Poznańskie Urbino 12 electric już jeżdżą

infobus
17.02.2020 15:00
0 Komentarzy

Sześć Solarisów Urbino 12 electric, które niedawno zostały odebrane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu już zadebiutowało w ruchu liniowym. Pora bliżej im się przyjrzeć.

Przypomnijmy, że Sześć elektrycznych „dwunastek z logo jamnika kosztowało poznańskie MPK 16 221 240 PLN brutto. To daje za jednego nU12e wraz z pakietem do ładowania cenę jednostkową w wysokości 2 198 000 PLN netto. Pojazdy dołączą do swoich 15 przegubowych braci, również bateryjnych, które wprowadzono do ruchu na przełomie listopada i grudnia 2019 r.

Szczegóły
Bateryjny Nowy Urbino 12 w wersji poznańskie umożliwia podróż 70 pasażerom, w tym 29 na fotelach Ster 8MU Ultra Light. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 12 foteli Dostęp na pokład tego w pełni niskopodłogowego pojazdu jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy Ventura, a ich napęd to urządzenia od BODE. Pierwsze otwierają się do środka, natomiast pozostałe są odskokowo-przesuwne. Krótko mówiąc poznański standard.

MPK Poznań postawiło na elektrobusy, które mają być przystosowane do częstych i szybkich ładowań co min. 25 km. Solaris idealnie wstrzelił się w te wymagania. Elektrobus może być szybko ładowany za pomocą pantografu dachowe krakowskiego ECE Engineering oraz ładowarek zielonogórskiej EkoEnergetyki. Oprócz ładowania pantografowego, autobus jest standardowo wyposażony w złącze ładowania typu plug-in, które przeznaczone jest do wolniejszego ładowania baterii podczas dłuższego postoju.

Elektryczne autobusy Solaris Urbino 12 electric wyposażone są w baterie Solaris High Power o pojemności 116 kWh. Charakteryzują się one dłuższą żywotnością oraz najlepiej się nadają do częstych i szybkich ładowań prądem o wysokiej mocy. To jednak nie jedyna nowość. Rzeszów jako pierwszy polski klient postawił na nowe elektrobusy z silnikami w piastach kół. Solaris zastosował oś elektryczną ZF AVE130. Zabudowano w niej dwa asynchroniczne silniki trakcyjne, każdy o mocy 125 kW. Wysoka moc i doskonałe przyspieszenie gwarantowane. Całością steruje impulsowy napęd warszawskiego Medcomu.

Poznański standard
Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia sześć przesuwnych okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji, monitoringu i gniazd z portami USB. Kolejny raz nie zapomniano o komforcie kierowców. A to dzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny. Jest ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami).

System informacji pasażerskiej jest oparty na rozwiązaniach dwóch firm. Autobusy są wyposażone w zewnętrzne diodowe wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości produkcji bydgoskiego Pixela. Środek natomiast został zdominowany przez mielecki R&G Plus. W środku znajdziemy dwa monitory LCD- boczny ETM38 („e-koraliki”) i ETM23 za kabiną kierowcy. Nie zabrakło także systemu GPS i głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje autokomputer SRG5000P. Solaris jest poznaniakom doskonale znany. Zgodnie z przyjętymi standardami, pojazdy zostały wyposażone bogato wyposażone i wpisują się w to, co kilka lat temu zostało zapoczątkowane przez MPK. Zdecydowanie na plus.

Solaris jest poznaniakom doskonale znany. Zgodnie z przyjętymi standardami, pojazdy zostały wyposażone bogato wyposażone i wpisują się w to, co kilka lat temu zostało zapoczątkowane przez MPK. Zdecydowanie na plus.

Komentarze