministerstwo odrzuciło propozycję zawarcia nowej umowy międzynarodowej, na mocy której krótkie przygraniczne linie autobusowe do 30 km w głąb sąsiedniego kraju byłyby traktowane jak połączenia krajowe?

2) Jakie są efekty spotkania z dnia 3 listopada, jakie podjęto decyzje, które przybliżą nas do rozwiązania problemu niefunkcjonującej komunikacji publicznej na pograniczu?

3) Czy Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zamierza w jakiś sposób pomóc w rozwiązaniu opisanego w interpelacji przypadku skomunikowania Chochołowa i Suchej Hory na Orawie, zapewniając tym samym skomunikowanie polskiej i słowackiej części Tatr Zachodnich?

4) Jakie jest stanowisko Ministerstwa, jeśli chodzi o uruchomienie bezpośrednich pociągów dalekobieżnych Warszawa ? Koszyce i Kraków ? Oświęcim ? Żylina ? Bratysława?

Jak tylko Ministerstwo Infrastruktury ustosunkuje się do tych pytań, opublikujemy je na naszych stronach.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Słowacja
MIB
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....