TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Premiera AMZ CS12LF City Smile
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 08.06.2011 23:14:14 100 komentarzy

Specjalizująca się w produkcji zabudów i pojazdów specjalnych firma AMZ Kutno zaprezentowała 8. czerwca swój najnowszy produkt –niskopodłogowy autobus miejski klasy maxi o nazwie City Smile CS12LF. To także prezent na 12-lecie firmy. Zanim przejdziemy do opisu pojazdu warto podkreślić, że w prezentacji premierowego modelu, a także w degustacji urodzinowego tortu wzięło udział ok 600. zaproszonych gości. Wśród nich byli miejscy przewoźnicy, a także przedstawiciele wojska, samorządów, producenci komponentów i pojazdów. Oczywiście najważniejszym VIP-em był wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak, który w tracie przemówienia pogratulował AMZ ciągłego rozwoju i tworzenia nowych miejsc pracy, w tym także wśród polskich kooperantów. Następnie zasiadł za kierownicą City Smile i odbył pierwszą przejażdżkę autobusem (jak twierdzą świadkowie –tylna krawędź autobusu o milimetry minęła słupek wyjazdowej bramy). To pokazuje, że prowadzenie pojazdu nie jest trudne i wystarczą tutaj podstawowe umiejętności plus odrobina skupienia.  

City Smile CS12LF to dwunastometrowy, niskopodłogowy autobus miejski, zaprojektowany z myślą przede wszystkim o średnich i mniejszych przewoźnikach, którzy także poszukują nowoczesnych pojazdów, ale i o bardziej przystępnej cenie. Pierwsze przymiarki AMZ do stworzenia własnego „prawdziwego”autobusu należy upatrywać już w 2008 r., kiedy firma pozyskała unijne fundusze do rozbudowę zakładu. Wówczas wybudowano nowoczesną halę, gdzie dziś produkowane są właśnie autobusy City Smile. Następnie zarząd firmy z prezesem Jarosław Stachowski podjął decyzję o podjęciu przygotowań do produkcji autobusów miejskich, szukając na rynku luki, która powstała po upadku m.in. Jelcza i problemach innych producentów. „Kropkę nad i”postawiło zatrudnienie Damiana Talara, który wcześniej przez 5 lat pracował w dziale konstrukcyjnym Solaris Bus &Coach. Był tam m.in. odpowiedzialny za stworzenie serwisu autobusów Urbino w Dubaju, a także za rynkowe adaptacje autobusów. W 2010 r. opuścił zakład w Bolechowie i po krótki epizodzie w Solbusie stworzył od postaw autobusowy dział konstrukcyjny w AMZ. Trzeba tutaj podkreślić, że firma z Kutna od dawna miała aspirację stworzenia własnego autobusu. Obok masowo produkowanych minibusów na bazie furgonów IVECO, Mercedesa czy Volkswagena, firma tworzyła też własne konstrukcje –Ramzara na bazie IVECO (klasa mini) i Boomeranga na bazie Renault Midlum (klasa midi). Do tego dodajmy również wyjątkową zabudowę ambulansu na Mercedes-Benz Tourino. Być może nie odniosły one sukcesu rynkowego, ale są dowodami na to, że firma nie chciała poprzestać tylko na konwersjach i posiadała własne, spore ambicje.

I właśnie te doświadczenia oraz ogromną praktykę w zakresie konstrukcji wojskowych i specjalnych, wykorzystał Damian Talar, który stworzył w Kutnie biuro konstrukcyjne, zatrudniające łącznie 7 osób. Ich pierwszym zadaniem było ogłoszenie przetargu na opracowanie stylistyki zewnętrznej i wewnętrznej autobusu. Designerom udzielono minimalnych informacji technicznych, a pożądany kierunek stylistyki został zdefiniowany hasłem „szklany autobus dla szklanego miasta”.

Designerzy z Poznania

Nieoczekiwanie designerski konkurs wygrała agencja reklamowa SOUL&MIND z Poznania, które ma spore doświadczenie w kreowaniu marki, natomiast było to jej pierwsze zlecenie z branży motoryzacyjnej. Ten brak firma przekuła na swoją korzyść, tworząc odważny i nowatorski projekt, który na pewno charakteryzuje się świeżym spojrzeniem na stylistykę miejskiego autobusu. Co warto podkreślić –całość powstała w rekordowo krótkim okresie czasu. W niecały rok od startu projektu gotowy pojazd wyjechał przez bramę zakładu w Kutnie. To rekord! Oczywiście nie wszystkie założenia stylistów zostały zrealizowane w zderzeniu z „twardą, techniczną rzeczywistością”, jak też szczupłość czasu nie pozwoliła bardziej precyzyjnie dopracować pewnych detali, tym niemniej owoc ich pracy jest naprawdę godny pochwały. To aktualnie najsilniejszy atut nowego autobusu. Podoba nam się jego uśmiechnięta ściana przednia z falowaną, dolną krawędzią szyby;lekko muskularny dolny pas z fajnie wkomponowanym w atrapę chłodnicy logo AMZ oraz wygięte w łuk przednie światła (wykonane w technologii LED). Na uwagę zasługuje też górna krawędź przodu pojazdu, gdzie mamy ciekawy, środkowy element zdobniczy, który być może w przyszłości zostanie wykorzystany do zabudowy klimatyzatora. Także tylna pojazdu tworzy zwartą, korespondującą z przodem formę, która na pewno przykuje uwagę stojących za autobusem kierowców samochodów. Natomiast prawdziwym popisem designerów są boczne ściany konstrukcji, gdzie mamy finezyjnie poprowadzone przetłoczemnie (przechodzące w okleinę) –chciałoby się, powiedzieć miejską „la linea”–ciągnące się symetrycznie od górnej krawędzi dachu przy przednich drzwiach poprzez zejście do dolnej krawędzi środkowych drzwi po ponowne wejście na dach przy drzwiach tylnych. Dzięki temu osiągnięto wizualną lekkość konstrukcji, a także wrażenie zaproszenia do środka. Taki zabieg wpisuje się w najlepsze dokonania hiszpańskich stylistów (Castrosua), włoskich (Bredamenarinibus), a także niemieckich (Setra, Neoplan), którzy wymyślili i docenili siłę zdobniczych listew, łamiących prostokątne kształty. Oczywiście, pojazd jednym będzie się podobał, a innym nie (ktoś już wspomniał o wrażeniu „opadającej wargi”z przodu). To po prostu kwestia gustu. Nam z zewnątrz desgin City Smile bardzo się podoba i naprawdę możemy być dumni, że mamy takich stylistów w Polsce.

Co do środka City Smile to już jesteśmy mniej euforystycznie nastawieni, generalnie przy bliższym kontakcie widać, że jest to prototyp, natomiast jasne i przestronne wnętrze pojazdu naprawdę może się podobać. Dobrze zestrojone kolory i kształty elementów wykończeniowych plus atrakcyjne fotele Ster MX dają wrażenie kompletności i lekkość. Nie ma tutaj przypadkowości. Czy tak jasna zabudowa wieży silnika i do tego wykonana z trudno zmywalnych materiałów (podobnie jak wykończenie świetlików) wytrzymają w zderzeniu z miejskim brudem? Pewnie nie –ale pamiętajmy to jest pierwszy egzemplarz, którego najważniejszym zadaniem jest przetestowanie wymyślonych przez konstruktorów i designerów rozwiązań i zebranie opnii ekspertów. Po testach jeszcze wiele rzeczy ma prawo się zmienić. Tym bardziej, że wszystkie elementy z tworzyw powstają na terenie zakładu AMZ.

Cummins sercem City Smile

Na początek podstawowe wymiary City Smile. Długość CS12LF to 12 000mm, szerokość 2550 mm, wysokość 3100 mm (z klimą), rozstaw osi 5950 mm, zwis przedni 2800 mm i zwis tylny 3250 mm. Konstrukcja CS12LF bazuje na strukturze samonośnej, wykonanej z otwartych profili stalowych (1.4003). Zdaniem Damiana Talara, odpowiednio zaprojektowany szkielet oraz szerokie użycie laminatów i płyt z dibondu przyniósł zaskakująco niską masę własną pojazdu, wynoszącą zaledwie 10 500 kg! Wysuwane na zewnętrz drzwi (poza przednimi) firmy Ventura, które także dobrze pasują do zewnętrznej stylistyki pojazdu, gwarantują szerokość czynną na poziomie 1200 mm. Mogą one występować w układzie 2-2-2 lub 2-2-0. W układzie napędowym zamontowano 6-cylindowy silnik Cummins ISB EEV 300 o pojemności 6,7 l i mocy aż 300 KM. To pierwsza tej mocy jednostka napędowa zastosowana w polskim autobusie, osiągająca maksymalny moment napędowy 1100 Nm przy obrotach w zakresie 1100-1900. Przypomnijmy, że amerykańskie silniki spełniają normę EEV bez filtra czarek stałych i występują w czterech zakresach mocy: 225, 250, 285 i 300 KM. W komorze silnika zastosowano system ppoż firmy DAFO. Alternatywnie klient może zażyczyć sobie silnik DAF PR o pojemności 9,2 litra. W układzie przeniesienia napędu mamy 5-stopniowy automat Voith 854.5. Także oś tylna i przednia to doskonale znany w Polsce standard: ZF AVN 132/80 plus ZF RL75 EC (niezależna). Generalnie marki innych komponentów zastosowanych w City Smile (m.in. ECAS i EBS firmy Wabco, hamulce Knorr, CAN-bus i Kibes 32 VDO) gwarantują ich wysoką jakość.

Pojemność pasażerska CS12LF wynosi 105 pasażerów, w tym 31 może zająć miejsca siedzące. Tutaj także warto pochwalić premierowy autobus za liczbę foteli dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Jest ich aż 8. Co do stanowiska kierowcy to mamy tutaj klasyczne rozwiązania: deskę VDO Continetnal plus zlokalizowane u góry panele obsługowe: klimatyzacji (Konvecta z kompresorem zabudowanym na silniku), informacji pasażerskiej (Mobitec) oraz podgląd monitoringu z kamerą cofania. Na plus można zapisać bardzo wygodny fotel ISRI (z funkcją wentylacji placów), a na minus brak schowków dla kierowcy i dość wątpliwej wytrzymałości boczną szybę, która oddziela kierowcę od pasażerów. Polska rzeczywistość nie pozostawia złudzeń –ta bariera musi być solidna.

Czy powstanie rodzina City Smile?

Jeżeli chodzi o pokazany prototyp CitySmile to w najbliższym czasie –jeszcze w czerwcu –ma się on udać na testy zmęczeniowe, które zostaną przeprowadzone w Polsce. Niewykluczone, że trafi on także na specjalny tor w Hiszpanii. Równolegle będą wykonywane wszystkie odbiory i ostatecznie homologacja. Przewiduje się, że początkowo zostanie wykonana pre-seria ok. 30 autobusów, aby już w przyszłym roku wystartować z seryjną produkcją. W tym czasie będzie powstawać także cała rodzina City Smile. W najbliższym czasie ma się ona powiększyć o model 10-metrowy i elektrobus (na razie nie wiadomo w jakim rozmiarze). Zdaniem AMZ technologia hybrydowa jest ślepym zaułkiem i nie ma sensu w nią wchodzić. Jak widać plany producenta z Kutna są ambitne i mocno naładowane młodzieńczą energią. Oby wytrzymały z zderzeniu z twardą rzeczywistością rynkową, gdzie okres unijnej hossy na autobusy miejskie powoli się kończy. Tutaj warto wspomnieć, że firma zamierza wykorzystać do działań sprzedażowych zarówno polską sieć handlowców (trzech sprzedawców AMZ + zewnętrzni dilerzy) oraz zagraniczną siatkę, zajmującą się obecnie bardziej zabudowami medycznymi i wojskowymi. Co warto podkreślić - jest ona także aktywna w krajach Bliskiego Wschodu. Jak na razie jednak najważniejszym wyzwaniem konstruktorów i pracowników AMZ jest zebrać jak najwięcej uwag dt. City Smile i szybko wdrożyć konieczne zmiany. Tak aby na planowanych pokazach w Kielcach i Kortrijk (światowa premiera) zaprezentować kompletny autobus, pozbawiony najważniejszych „niemowlęcych chorób”. Trzymamy kciuki. Początek jest dobry, teraz trzeba dopracować resztę pojazdu, aby stała się równie dobra jak jego design. Pamiętajmy, że miejscy przewoźnicy patrzą przede wszystkim „jak autobus jeździ”, a dopiero potem na jego wygląd.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
City Smile
AMZ
  • asdl – 09.06.2011

    szok!

  • baks – 09.06.2011

    Nazwa na pewno jest bez spacji? Na wyświetlaczach pojazdu widać napis City Smile, a nie CitySmile. W dodatku w innych serwisach pojawia się pierwsza wersja oznaczenia tego modelu

  • koronacki – 09.06.2011

    Ciekawy projekt. Co do stylistyki: linia boczna naprawdę ciekawa i udana; środek niezły, ale sufit jakby skopiowany z Solarisa, przód ohydny - mi przypomina azjatyckie konstrukcje z lat 90tych; tył zdecydowanie lepszy od przody, ale też kontrowersyjny. Sugestia dotycząca przodu - co za dużo to niezdrowo.

  • koronacki – 09.06.2011

    Nie napisałem najważniejszego - trzymam kciuki:)

  • raf – 09.06.2011

    oby wiecej takich firm w polsce. powodzenia.

  • far – 09.06.2011

    Niestety czarno to widzę czas na debiuty juz dawno się skończył.Przykład solbus i autosan z dużo wiekszym doświadczeniem a ciężko im zaistnieć a AMZ to tylko manufaktura.Fajnie sobie działali to wpadli na szaleńczy pomysł to może ich wykończyć.

  • hama – 09.06.2011

    po tym wozie to autosan ma rywala a co na temat solbusa chyba idzie w strone jelcza. prawdopodobnie jest pomysł ze solaris bedzie w solbusie produkował interurbinio i powstanie dodatkowo nowy model solaris-solbus taki model H9 prosty i tani

  • zz – 09.06.2011

    Projekt ściany przedniej i tylnej to kompletna porażka. Myślałem że coś brzydszego od Passagona nie można zaprojektować, ale ten autobus przebija wszystko.

  • MB – 09.06.2011

    Na tylnej klapie autobusu znajduje się oznaczenie modelu "CS12LF", co prawdopodobnie oznacza "City Smile 12 Low Floor" (Miejski Uśmiech 12 metrowy Niskopodłogowy). Skąd więc to C12LF w artykule?

  • AK – 09.06.2011

    co do oznaczenia typu to taki widnieje na folderze reklamowym. To chyba akurat nie jest takie istotne....

  • MB – 09.06.2011

    Stylizacja rzecz gustu. Mnie się bardzo podoba stylizacja zewnętrzna. W wewnętrznej - jasne barwy. Ewidentnie widać wzór Solarisa w kształcie sufitu, oraz tych samych półprzezroczystych fotelach. Na pewno ten autobus będzie się wyróżniał i przykuwał uwagę, niezależnie od tego z której strony na niego popatrzeć!

  • MB – 09.06.2011

    @AK: Co najmniej z dwóch powodów nazwa modelu nie jest obojętna. 1) Marketingowych - nazwa poszczególnych modeli rodziny powinna być prosta, łatwa do wymówienia i do zapamiętania (uwielbiane przez inżynierów kombinacje liter i cyfr niespecjalnie spełniają te warunki). Zamieszanie co do nazwy modelu trwające od jego debiutu nie jest tu pożądane. 2) Model ten na pewno zostanie opisany, choćby w encyklopedii internetowej Wikipedia Polska. Pod którą nazwą: AMZ C12LF, AMZ C12LF City Smile, AMZ CS12LF, AMZ CS12LF City Smile?

  • baks – 09.06.2011

    Sukces tego modelu w gruncie rzeczy zależny jest od jego jakości wykonania i ceny. Czy AMZ u pozycjonuje się cenowo jako alternatywa dla Solarisa i marek zachodnich, czy też low costów jak Autosan, Solbus i SOR (lepiej to pierwsze). Stylistyka faktyczne rzecz gustu, lecz ze zdjęć widać, że kształt tylnej klapy, trochę ogranicza dostęp do komory silnikowej. Wielki plus za bogatą paletę jednostek napędowych, gdyby do oferty dołączyć jeszcze silniki Iveco, to praktycznie każdy przewoźnik mógłby dostosować wersję silnikową tego modelu do swojej polityki taborowej. Duża liczba miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z poziomu podłogi to kolejna zaleta tego autobusu.

  • znwaca tematu – 09.06.2011

    stylistyka to nie jest rzecz gustu, wbrew temu co zwykło się mówić. Dobre pracownie projektowe wpisują się w globalne trendy i nie chodzi tu o "papugowanie po sobie". Ten projekt świadczy, że zatrudniono do niego osobę zupełnie nie znającą się na rzeczy. Wielu projektantów, szczególnie młodych i niedoświadczonych sili się na oryginalność i nie zna umiaru.

  • znwaca tematu – 09.06.2011

    (a wnętrze jest świetne)

  • dobry – 09.06.2011

    Wnętrze znacznie lepsze niż w solarisie. Natomiast ja tu widzę inny problem. On za bardzo przypomina SU NE, być może tak miał wyglądać SU IV. Oby sprawa nie miała finału w sądzie ochrony konkurencji.

  • nos – 09.06.2011

    Moim zdaniem jest fajny, wygląda jak uśmiechnięta panda

  • sphinx – 09.06.2011

    8 miejsc z niskiej podłogi to raczej standardowy wynik, Sancity dla Lublina będzie mieć 10.

  • – 09.06.2011

    Ważne jest to, że nie poskąpili poręczy i uchwytów i są proste, a nie poskręcane i niewygodne.

  • sphinx – 09.06.2011

    Podoba mi się wieża, estetyczna i bez kantów (większość marek oferuje kanciaste pudła z ostrymi krawędziami).

  • m11 – 09.06.2011

    Nie wiem jak liczył autor, ale ja ze zdjęć naliczyłem 10 siedzeń z niskiej podłogi: 4 przodem za "rzeźnia", 4 przodem za środkowymi drzwiami i 2 tyłem za lewym przednim nadkolem.

  • maniak – 09.06.2011

    Z kilometra widać że wzorowano się na Solarisie

  • MB – 09.06.2011

    @maniak: Skoro główny konstruktor ma długie doświadczenie z pracy w firmie Solaris, to trudno się dziwić!

  • Wq... – 09.06.2011

    ...a na czym mieli się wzorować jak Talar wcześniej pracował w solarisie ...? Projekt ciekawy - nawet trzymam kciuki ale z drugiej strony uważam, że design jest za bardzo ekstrawagancki i wątpię, żeby szybko zdobyli duży kontrakt. Chyba, że średni i mniejsi przewoźnicy ...ale ci pewnie będą woleli wydać trochę więcej grosza na sprawdzony i przetestowany pojazd (...). Życzę powodzenia !

  • tombo – 09.06.2011

    tył jest zajebisty!! wyglada jak supermodernistyczne retro! rewelacja,przod kontrowersyjny ale nie nudny,chciałbym go w Bielsku,a przede wszystkim to polski autobus,przynajmniej to,co moze byc polskie....

  • Kuba – 09.06.2011

    @ hama - nie wiem, co bierzesz, ale zmień dilera, albo bierz połowę. @ autor - masa własna tylko 10 500 kg = jeden wykrzyknik, to ile wykrzykników jest przy masie własnej 9 500 kg (SM12)?

  • voto – 09.06.2011

    Autobus nawet z niezłym design-em ale nawet ślepy zobaczy że jest to kopia Solarisa Podobne podesty i wieża silnika, niemal identyczne klapy kanałów dachowych oraz elementy kabiny kierowcy np trójząb, boczek itd. Niemal identyczne klapy obsługowe zewnętrzne oraz skopiowane wewnętrzne. Co by nie mówić ktoś kto wywodzi się z z Solarisa próbuje się z nim utożsamiać....

  • . – 10.06.2011

    Wnętrze to poprawiona kopia wnętrza Solarisa. Co do zewnętrznej stylistyki widać że ktoś zamiast pomyśleć o tym że autobus ma najpierw być tani w eksploatacji (w tym wymianie elementów które np. na skutek wypadku ulegną uszkodzeniu) i jeździć, to pomyślał o dziwnej, futurystycznej i niepraktycznej stylistyce zewnętrznej. Na pewno w tym autobusie po jakimś wypadku (np. stłuczona szyba, rozbity kawałek ściany przedniej itp.) wymiana jakiegokolwiek elementu byłaby znacznie droższa niż w autobusach innych marek

  • sphinx – 10.06.2011

    Akurat wieża jest kompletnie inna i to Solaris mógłby się od nich uczyć.

  • jsdr – 10.06.2011

    A w b.podlaskiej odrzucono autosana i wybrano mercedesa(tureckiego) dziwna decyzja.

  • MB – 10.06.2011

    Czy nie lepiej żeby nazwa rodziny autobusów brzmiała "AMZ City Smile", zaś tego modelu "AMZ City Smile 12". Ewentualna odmiana niskowejściowa, dla odróżnienia od podstawowego niskopodłogowca, mogła by nosić nazwę "AMZ City Smile 12LE". Odmiana napędzana gazem - "AMZ City Smile 12 CNG". Podobnie z odmianami o długościach 10 i 18 metrów. Kody fabryczne typu "C12LF" (bądź "CS12LF"), mogły by pozostać na wewnętrzny użytek firmy.

  • @jsdr – 10.06.2011

    Nic dziwnego, Autosana wszyscy się boją bo ma bardzo słabą jakość.

  • Olo – 10.06.2011

    @ voto Solbus ważył 9500 w wersji GOLAS tu masz mase w pełni dopasionej trzydrzwiówki z klimą całopojazdową i porządnym tłkowym kompresorem. To olbrzymia rórznica!!!

  • obibok – 10.06.2011

    "Wśród polski kooperantów". Od razu widać, kto pisał.

  • syrius – 10.06.2011

    Design jest niesamowity, aż serce rośnie, że to polska firma, wielkie brawa trzymam kciuki!!! Solaris będzie musiał zmienić swoje motto!!! Sam stał się Goliatem teraz czas na nowego Dawida. Powodzenia!!!

  • BMX – 10.06.2011

    Wykończenie tego prototypu jest super!!! Widziałem wiele prototypów znanych marek nie dorastały temu do pięt. Czekam na wersję produkcyjną City Smila mam nadzieję że się nie zawiodę.

  • nie – 10.06.2011

    co to są MINIMETRY?

  • @ "@jsdr " – 10.06.2011

    za to turecki mercedes to dopiero jest jakość!!!!!

  • Jasiu – 10.06.2011

    @@jsdr . No nie porównuj mercedesa (tureckiego) do autosana . Pomimo słabej jakości merca ,autosan i tak nawet nie stał przy nim(autosan to prototyp)

  • sphinx – 10.06.2011

    Za 3 tygodnie Autosan odda pierwsze seryjne Sancity. Wtedy będzie można zacząć oceniać.

  • Meteor – 10.06.2011

    Rewelacyjny !! Trzymam kciuki za powodzenie :)

  • @Jasiu – 10.06.2011

    masz racje, niema co porównywać bo widać jak conecta się sypią a autosan to na razie prototyp więc jeszcze nic nie wiadomo.

  • @@Jasiu – 10.06.2011

    Wystarczy podzwonić tam gdzie zarazili się autosanem serią sancity (tarnobrzeg, sanok, jasło,n.targ kraków itd) żeby uslyszeć jacy szczęśliwi sa ze mają Autosana i jaki to szmelc jest.

  • sphinx – 10.06.2011

    Tarnobrzeg jest bardzo szczęśliwy, po ~miesiącu awarii/chorób wieku dziecięcego ichniejsze Sancity jeździ niemal bezawaryjnie.

  • Trajluś – 10.06.2011

    Wow szok !!! Zajestylistyczny autobus, wyszedł im niezły majstersztyk, chociaż zgodzę się z faktem, że przypomina Solarisa, zarówno z zewnątrz jak i w środku. Ale odmiana przegubowa to będzie mega bajer, dodałbym przeźroczystą opończę przegubu oraz w opcji bardzo mocny silnik. W solówce jest 300KM to w przegubie spokojnie w przedziale 410-450KM ;)

  • Jarko – 10.06.2011

    a ten Mercedes w Białej Podlaskiej nie jest taki pewny bo może się Autosan jeszcze odwołać.

  • marti1234 – 11.06.2011

    gusta są rózne i o nich się nie dyskutuje, ale projekt odważny, niestandardowy a to ważne. Solbus, Solaris, Autosan przy tym jakby z poprzedniej epoki. I swietnie, niech nas Europa goni przynajmniej z autobusami

  • Felicjan – 11.06.2011

    wygląd to nie wszystko. Myśle że producent bez dowiadczenia w tego typu pojazdach to musi ze 3lata jeszcze popracować żeby dobre auto było i dopracowane

  • kkr – 11.06.2011

    Ten solarisopodobny produkt może oznaczać koniec autosana jeżeli jakość montażu będzie lepsza.

  • e0n – 11.06.2011

    Wygląda jak jakieś chińskie gówno. Do tego ta nazwa modelu nawiązująca do Autosana, wrrrr

  • Locutus – 11.06.2011

    Sliczny jest. Wreszcie ktos sie odwazyl zrobic cos, co wyglada nowoczesnie i ambitnie (po tym ohydztwie ze znakiem bociana wykoncypowanym w Sanoku juz sie obawialem troche o mozliwosci polskich dizajnerow). Oby jakosc byla rownie dobra co wyglad zewnetrzny. Trzymam kciuki.

  • @Locutus – 11.06.2011

    Wygląd-kwestia gustu. O gustach się nie dyskutuje. Kropka.

  • Combino – 11.06.2011

    To jest najlepszy przykład,jak za pomocą przesadzonego designu można skopać wygląd.A w dodatku w środku STERy MX z plastikowymi oparciami,czyli model nadający się co najwyżej do stosowania w modelach wystawowych,a nie seryjnych (a dokładniej "maksimum wyglądu,minimum komfortu siedzenia").Wyszło coś jak coroczne kolekcje znanych projektantów mody: przyciąga oko,ale nosić się tego normalnie nie da ;)

  • tantus – 13.06.2011

    @Locutus: w przypadku Autosana to raczej powinieneś się obawiać o możliwości niemieckich designerów. Nie wiem z resztą o co wam chodzi ze stylistyką Sancity - moim zdaniem jest naprawdę niezła.

  • Paweł – 13.06.2011

    sancity 12lf jezdzi na testach i zbiera pozytywne opinie, 18lf do poprawek szczególnie zestopniowanie skrzyni biegów a 09 z automatem bardzo dobra

  • bb – 13.06.2011

    U nas był testowany 12LF i jakoś nie słyszałem ani jednej pozytywnej opinii. Niedopracowany w każdym calu i wszytko zrobione jak najtaniej i po jak najmniejszej lini oporu. Dużo jeszcze musi czasu minąć żeby go dopracowali.

  • Locutus – 14.06.2011

    No coz... Chyba rzeczywiscie o gustach nie ma co dyskutowac...

  • Matra – 14.06.2011

    Linia boczna fajna, ale buźke do przeróbki. Mam nadzieję. że im ten pomysł wypali w każdym razie.

  • Liner – 15.06.2011

    Beznadzieja-kolejny prototyp na naszym rynku (autosan12LF, Solbus SM12). A później bedzie płacz że bankrutuja i że pomóc im trzeba i żeby kupować ich produkty. Typowo polskie myślenie.

  • Kuba – 15.06.2011

    @Liner: faktycznie, typowo polskie myślenie prezentujesz Ty. W innych państwach to się cieszą, że powstają nowe produkty, bo zwiększa to konkurencyjność gospodarki... No ale Ty to pewnie w jaskini jeszcze mieszkasz, bo pierwszy "dom" też był prototypem, prawda?

  • mlody – 15.06.2011

    Liner- typowo poleskie myślenie to właśnie ty prezentujesz. co by zrobili to źle. tylko marudzenie.

  • @mlody@Kuba – 15.06.2011

    Jakoś solarisa nie krytkuję. Bo w miarę dopracowane autobusy robią. A inni jak robią nogami to krytykuje bo wstyd co wypuszczają na rynek. Jak jest jakość MAZ-a to należy to głośno mówić. Ciesze się że MAZ się rozwija

  • MB – 15.06.2011

    Nie jestem przekonany do nowej wersji nazwy modelu podanej przez Autora artykułu: "AMZ SC12LF City Smile". Na tylnej klapie producent sam wyraźnie umieścił nazwę "CS12LF", a nie "SC...".

  • @Liner – 15.06.2011

    dopisz jeszcze Otokara i Mercedesa Conecto bo patrząc na ich jakość to też wciąż są prototypami...

  • @@Liner – 16.06.2011

    A jakość Otokara to na jakiej podstawie oceniasza? Auto wyprodukowane w ponad 300szt. i w tarnowie bardzo pozytywne opinie zbierają. Np. w porównaniu do Solbusa mówią że otokar 100raz lepszy.

  • Kuba – 16.06.2011

    Sphinx - nie orientujesz się czy poszło odwołanie Autosana od wyniku przetargu w Białej Podlaskiej?

  • iobu – 16.06.2011

    Poszło

  • Asesino – 16.06.2011

    100raz lepszy - rzeczywiście merytoryczna opinia.

  • Jarko – 16.06.2011

    chyba jednak nie poszło to zawiadomienie bo nic nie pisze na wokandzie KIO

  • sphinx – 17.06.2011

    Wokanda KIO nie obejmuje przyszłości, a sprawy na nią trafiają nie od razu tylko jakiś czas po wpłynięciu odwołania. Wróbelki ćwierkają, że Autosan chyba jednak nie odpuści.

  • uyf – 17.06.2011

    Nie tylko autosan. Mercedes papa.

  • sphinx – 17.06.2011

    Ale Autosan ma największe szanse, Solbus i Otokar będą musieli szukać kruczków prawnych i liczyć na przychylność KIO żeby owe kruczki uznała.

  • iwfvb – 18.06.2011

    Autosan ma najmniejsze szanse.

  • Jarko – 18.06.2011

    Tym razem Autosana Sancity 12 LF testuje DLA Wrocław

  • obser – 18.06.2011

    Autosan ma najwieksze szanse , bo solbus nie wniósł odwołania, a autobusy niskowejściowe są autobusami niskopodłogowymi.

  • kaskada – 19.06.2011

    solaris w innym opakowaniu, tu też większość siedzeń jest dla dzieci lub chińczyków. Brak polotu projektantowi no i te chore siedzenia na stopniu a nie z poziomu zero...

  • kaskada – 19.06.2011

    Solbus wniósł odwołanie ale ma małe szanse ,autosan nie wykazał zdolności finansowej, otokar ma największe szanse.

  • zew – 19.06.2011

    Otokar nie ma kataforezy. Wygra Solbus- ale jaja

  • wez – 19.06.2011

    Stal ma być zabezpieczona kataforezą a to nie jest problem. Nie piszą że ma być całopojazdowa. A stosują to miedzyinnymi w pojazdach wojskowych.Więc raczej Otokar wygra.

  • Volt – 19.06.2011

    Otokar też ma nierdzewke ale wygra i tak autosan.

  • bociek – 19.06.2011

    Solbus zaproponował autobus ,który jeszcze nie został wyprodukowany:):)i w związku z tym nikt go nie użytkuje:);) więc niby jak ma wygrać...

  • sphinx – 19.06.2011

    Otokar został odrzucony ponieważ zbyt rozszerzył klauzulę tajności - m.in. na potwierdzenie ubezpieczenia czy elementy oceniane, co uniemożliwiło branie jego oferty w ogóle pod uwagę. Solbus został odrzucony ponieważ wymagane było aby oferowany autobus był w trakcie eksploatacji. SM12 z silnikiem Iveco nie istnieje, nie ma więc mowy o spełnieniu tego warunku, nie wiem na co liczą w odwołaniu. Autosan został odrzucony tylko z powodu doświadczenia - wymagane były autobusy niskopodłogowe, bez słowa o tym żeby niska podłoga występowała na całej długości. Tymczasem jest to istotny szczegół ponieważ zgodnie z prawem autobus niskopodłogowy to taki, który ma min. 30% niskiej podłogi. Więc wszelakie LE też się łapią. Dlatego jego odwołanie jako jedyne jest merytorycznie uzasadnione. Niezły OT się nam zrobił.

  • Kuba – 20.06.2011

    @sphinx: biorąc pod uwagę zarzuty Zamawiającego, to akurat Otokar ma największe szanse na uznanie odwołania, co nie oznacza, że wygra, bo w "klasyfikacji" jego oferta jest na trzecim miejscu.

  • Kuba – 20.06.2011

    A wiecie może czy Otokar złożył odwołanie? Sphinx - co do Autosana to raczej w KIO nie powinno być wątpliwości. Natomiast ciekawe jak KIO potraktuje odwołanie Solbusa. Zależy jak zinterpretują słowo moedel. Czy jako konstrukcję SM 12 jako Solbusy SM 12 które już jeżdzą w kilku sztukach czy jako konstrukcję z konkretnym rodzajem silnika. Jednocześnie jak zagłębić się w siwz to homologacja wymagana była dopiero wraz z dostawą pierwszych egzemplarzy. Jest to pewną niekonsekwencją w związku z wymogiem eksploatacji konkretnego modelu z konkretnym rodzajem silnika natomiast jednocześnie wskazówką, że można zaoferować model autobusu który już jeździ, natomiast kładąc do niego inny silnik. Ciekawe jak KIO do tego podejdzie czy model = tylko konstrukcja autobusu czy model = konstrukcja + konkretny silnik.

  • Jazz – 20.06.2011

    Co to jest model autobus?

  • Jan – 20.06.2011

    Wygrywa mercedes, wszystkie odwołania do d-py. Jak mówią w mieście odwołanie złozył Autosan-startowało konsorcjum- odwołanie nie będzie rozpatrywane z przyczyn formalnych. Solbus bez szans straci 15 tys podobnie Otokar bo przesadził z tajnością i sam się zamotał

  • Kuba – 20.06.2011

    Przykładowo. Marka Peugeot model 407 z silnikiem 1.6 zakupiona już w kilkunastu egzemplarzach. Kładą mocniejszy silnik 2.0 i stają z nim do przetargu (dalej jest to model 407). Pytanie czy oferowany samochód peugeot 407 jest w trakcie eksploatacji (konstrukcja auta nie uległa przecież zmianie). Tak samo jest w sytuacji Solbusa. Oni nie zaoferowali całkiem nowego autobusu tylko SM 12 z innym slinikiem ale konstrukcyjnie jest to ten SM który jeździ już w innych miastach. Stanowisko w tej sprawie może być bardzo różne. Ale jak pogrzebać na zagranicznych forach np. francuskich czy niemieckich to Solbus wcale nie jest na straconej pozycji. Dlatego ciekawe jak zinterpretuje to KIO.

  • Staszek – 20.06.2011

    A jak masz skode np.fabie z silnikiem benzyna1.4 i po roku wypuszczają np. z silnikiem 2,0tdi to jest to nowy model - bo musi mieć inną homologację, silnik to nie np.elektryczne szyby czy wspomaganie. Wraz z silnikiem zmienia się zbyt wiele cech mechanicznych i parametrów tech. podlegających homologacji. Więc jest to inny model poprostu.

  • @Staszek – 20.06.2011

    Chyba masz rację bo zmienia się masa pojazdu, moc, itd. A to podstawowe parametry pojazdu. Zmienia się też nr. homologacji świadczący o tym że to już inny model.

  • Kuba – 20.06.2011

    Jan - jeśli jest tak jak piszesz to Autosanowi jednak chyba nie bardzo zależy skoro pozwala sobie na braki formalne w odwołaniu. Natomiast co do modelu to generalnie się z wami zgadzam jednak są też opinie wsród producentów pojazdów, że modelem jest rodzina pojazdów (w przypadku np. Solbusa SM) gdzie są homologowane różne jego podtypy. Podejrzewam, że dlatego złożyli odwołanie bo jest niejednolitość w interpretacji. A w uzasadnieniu odrzucenia jest wyraźnie wskazane słowo model. Dlatego jestem ciekawy jak zinterpretuje i uzasadni to KIO.

  • Norbi – 20.06.2011

    Autosan oświadczył dodatkowo że oferowany model jest eksploatowany w sanoku i w b.białej. No a wszyscy wiemy że tak nie jest.

  • sphinx – 20.06.2011

    Jakie to przyczyny zdecydowały o odrzuceniu Autosana? I startował sam, bez konsorcjum, jako że już samodzielnie spełnia warunek doświadczenia (tylko w Lublinie wspomagał się konsorcjum z PA).

  • Pikuś – 20.06.2011

    Autosan oświadczył że oferowany model czyli LF jest w b.białej i sanoku a wiemy że tam jest model 12LE a poza tym nie mają zdolności na 9mln zł.

  • sphinx – 20.06.2011

    Mieli zdolność na kilkadziesiąt milionów w Lublinie, a tu nie mają na 9 mln? Coś nie tak... A w czasie składania ofert oferowany model eksploatowany był w Lublinie (i nie był to powód odrzucenia oferty).

  • @sphinx – 20.06.2011

    Mieli bo startowali jako konsorcjum a teraz sami. Wskazali że eksploatowany jest w b.białej i w sanoku a ani tam ani gdzie indziej 12LF nie był i nie jest eksploatowany.

  • sphinx – 20.06.2011

    Albo gadasz bzdury, albo zamawiającemu to nie przeszkadzało bo nie było o tym ani słowa w ogłoszeniu wyników. Oferta Autosana została odrzucona tylko dlatego, że w wymaganym doświadczeniu wykazali autobusy LE, a nie LE. Reszta była w porządku.W Lublinie startowali w konsorcjum z firmą bez majątku i zdolności kredytowej.

  • Jarko – 20.06.2011

    http://www.dziennikwschodni.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110620/PODLASKA/489788026 tu jest o odwołaniach

  • Krzysiek Łódź – 25.05.2012

    Przód wstrętny wręcz,tył zresztą też.Pytanie...czy autobus (zwłaszcza przód i tył) musi wyglądać jak pluszowa maskotka?? wrrrrrrr........

  • jatal – 15.09.2012

    Jako równo 14000 czytający wypada wykorzystać równy 100 wpis w komentarze - podoba mi się i z zewnątrz i wewnątrz.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....