TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Poznań dokonuje podziału PKS: Bo liczy się dworzec
InfoBus.pl - Opublikowano: 20.03.2019 18:00:05
Poznań dokonuje podziału PKS: Bo liczy się dworzec

19 marca poznańscy radni miejscy zdecydowali o podziale spółki PKS Poznań S.A. Wydzielona część jej majątku - lokal dworca - zostanie przeniesiona do ZKZL. Na razie nic nie wiadomo o ewentualnym  wcieleniu autobusów i kierowców do MPK Poznań.

Dzięki marcowemu posunięciu miasto zachowa kontrolę nad autobusowym dworcem, który nie zostanie sprzedany galerii handlowej. Mieszkańcy miasta nadal będą mogli z niego korzystać niezależnie od przyszłych losów poznańskiego PKS.

-"Utrzymanie funkcji dworca w jego obecnej lokalizacji jest kluczowe - podkreślała podczas sesji rady miasta Beata Kocięcka, dyrektor Biura Nadzoru Właścicielskiego. - Jest to niezbędne, by autobusy komunikacji międzynarodowej i krajowej mogły wjeżdżać do węzła przesiadkowego, a ich pasażerowie - przesiadać się do pociągów. Istnieje poważne zagrożenie upadłością spółki, a co za tym idzie: sprzedażą dworca. W takim przypadku właściciel galerii handlowej będzie miał prawo pierwokupu tego lokalu i wykorzystania jego powierzchni na inne cele. Nie chcemy do tego dopuścić."

Roczna gwarancja

Aby temu zapobiec, radni zgodzili się na podział spółki poprzez wydzielenie i przeniesienie części jej majątku - lokalu dworca - do ZKZL, który obecnie zarządza już dworcami autobusowymi w komunikacji miejskiej. To gwarantuje utrzymanie dotychczasowej funkcji lokalu Nowego Dworca PKS oraz dbanie o należyty stan techniczny obiektu. Jest to niezbędne, aby pasażerowie mogli nadal z niego korzystać. Do Poznania wjeżdża dużo autobusów innych przewoźników, m.in. międzynarodowych, łączących Rosję i Ukrainę z Niemcami, które zatrzymują się na dworcu. Z obiektu korzystają również inni przewoźnicy jeżdżący po terenie województwa.

Pracownicy tej części spółki PKS Poznań - m.in. dyspozytorzy - również zostaną przejęci przez spółkę ZKZL sp. z o.o., a ich umowy o pracę będą podlegały ochronie przez 12 miesięcy.

Co dalej?

Jak podkreśla na każdym kroku miasto, sytuacja w spółce PKS Poznań jest bardzo trudna. Liczba osób korzystających z przejazdów PKS Poznań w ostatnich 8 latach zmniejszyła się aż o 53 procent. Wpływy z biletów nie wystarczają na pokrycie kosztów prowadzenia działalności. Przychody z restrukturyzacji majątkowej, przewozów komercyjnych i wynajmu autobusów tylko częściowo pokrywają straty.

Tylko w 2017 roku spółka PKS Poznań dopłaciła do utrzymania przewozów autobusowych 5,5 mln zł. Jeśli nic się nie zmieni, to od 1 lipca grozi jej likwidacja wszystkich regularnych połączeń. Takie rozwiązanie to duży kłopot dla mieszkańców gmin i powiatów z terenu Wielkopolski. Z usług poznańskiego PKS korzysta rocznie 1,5 mln osób z 14 powiatów i 42 gmin. Mieszkańcy Poznania stanowią tylko niewielki procent tej liczby.

Dlatego miasto nadal stoi na stanowisku, że w finansowaniu tej działalności powinny uczestniczyć inne samorządy. Poznań prowadzi obecnie z nimi rozmowy w tej sprawie. Jak dotąd 12 samorządów wyraziło już wstępne deklaracje zainteresowania współfinansowaniem, dwa nie wyraziły na to zgody.

Trzy warianty

Przypomnijmy, że na początku marca Poznań rozważał trzy scenariusze:

1. nieodpłatne przekazanie przez akcji PKS Poznań SA marszałkowi województwa wielkopolskiego;

2. Podział spółki - czyli wydzielenie trzech tzw. Zorganizowanych Części Przedsiębiorstwa (ZCP), z których każda zajmuje się inną działalnością, oraz przeniesienie ich do innych miejskich spółek. Przy wyborze takiego rozwiązania zajmująca się działalnością przewozową "ZCP Przewozy" oraz "ZCP Zaplecze Serwisowe" zostałyby wniesione do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu sp. z o.o., a trzecia część: "ZCP Nowy Dworzec" trafiłaby do Zarządu Komunalnych Zasobów Lokalowych sp. z o.o.

W praktyce oznacza to, że MPK Poznań sp. z o.o. przejęłaby autobusy, busy, pojazdy techniczne, samochody ciężarowe i osobowe oraz elementy zaplecza serwisowego. W ten sposób również pracownicy PKS Poznań S.A. znaleźliby zatrudnienie na stanowiskach kierowców, pracowników stacji obsługi, dyspozytorów oraz organizacji ruchu. Wszyscy mieliby zagwarantowane miejsca pracy oraz możliwość zmiany kwalifikacji zawodowych w ramach potrzeb MPK Poznań sp. z o.o. Nikt nie straciłby zatrudnienia - chyba że odmówiłby przejścia i z własnej woli rozwiązał stosunek pracy.

Po podziale spółki lokal dworca razem z terminalem zostałby przeniesiony do ZKZL sp. z o.o. i pozostałby pod kontrolą Miasta - ma on znaczenie strategiczne, ponieważ dworzec PKS stanowi element zintegrowanego centrum komunikacyjnego obejmującego kolej, lokalny transport publiczny oraz komunikację autobusową krajową i międzynarodową.

3. Przejęcie PKS Poznań S.A przez spółkę pracowniczą.

Jak pokazuje wczorajsza decyzja radnych, Poznań nie czekając ani na FRPA, ani na szerszą opinię wielkopolskich gmin błyskawicznie zabezpieczył najcenniejszy majątek PKS-u, czyli autobusowy dworzec. To oznacza realizację wariantu drugiego, ale bez wcielania taboru i załogi do MPK. Dlatego można powiedzieć, że Poznań już osiągnął swój cel, a komunikacyjny aspekt funkcjonowania PKS Poznań ma teraz dla miasta drugorzędne znaczenie.

Naszym zdaniem najlepsze wyjście w tej sytuacji to przekazanie firmy marszałkowi, co umożliwia najnowszy projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Niech tylko wejdzie w życie.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
dworzec
PKS Poznań

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....