Praga rezygnuje z przegubowców XL. Będą trolejbusy

infobus
20.01.2020 16:00
0 Komentarzy

Praskie zakłady komunikacyjne, a więc Dopravni podnik hl. m. Prahy (DPP) rezygnują z zakupu autobusów przegubowych o dużej pojemności. Znów nie było chętnych na ich dostawę. Ale spółka od razu chce przejść do planu B. Chce postawić no trolejbusy z bateriami.

Było to już drugie podejście do pozyskania „przegubowców XL”. Przypomnijmy, że poprzedni, ubiegłoroczny przetarg na takie pojazdy zakończył się niepowodzeniem. Nikt nie chciał przystać na warunki postawione przez DPP. Przewoźnik chciał na 10 lat wydzierżawić 18 autobusów klasy MEGA o długości ok. 19 m wraz z kontraktem serwisowym.

Co więcej DPP wymagało, aby rozliczenie zakupu odbywało się w formie stawki za wzkm. Podjęto więc decyzję o przeprowadzaniu nowego przetargu. Jednak jego ogłoszenie zostało poprzedzone dialogiem technicznym z producentami. Pisaliśmy o tym tutaj.

Nowe rozdanie
Na początku października 2019 r. DPP ogłosiło nowy przetarg. Teraz miało to być 20 autobusów klasy MEGA o dużej pojemności. Pojazdy miały mieć co najmniej 20,5 m długości. DPP dalej liczyło, że skieruje je przede wszystkim do obsługi linii 119 z lotniska im. Václava Havla w Pradze.

Zwycięzca przetargu miał być znany do końca listopada, a autobusy miały zostać dostarczone w ciągu dziewięciu miesięcy od podpisania umowy zakupu. Szacunkowa wartość zamówienia publicznego wynosiła 500 mln CZK, czyli ok. 83,743 mln PLN. Pozyskanie jednego autobusu było więc szacowane na niespełna 4,19 mln PLN.

Autobusy o dużej pojemności, na które DPP ogłosiło zamówienie publiczne, miały być niskopodłogowe, o długości co najmniej 20,5 m i wysokości co najwyżej 3,3 m, wyposażone w co najmniej 40 miejsc pasażerskich i dodatkowe minimum 6 miejsc dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Przewidywana roczna praca eksploatacyjna dla jednego autobusu wynosiła 100 000 km, a DPP wymagało co najmniej 10 lat żywotności w ruchu miejskim i homologacji umożliwiające eksploatację w krajach Unii Europejskiej.

Znów brak zainteresowania
Od ubiegłego tygodnia wiadomo, że i ten zakup nie dojdzie do skutku.

„Dołożyliśmy wszelkich starań, aby odnieść sukces w zakupie 20 autobusów o dużej pojemności. Nowy przetarg poprzedziliśmy konsultacjom z wieloma producentami autobusów. Na tej podstawie przygotowaliśmy dokumentację niezbędną do ogłoszenia przetargu. Uprościliśmy także nasze wymagania w kwestii gwarancji, serwisu i autoryzacji wewnętrznej na obsługę pojazdów, jednak nie zgodziliśmy nie zejście poniżej poziomu, którego oczekiwali producenci.” – tłumaczyło DPP unieważnienie przetargu.

Z drugiej jednak strony ciężko się dziwić braku zainteresowania ze strony producentów. Autobusy, które interesowały DPP to nisza na rynku i tylko efekt skali w postaci odpowiednio dużego zamówienia mógłby pozwolić na pozyskanie choć jednej i względnie odpowiadającej oczekiwaniom finansowym spółki ofert. Do gry jednak wchodzi plan B praskiego operatora.

Trolejbusy z bateriami
Praga przyspieszy więc przygotowania do zakupu większej liczby pojazdów z napędem elektrycznym. Będą to trolejbusy z pojemnymi bateriami, co ma pozwolić na maksymalne zwiększenie dziennego zasięgu jednego pojazdu. Zgodnie z tym planem DPP rozpoczęła konsultacje rynkowe z producentami trolejbusów akumulatorowych o dużej pojemności, które zakończyły się w ubiegłym roku.

Na pierwszy rzut ma pójść zakup 20 trolejbusów przegubowych. Plan zakłada, że pojazdy weszły by do ruchu najpóźniej za dwa lat. A to oznacza, że pierwsze trolejbusy z dużymi bateriami powinny zostać dostarczone przez wybranego producenta do Pragi na początku 2022 r.

Komentarze