TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Poznań: Pierwsza hybryda Solarisa w Polsce
Marcin Jurczak - Opublikowano: 04.11.2008 22:51:12
Poznań: Pierwsza hybryda Solarisa w Polsce

listopada br. miało miejsce uroczyste przekazanie pierwszego w Polsce autobusu hybrydowego dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu Sp. z o.o. Imprezę zorganizowano w fabryce Solaris Bus &Coach w podpoznańskim Bolechowie. Wzięli w niej udział przedstawiciele władz miasta i powiatu, inwestora, a także zaproszeni goście, specjaliści z branży i media. Idea autobusu hybrydowego wydaje się być prosta. Napęd spalinowy współpracuje z silnikami elektrycznymi, które wspomagać mają pojazd przy rozpędzaniu. Z drugiej strony, energia wytwarzana przy hamowaniu jest „zbierana”i magazynowana w bateriach –a następnie wykorzystywana ponownie przy ruszaniu autobusu. Takie rozwiązania sprawdza się zwłaszcza tam, gdzie pojazd narażony jest na ciągłe zatrzymywanie się i ruszanie –taką eksploatację wymuszają m.in. warunki miejskie. Postoje na przystankach, stanie w korku, jazda z niedużą prędkością i częste hamowania –to wszystko sprzyja zastosowaniu technologii hybrydowej. Producent z Bolechowa jako pierwsza firma w Europie zdecydowała się na uruchomienie seryjnej produkcji tego typu pojazdów, zaś MPK Poznań to pierwsze przedsiębiorstwo w naszym kraju, które zdecydowało się na zakup takiego wozu. Wcześniej hybrydę testowało kilka miast (pojazd pojawił się m.in. na ulicach Warszawy i Trójmiasta), jednak póki co wyłącznie Poznań zdecydował się na zakup ekologicznego przegubowca. Z hybrydą mieli już okazję zapoznać się poznańscy pasażerowie –we wrześniu 2008 roku. Przez dwa dni testowy Solaris, wypożyczony od producenta, kursował na linii 74. Od 3 listopada, w zajezdni przy ul. Warszawskiej nocować będzie autobus należący do MPK Poznań Sp. z o.o.

Dzisiaj oddajemy Państwu pierwszy autobus hybrydowy w Polsce. Poznań kilkanaście lat temu miał też tę odwagę, że zamówił w naszej fabryce kilkadziesiąt autobusów niskopodłogowych, które były jednymi z pierwszych w Polsce. Trzynaście lat później, możemy oddać, też Poznaniowi, pierwszy autobus hybrydowy. Twórcą i pomysłodawcą tego projektu był Krzysztof Olszewski, ale autobus nie mógł powstać przy udziale wyłącznie jednej osoby. Stworzyliśmy ten pojazd razem z amerykańskimi firmami Allison i Cummins oraz Politechniką Poznańską i przy udziale wszystkich naszych wspaniałych pracowników. Autobusy hybrydowe jakie Państwo zobaczą w Europie, są właśnie stąd, z Bolechowa pod Poznaniem. My jesteśmy z tego dumni i myślę, że wszyscy możemy być z tego dumni –powiedziała Solange Olszewska, Prezes Solaris Bus &Coach. Hybrydowa innowacja to przede wszystkim niższe zużycie paliwa –o około 22-24 procent i znacznie mniejsza emisja szkodliwych substancji do atmosfery. Pomimo zastosowania podwójnego napędu, autobus jest zaledwie o około 300 kilogramów cięższy od klasycznej konstrukcji spalinowej. Hybryda to jednocześnie krok w stronę (pozornie wydającego się odległą przyszłością) autobusu elektrycznego. Ropa naftowa nie rośnie na drzewach. I skoro żyje nam się lepiej, to należy tę ropę naftową oszczędzać. Oszczędność jest tym, co jesteśmy winni społeczeństwu. Diesel umarł, niech żyje elektryczność –podsumował Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus &Coach.

Poznań przyspiesza

13 lat wstecz podpisaliśmy umowę na dostarczenie nowości do Poznania, nowości niejako dwuwymiarowej. Nowoczesny autobus niskopodłogowy stanowił wyraźną poprawę komfortu dla pasażera, ale był też czymś co zadecydowało o poprawie jakości środowiska. Zaczynaliśmy od Euro1, przez Euro2, Euro3, a dziś mamy coś jeszcze bardziej nowoczesnego, chroniącego środowisko –hybrydę. Wówczas była to śmiała, odważna decyzja miasta w ilości 122 sztuk. Dzisiaj mamy jedną sztukę, ale mam taką nadzieję, że z tej jednej sztuki zrobi się, po określonej próbie, sztuk wiele –na przykład taka setka. Autobus hybrydowy dzisiaj jest wyrobem o wiele droższym od tradycyjnego, ale w miarę jego produkcji, w dłuższym okresie czasu, jego cena stanie się porównywalna z ceną normalnego pojazdu. Tak jak 13 lat temu wyprzedziliśmy Polskę w zastosowaniu autobusu niskopodłogowego, tak dzisiaj wyprzedzamy Polskę i postęp w dziedzinie ochrony środowiska. Wyprzedzamy również konferencję klimatyczną –a zatem bezpośrednio na konferencję będziemy mieli coś, czym będziemy mogli się pochwalić. A kupno tego autobusu pozwoli nam przy okazji zaprezentować na konferencji także inne autobusy hybrydowe, z miast Europy –wyjaśnił zgromadzonym na uroczystości Wojciech Tulibacki, Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny MPK Poznań Sp. z o.o. Warto zwrócić uwagę, że lokalna władza była przychylna projektowi zakupu autobusu hybrydowego. Projekt „Zakup, promocja i eksploatacja autobusu o napędzie hybrydowym”otrzymał, na mocy uchwały Rady Miasta Poznania, wsparcie w wysokości 350 tysięcy złotych w ramach środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Mistrz odjeżdża hybrydą

Bezpośrednio po przekazaniu kluczyków do autobusu na ręce Prezesa Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o., trafiły one do Pawła Sztukiewicza –laureata tegorocznej edycji konkursu na najlepszego kierowcę MPK. Docelowo hybrydą jeździć ma na stałe sześciu przeszkolonych szoferów, na początek jest ich dwóch. Kierowca odpalił autobus, wyjechał z hali... a prosto z imprezy przekazania pojechał na Dworzec Autobusowy na os. Sobieskiego. Punktualnie o godzinie 16.12 Solaris Urbino 18 Hybrid (numer taborowy 1890, choć jeszcze bez nalepek) zabrał z przystanku początkowego pierwszych pasażerów –podejmując kurs na linii 74/11. Niespodzianką okazały się być odskokowe drzwi (wszystkie wcześniejsze Solarisy posiadały drzwi otwierane do wewnątrz) i związane z nimi fotokomórki. W wejściach do autobusu oznaczono żółtym kolorem strefy pracy fotokomórek, nieprzyzwyczajeni do takich „nowinek”pasażerowie kilkakrotnie blokowali drzwi uniemożliwiając odjazd z przystanku. Pozostaje mieć nadzieję, że klienci komunikacji miejskiej szybko przyzwyczają się do tej innowacji. Wizualnie autobus jest na tyle charakterystyczny (a Poznaniacy –spostrzegawczy), że od razu zwrócił uwagę sporej części pasażerów stojących na przystankach.... a także innych użytkowników dróg.

Pojawienie się hybrydy w regularnej komunikacji miejskiej Poznania oznacza kolejny punkt przełomowy w drodze do ekologicznej komunikacji miejskiej, ale nie tylko. To także dowód na to, że Poznań jest miastem w którym dba się o podnoszenie jakości życia i standardów ekologicznych. To także dowód na to, że Poznań jest miastem w którym powstają tak nowoczesne i innowacyjne produkty –dające świadectwo obecności i udziału polskiej myśli technicznej w rozwiązywaniu problemów o charakterze globalnym. To ważny moment w historii komunikacji miejskiej, gdyż po raz kolejny w historii poznański przewoźnik zaryzykował –stawiając na rozwiązanie z jednej strony innowacyjne i wybiegające w przyszłość, z drugiej (jak wszystko co nieznane) –będące wielką niewiadomą. Decyzja Poznania ma więc charakter decyzji odważnej i śmiałej. Jak sprawdzi się hybryda w eksploatacji w trudnych polskich warunkach –pokaże czas.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Solaris
hybryda
MPK
Poznań
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....