TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Powstanie pierwsza w Polsce sieć linii BRT. GZM!
InfoBus.pl - Opublikowano: 03.09.2019 10:00:35
Powstanie pierwsza w Polsce sieć linii BRT. GZM!

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce uruchomić m.in. kilkanaście szybkich linii autobusowych, łączących główne ośrodki miejskie na jej terenie. Linie te - uzupełniające ofertę pociągów – mają być jedną z pierwszych zmian układu komunikacji publicznej w Metropolii.

Do końca 2021 r.

Jak zapowiedzieli na poniedziałkowej - 2 września - konferencji prasowej przedstawiciele Metropolii oraz jej wyspecjalizowanej komórki, Zarządu Transportu Metropolitalnego, uruchomienie nowych linii – ze względu m.in. na proces konsultacji i okresy przewidziane w prawie zamówień publicznych – powinno stać się możliwe w perspektywie końca 2021 r.

Odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek wyjaśnił, że propozycja nowych linii to pierwszy etap prac zespołu, którego zadaniem jest optymalizacja siatki połączeń transportu publicznego w całej Metropolii.

-"Z ankiet, z wyników studium transportowego wynika, że mieszkańcy oczekują szybkich połączeń – najlepiej, żeby były to połączenia kolejowe. Natomiast ze względu na to, że mamy już koncepcję Kolei Metropolitalnej, której termin wdrożenia w całości to od 10 do 18 lat postanowiliśmy, że będziemy uruchamiać wcześniej, jak uruchomiliśmy połączenia na lotnisko, szybkie połączenia autobusowe między miastami metropolii, jako uzupełnienie oferty kolejowej" - mówił Kwitek.

Uzupełnienie kolei

Zaznaczył, że Metropolia pracuje cały czas nad zwiększeniem liczby kursów pociągów w jej obrębie: w przyszłym roku na ok. 40 dodatkowych połączeń kolejowych, GZM przeznaczy dodatkowe 6 mln zł, jako pomoc dla organizującego przewozy kolejowe samorządu woj. śląskiego.

Planowane szybkie połączenia autobusowe mają pojawiać się tam, gdzie kolei nie ma lub jej oferta jest – z różnych względów – niewystarczająca.

Według Kwitka następnym krokiem zespołu pracującego nad optymalizacją transportu publicznego w GZM ma być optymalizacja całej siatki połączeń i skoordynowanie rozkładów z koleją.

14. "emek"

Wicedyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego i szef zespołu Aleksander Sobota podał m.in., że koncepcja zakłada uruchomienie czternastu nowych połączeń autobusowych zapewniających możliwie szybki dojazd do obszarów mających istotne znaczenie w skali całej Metropolii (z oznaczeniami literą M i kolejną liczbą), a także pozostawienie jednej linii lotniskowej – z Katowic.

Sobota uściślił przy tym Kolej Metropolitalna ma stanowić pierwszą warstwę szkieletu komunikacyjnego GZM. Na drugą złożą się linie autobusowe: łącznie 15 szybkich połączeń metropolitalnych, uzupełniających kolej, a także 14 kolejnych linii o charakterze dowozowo-odwozowym (oznaczone literą D i liczbą).

Taki szkielet komunikacyjny, którego co najmniej jeden z elementów miałby być obecny w każdej gminie Metropolii, ma być finansowany przez GZM; pozostałe dotychczasowe linie przyspieszone i zwykłe – jak dotąd, przez gminy. Koszt uruchomienia szkieletu autobusowego oszacowano na ok. 100 mln zł rocznie – przy założeniu wykonania 17,7 mln tzw. wozokilometrów rocznie.

Wicedyrektor ZTM przyznał, że niektóre nowe linie metropolitalne poprowadzono m.in. wzdłuż korytarzy kolejowych. "Zdecydowaliśmy się na to chociażby, aby zaobserwować jaki potencjał może wygenerować uruchomienie dodatkowych połączeń. Ponadto system będzie mógł być zmieniany w zależności od potrzeb" - tłumaczył Sobota.

Komunikacyjne konsultacje

Zaznaczył też, że w toku prac nad projektem rozesłano szczegółowe ankiety do gmin członkowskich GZM. Spośród 41 samorządów Metropolii odpowiedziały dotąd 22.

Sobota wskazał ponadto, że docelowa koncepcja techniczna szkieletowej sieci komunikacyjnej, z propozycją rozkładów, powinna zostać opracowana z wykorzystaniem makroskopowego modelu transportowego (tzw. studium transportowego zamówionego przez Związek Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Woj. Śląskiego jeszcze przed utworzeniem Metropolii). Dotąd zespół nie miał do tego dokumentu dostępu, ponieważ trwają procedury odbiorowe.

"Chcielibyśmy, by projektowane przez nas zmiany nie były realizowane z pośpiechem. Wiemy, że są duże naciski, natomiast proszę postawić się w sytuacji zespołu projektowego: to jest praca, która nie była realizowana przed długi czas. Wprowadzanie zmian nie jest zadaniem łatwym; wszystkie analizy, które wykonamy muszą być mocno uzasadnione, żebyśmy mieli argumenty nad propozycjami, nad którymi pracujemy" - przekonywał wicedyrektor ZTM.

Dodał, że Zarząd realizuje też na bieżąco inne zadania, chociażby związane z integracją działań, które do końca ub. roku wykonywali na terenie GZM trzej wcześniejsi oddzielni organizatorzy komunikacji miejskiej.

Zgodnie z intencją 41 miast i gmin tworzących Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolię, od 1 stycznia 2019 r. odpowiada ona – poprzez swoją jednostkę, Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) - za całość komunikacji miejskiej na swoim obszarze.(PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
BRT
GZM
ZTM
  • Michał Paweł Łukasz – 03.09.2019

    Zapewne będą jakieś przegubowe mazy, może mercedesy. Ja zrobiłbym to z trolejbusami, dwu przegubowymi. A jak na coś polskiego to musi być ursus i przegubowy autobus o długości 30m i jednym przegubem, z szoferkami z obu końców, aby nie trzeba było zawracać, zmieni się tylko szoferkę jak w eztcie :)

  • Krzysztof Rubik – 03.09.2019

    Solaris Urbino 24 ;)

  • Tomasz Matuszak – 03.09.2019

    I to wszystko na zakorkowanych drogach 😀😀😀

  • Grzegorz Nomad Ciolczyk – 06.09.2019

    A co to ma wspólnego z prawdziwą linią BRT? Bo z tego co czytam w artykule, to będą po prostu linie ekspresowe - z mniejszą ilością przystanków i wyznacznikiem w postaci literki przy numerze linii... Pozwolę sobie przypomnieć cytat czym jest BRT: "Bus Rapid Transit to wymyślona w latach 70–tych w Brazylii szczególna forma sieci autobusowej. Wielkopojemne, nowoczesne pojazdy, jeżdżą po wydzielonych trasach, więc nie stoją w korkach. Również przystanki, często na platformach na poziomie podłogi autobusu, są osobnymi obiektami. Istotnym elementem jest wysokiej jakości informacja pasażerska. BRT często nazywane jest „metrem na kółkach”, bo pozwala na przewożenie porównywalnej ilości pasażerów, przy czym koszt jego stworzenia jest znacząco niższy, a czas jaki jest na to potrzebny – krótszy (co się często podkreśla, BRT można stworzyć w ciągu jednej kadencji władz miasta)." W artykule nie ma wzmianki o tym, że ma to być wysokopojemna, nie ma wzmianki o wydzielonych trasach, o platformach na poziomie podłogi. To tak jak obecnie moda na nazywanie "Velostradą" każdego odcinka DDR wykonanego z asfaltu :D

  • Adam Maruszczyk – 11.09.2019

    Linia D 2mogła być przynajmniej do Chorzowa

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....