TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Pozytywny design Solarisa
ŹRÓDŁO: „MAGAZYN SOLARIS” 2/2009 - Opublikowano: 13.10.2009 19:33:24 8 komentarzy
Pozytywny design Solarisa

Prezentujemy ciekawy wywiad ze Zbyszkiem Dubielem, designerem w Biurze Rozwoju i Badań firmy Solaris Bus &Coach, który ukazał się w ostatnim wydaniu firmowego pisma „Magazyn Solaris”2/2009. Pierwsze dzieło Pana Zbyszka –autobus międzymiastowy Solaris InterUrbino –mogliśmy podziwiać w Kielcach, na targach TRANSEXPO. Teraz pracuje nad stylistyką IV generacji Urbino. Jeżeli spodobał się Wam projekt InterUrbino i chcecie się dowiedzieć, jak powstaje stylistyka nowego autobusu –koniecznie przeczytajcie tę rozmowę:


„Magazyn Solaris”: Od czego rozpoczynasz pracę nad designem autobusu? Skąd czerpiesz inspiracje?
Zbyszek Dubiel, designer w Biurze Rozwoju i Badań firmy Solaris Bus &Coach: Autobus to część większej całości, na którą składa się architektura miast, drogi, wygląd ulic czy nawet osób, które po nich spacerują. Z tymi wszystkimi elementami wygląd projektowanego pojazdu powinien współgrać. Oczywiście autobus musi przede wszystkim spełniać określone funkcje, z których wynikają poszczególne rozwiązania konstrukcyjne. Jednak w pierwszym etapie nie ograniczam się zupełnie niczym. Za pomocą zwykłego ołówka na kartce powstają dziesiątki rysunków. Wszystko po to, aby znaleźć tę nową linię, jeden detal, który nada kierunek dalszej pracy i w końcowym efekcie stworzy nowy design. Aktualności: Dopiero na tym etapie konfrontuję swoją wizję z konstruktorami i wymogami produkcji.
„Magazyn Solaris”I wtedy designer zostaje sprowadzony na ziemię przez inżynierską rzeczywistość?
Zbyszek Dubiel: Nie do końca, ponieważ dobry designer oprócz wykazania się kreatywnością powinien pamiętać o tym, żeby jego pomysły można było później zrealizować. Co z tego, że narysowałbym futurystyczny pojazd, którego w żaden sposób nie można wyprodukować przy dostępnych technologiach. Albo wybrałbym tak drogie materiały, że końcowa cena autobusu byłaby zupełnie nierynkowa. Cały czas mam jednak świadomość, że tworzę pojazd o nowoczenym designie, ale taki, który spotka się z pozytywną opinią rynku. Oczywiście na etapie przekładania mojej wizji na rysunki techniczne i produkcyjne czasami trzeba iść na kompromis. Są to jednak raczej modyfikacje, a nie radykalne zmiany.
„Magazyn Solaris”: Czy w przypadku InterUrbino jesteś zadowolony z końcowego efektu?
Zbyszek Dubiel: Jeżeli chodzi o stopień odwzorowania przez biuro techniczne i produkcję moich wizji zawartych na rysunkach, jestem zadowolony. To, co widziałem oczami wyobraźni na początku projektowania, dzisiaj widzę w pierwszych egzemplarzach InterUrbino. Z drugiej strony jak chyba każdy twórca coś zrobiłbym dzisiaj nieco inaczej. Każdy projekt ma jednak swój deadline, a wpro¬wadzane w nieskończoność poprawki nie zawsze wychodzą na dobre. InterUrbino to bardzo ładny produkt. Jego design jest pozytywny i dynamiczny-to chyba najodpowiedniejsze określenia. Myślę, że doskonale pasuje do pojazdu poruszającego się przede wszystkim między miastami. Mam nadzieję, że taką samą opinię będą mieli nasi klienci.
„Magazyn Solaris”: A gdybyś miał wskazać przykłady z branży motoryzacyjnej, które najbardziej cenisz jako designer?
Zbyszek Dubiel: Swojej profesji uczyłem się w Academy of Art University w San Francisco u boku głównych designerów takich marek jak Nissan, Mercedes, Smart czy Mazda. Bytem pod ogromnym wrażeniem ich sposobu pracy. Nie potrafię jednak wskazać jednego produktu, którego design cenię najwyżej. Są to raczej poszczególne elementy, za które podziwiam poszczególne firmy. Na przykład Alfa Romeo to dla mnie wzór elegancji i delikatności, a z kolei Volkswagen jest niedościgniony w prostocie i czystości formy. Staram się jednak mieć swój własny styl, którego nutę na pewno udało mi się pokazać w Solarisie InterUrbino.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
design
  • krz – 13.10.2009

    Niestety drugi rysunek się nie powieksza

  • S – 13.10.2009

    3 foto, 2 bialy interurbino jest super

  • kolega – 14.10.2009

    wie ktos jak zdobyc ten magazyn solarisa?

  • MiT – 14.10.2009

    Powodzenia dla pana Zbyszka :D Cieszy to, że nadwozia nowych Solarów są już projektowane w kraju. Swoją drogą w ostanim wywiadzie prezes Olszewski mówił, że firma zamierza wprowadzić jeszcze drobne, acz konieczne zmiany stylistyczne, ciekawe, które dokładnie elementy miał na myśli. Do kolegi A nie można go pobrać ze strony producenta?

  • kolega – 15.10.2009

    MiT: no nie

  • Krzych – 17.10.2009

    Mnie on się w ogl. nie podoba, ale wiadomo. Kwestia gustu, każdemu nie dogodzisz. W mojej ocenie ten design w ogl. nie pasuje i do Solarisa i do pojazdów tej rangi.

  • Mirek – 17.10.2009

    Nie oszukujmy się - zadaniem Pana Zbyszka nie było zaprojektowanie nowego pojazdu a jedynie adaptacja znanych już elementów designu Urbino III do nieco wyższego nadwozia i pokładu. Autorami Urbino III są bez wątpienia projektanci z berlińskiego biura Fisch und Vogel Design. Na podstawie wizualizacji możemy się domyślić że nowym elementem nowej generacji Urbino będzie urozmaicony pas między przednimi reflektorami, ale nie traktowałbym tego jako "nowy projekt" a raczej face-lifting. Zatrudnienie, bądź co bądź utalentowanego, Pana Dubiela było więc zapewne podyktowane względami ekonomicznymi - ciekawe czy powierzono by mu projekt nowego autobusu "od zera".

  • maja – 25.10.2009

    dwa razy słowo designer w jednym zdaniu. przecież można napisać projektant wzorzysta twórca itp synominy. Niestety w artykule pojawia sie tylko jedno określenie. A szkoda. gdzie jest rada języka polskiego

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....