TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Poznań: Pierwszy w Polsce autobus z napędem hybrydowym
SOLARIS BUS & COACH 3.11.2008 - Opublikowano: 03.11.2008 16:22:33 7 komentarzy
Poznań: Pierwszy w Polsce autobus z napędem hybrydowym

W poniedziałek 3 listopada w fabryce autobusów Solaris odbyło się uroczyste przekazanie pierwszego w Polsce autobusu z napędem hybrydowym. Odbiorcą pojazdu jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu.
Umowa na zakup Solarisa Urbino 18 Hybrid, pomiędzy Solarisem a MPK Poznań, została podpisana 31 marca tego roku. Dzisiaj właściciele firmy Solaris przekazali na ręce przedstawicieli zarządu MPK Poznań, kluczyki do innowacyjnego pojazdu. Hybrydowy Solaris Urbino natychmiast po uroczystości wyjechał na poznańskie linie autobusowe.
„Solaris Urbino Hybrid zakupiony przez MPK Poznań, jest pierwszym w Polsce, tak nowoczesnym i przyjaznym środowisku autobusem - mówi Solange Olszewska prezes Solaris Bus &Coach S.A - Jest to kolejny krok na drodze do popularyzacji tego innowacyjnego w transporcie publicznym rozwiązania. Myślę, że autobus z napędem hybrydowym w taborze poznańskiego MPK, to jeden z elementów, którym stolica Wielkopolski będzie mogła pochwalić się przed uczestnikami międzynarodowej konferencji klimatycznej, która odbędzie się w grudniu br. Sądzę także, że poznański autobus hybrydowy, będzie przykładem i zachętą dla przewoźników z innych miast naszego kraju, aby inwestować w ten niezwykle ekologiczny i ekonomiczny środek transportu.
„Poznań zawsze uchodził za miasto nieustannie dążące do rozwijania trendów proekologicznych. Nie jest zatem przypadkiem zbieżność terminu zakupu autobusu hybrydowego z tegoroczną konferencją klimatyczną i związanymi z nią obchodami Roku Klimatu i Środowiska w Poznaniu - mówi Prezes MPK Poznań Wojciech Tulibacki - Bezustannie dążymy do zapewnienia usług na poziomie gwarantującym satysfakcję naszych klientów. Bardzo ważnym elementem naszej polityki są działania na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Realizujemy je m.in. poprzez stosowanie paliwa ekologicznego, sukcesywną wymianę taboru na pojazdy ekologiczne oraz realizowanie programu PGO –zapewniającego odbiór oraz segregację i utylizację odpadów. Teraz dodatkowo jako pierwsi w kraju będziemy mogli poszczycić się pierwszym autobusem o napędzie hybrydowym. Mamy nadzieję, że to dopiero początek zakupów…”
Premiera Solarisa Urbino Hybrid odbyła się we wrześniu 2006 roku podczas targów pojazdów użytkowych w Hanowerze. Od tego momentu hybrydowe Solarisy jeżdżą już w Dreźnie, Bochum, Lipsku, Bremie, Hanowerze, Monachium (Niemcy) i w szwajcarskim Lenzburgu.
Solaris Urbino 18 Hybrid wyposażony jest w niewielki silnik spalinowy oraz dwa silniki elektryczne, zasilane z baterii umiejscowionych na dachu pojazdu. Baterie nie wymagają ładowania z zewnątrz, ponieważ gromadzona jest w nich energia powstająca podczas hamowania autobusu.
Zastosowanie tak innowacyjnego napędu daje korzyści zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne. Niezależny instytutu badawczy TÜV SÜD Auto Cz s.r.o., przeprowadził w Pradze badania, porównując zużycie paliwa Solarisa Urbino 18 Hybrid oraz Solarisa Urbino 18 z tradycyjnym silnikiem Diesla. Wyniki testów dowiodły redukcję zużycia paliwa o 23,8 % w cyklu SORT1 (cykl miejski), 23,4 % w cyklu SORT2 (cykl podmiejski) oraz 22,9 % w cyklu SORT3 (cykl mieszany). Mniejsze zużycie paliwa to także mniejsza emisja szkodliwych dla środowiska substancji:
•do 39% mniejsza emisja NO2
•do 97% mniejsza emisja cząstek stałych
•do 90% mniejsza emisja CO,
•do 90% mniejsza emisja związków węglowodorów,
•ogólna mniejsza emisja CO2.

Oszczędność zużycia paliwa przez Urbino 18 Hybrid, przy wysokich cenach surowców energetycznych, zapewnia zwrot poniesionych kosztów (hybryda jest droższa od tradycyjnych autobusów o około 140 tysięcy euro) po 6 –7 latach przy przeciętnym przebiegu 60.000 km rocznie.
„Tym samym Solaris Urbino 18 Hybrid jest nie tylko liderem w kwestii ekologii, lecz także ekonomiczności”- mówi Solange Olszewska prezes Solarisa.
Autobus z napędem hybrydowym Solaris Urbino Hybrid, w październiku 2006 podczas targów Transportu Publicznego Transexpo w Kielcach, otrzymał złoty medal dla najlepszego produktu. W listopadzie ubiegłego roku magazyn branżowy „Design News Polska”przyznał grupie inżynierów firmy Solaris tytuł konstruktorów roku za opracowanie i wdrożenie do produkcji autobusu hybrydowego. W lutym br. firma Solaris Bus &Coach wspólnie z Politechniką Poznańską, otrzymała główną nagrodę w konkursie Marszałka Województwa Wielkopolskiego „I-Innowacyjna Wielkopolska”, za opracowanie i zastosowanie w autobusie miejskim napędu hybrydowego.
„W taborze poznańskiego MPK do tej pory jeżdżą 143 autobusy z Bolechowa, w tym 65 autobusów marki Solaris. Hybrydowy autobus będzie 66 pojazdem, którego symbolem jest zielony jamnik. –Jamnik dlatego, że jest długi jak autobus, ma krótkie łapki ponieważ nasze autobusy są niskopodłogowe, zwierzątko jest zielone ponieważ symbolizuje ekologiczność Solarisów. Dodatkowo jamnik, którym oznaczamy autobusy ma dwa serduszka, tak jak autobus który posiada silniki spalinowe i elektryczne”. –wyjaśnia znaczenie symbolu Solange Olszewska.
Solaris Urbino 18 Hybrid dla Poznańskiego MPK, posiada 47+1 miejsc siedzących, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy oraz system monitoringu, składający się z 4 kamer.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
MPK
Poznań
hybryda
  • marcin – 03.11.2008

    nareszcie jest w Poznaniu:) oby MPK postarało sie i zakupiło w najbliższej przyszłości więcej takich pojazdów.

  • Maciek – 04.11.2008

    Autobus z klimą pali ok. 20% więcej (przy włączonej klimie oczywiście), niż bez. Hybryda zużywa ok 23% paliwa mniej niż zwykły autobus... Czyli w sezonie "klimatyzowanym" zysk będzie ok 3%..... Gra jest warta świeczki?

  • RS – 04.11.2008

    Sezon klimatyzowany w Polsce to raptem 3-4 miesiące w roku a i to z przerwami, gra więc jest warta świeczki, tym bardziej że te 20 % to lekka przesada - wzrost zuzycia paliwa wynosi zwykle około 10%. Pytanie tylko czy wszystkie te oszczędności na paliwie nie przełożą się przypadkiem na koszty zakupu baterii które rzekomo wystarczaja jedynie na 7 lat eksploatacji... ?

  • raf – 04.11.2008

    W klasycznym autobusie zuzycie paliwa tak samo rosnie przy wlaczeniu klimy, wiec co to za argument?

  • Combino – 04.11.2008

    No dobrze,ze względów politycznych pierwsza hybryda wesła na stan MPK Poznań (co oznacza,że można już zdjąć naklejki z testera,żeby ukazały się gdyńskie barwy).A teraz pytanie:cy te "względy polityczne" to próba przygotowania gruntu w Poznaniu pod Tramino?

  • Maciek – 04.11.2008

    Nie chciałbym obrażać solarisa... ale z zewnątrz Tramino przypomina PESĘ.... tyle że z troche inną mordką....

  • Maciek – 04.11.2008

    A co do tej Hybrydy, to zapominacie panowie, że główna oszczędność zależy od odpowiedniego dogrania sterownika systemu Hybrydowego do warunków drogowych.... Poza tym, silniki elektryczne, przy rozruchu zużywają więcej energi, niż na obrotach nominalnych... więc w korku, tak czy tak, ten autobus, przynajmniej moim zdaniem, i tak pojedzie na dieslu.... bo nawet jeśli odzyska część energii na hamowaniu, to w ostatecznym rozrachunku bilans będzie na "minus" .... wg. mnie taki napęd sprawdza się, ale w ruchu bardziej płynnym...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....