Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Premiera VERS Mild Hybrid, czyli polskiej lekkiej hybrydy

infobus
01.10.2020 07:00
0 Komentarzy

n style=”font-weight: bold;”>1 października podczas Kongresu Transport Publicznego wWarszawie miała miejsca premiera systemu VERS Mild Hybrid.

To najnowszy produkt firmy VERS specjalizującej się wtechnologiach odzyskiwania energii w branży motoryzacyjnej – tym razem wwydaniu systemu 48V dedykowanego do autobusów miejskich. Nowa generacja lekkiejhybrydy oparta na superkondensatorach pozwala na znaczące oszczędności paliwa imiliony cykli ładowania.

Wchodzą superkondensatory

System VERS Mild Hybrid jest zaawansowanym systememmagazynowania energii opartym na technologii superkondensatorów. Nowa generacjatechnologii elektrod węglowych i grafenowych umożliwiła odzyskiwanie energii zwydajnością nawet na poziomie 99%. Proces ładowania superkondensatorów zajmuje zaledwiekilka sekund dzięki tzw. wymianie jonowej, która jest szybkim procesem fizycznym.

n style=”font-style: italic;”>-„System VERS Mild Hybrid koncentruje się na odzyskiwaniu energiiw procesie hamowania silnika spalinowego: zamiast tracić energię kinetyczną wpostaci ciepła, rekuperacja umożliwia ładowanie pakietu superkondensatorów darmowąenergią elektryczną z mocą do 10 kW – mówi prof. inż. Mirosław Wendeker, dyrektortechniczny VERS.

Jak to działa?

System VERS Mild Hybrid odzyskuje energię za pomocą silnikaelektrycznego 48V. Energia elektryczna odzyskiwana jest z mocą do 10 kW,magazynowana w module superkondensatorów i wykorzystywana do dopędzaniagłównego silnika podczas przyspieszania, a także do zasilania elektrycznychurządzeń pokładowych w trakcie pracy pojazdu.

System jest zoptymalizowany pod kątem tzw. TCO (Total Costof Ownership), czyli obniżenia całkowitego kosztu użytkowania pojazdu — dlategowprowadzono dwie dodatkowe funkcjonalności zwiększające niezawodność ioszczędność floty Klientów: funkcje Start Assist (Wsparcie Rozruchu) orazBattery Protection (Ochrona Akumulatora).

Po pierwsze, System wspiera instalację elektryczną prądami onatężeniu do 150 A, co znacząco zwiększa szanse rozruchu w trudnych warunkachpogodowych i przy dużym rozładowaniu baterii. Po drugie, VERS Mild Hybriddziała jako bufor energetyczny chroniąc pokładowe akumulatory przed intensywnymładowaniem porozruchowym, wydłużając życie podzespołów i dodatkowo zmniejszająckoszty operatorów.

Wysoka wydajność magazynowania energii na baziesuperkondensatorów oznacza bezpieczeństwo na pokładzie pojazdu, a takżezwiększoną żywotność urządzenia. System został zaprojektowany tak, abyumożliwić powyżej 1.000.000 cykli ładowania – czyli ponad 70.000 godzin pracyurządzenia.

n style=”font-style: italic;”>-„Systemy Mild Hybrid osiągają największą redukcję emisjiCO2 w stosunku do czasu zwrócenia się nakładów początkowych – według firmyanalitycznej Ricardo tzw. lekkie hybrydy zapewniają obniżenie emisji dwutlenku węgla napoziomie 6 – 15% przy zwrocie z inwestycji poniżej 3-5 lat od daty zakupu wporównaniu do aut spalinowych – Michał Wendeker, prezes zarządu VERS.

Lekki i z patentem

Standardowo System VERS Mild Hybrid może zostać wyposażony wsystem pomiarowy umożliwiający monitorowanie realnych oszczędności energii.Klienci zdecydowani na tę funkcjonalność otrzymują dedykowane raporty oszczędnościpodsumowujące wyniki pracy systemu VERS na pokładzie ich autobusów oraz inneważne dla eksploatatorów informacje dotyczące statystyk przejazdu – średniegozużycia paliwa, udziału procentowego czasu hamowania silnikiem i innych.

System VERS Mild Hybrid jest najlżejszym systemem tzw.lekkiej hybrydy w swojej klasie – całkowita masa systemu wraz z silnikiemelektrycznym to zaledwie 70 kg. Jest on również najbardziej pojemny – nominalnapojemność systemu to 130 Wh i została zoptymalizowana dla trybu poruszania sięautobusu miejskiego.

VERS jest producentem systemów rekuperacyjnych orazhybrydowych opartych na technologii superkondensatorów. Zespół VERS wygrałpolską edycję Akceleratora MITEF CEE 2019 i wziął udział w programieakceleracji na MIT w Bostonie. Spółka wyprodukowała już ponad 600 systemów, któreznalazły zastosowanie w 20 europejskich miastach – m.in. w Poznaniu, Krakowie,Rzeszowie, Frankfurcie, Lipsku, Reutlingen i wielu innych.

Firma uzyskała patent na system hybrydowy nowej generacji, asystem VERS został nagrodzony wyróżnieniem Orła Innowacji przyznawanym przezredakcję dziennika “Rzeczpospolita”.

Komentarze