Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powrót „lwa” do Częstochowy. 6 MAN-ów A37 już w MPK

infobus
05.12.2018 14:15
0 Komentarzy

MAN wrócił do Częstochowy. Producent dostarczył tamtejszemu MPK już sześć z 12 sztuk „lwów” w downsizingowej wersji A37. To pierwsze MAN-y od 18 lat pod Jasną Górą, choć trochę spóźnione.

To początek realizacji kontraktu, który producent „lwów” podpisał z częstochowski MPK w drugiej połowie kwietnia. Pisaliśmy o nim tutaj. Jego wartość to 14 302 440 PLN brutto. Dało to cenę jednostkową za autobus na poziomie 969 000 PLN netto. Umowa zakładała przekazanie przewoźnikowi łącznie 12 autobusów Lion's City A37 w dwóch transzach, każda po sześć pojazdów- do połowy października i pierwszej dekady listopada. Na razie dojechała pierwsza szóstka. Jednak dalej należy pamiętać, że teraz nie ma producenta, który narzeka na brak pracy.

W każdym z częstochowskich „lwów” może podróżować maksymalnie 98 pasażerów. 28 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. W większości są to fotele Kiel Ideo, które w ostatnich latach MAN bardzo często stosuje w swoich autobusach miejskich. Osiem siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Cztery wyróżniono specjalnymi piktogramami jako fotele dla osób niepełnosprawnych, starszych lub matek z dziećmi. Wejście na pokład do tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. MAN zastosował drzwi firmy BODE w nieco odświeżonej na życzenie producenta wersji.

Zaglądamy pod maskę „lwów”. MPK Częstochowa oczekiwało ekonomicznych solówek z małymi silnikami. MAN kompletując powerpacka miał na uwadze te wymagania. Jego sercem jest stojący silnik MAN D0836LOH72. Jednostka o pojemności 6,9 l ma 213 kW mocy oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 1100 Nm. Została ona zblokowana z automatyczną czterobiegową skrzynią biegów. Mowa o przekładni Voith D854.6 Diwa 6.

Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą agregatu Spheros Revo. Naturalną wentylację zapewnia sześć okien uchylnych oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy wyposażono w monitoring oraz gniazda z portami USB. Pasażerowie mogą zakupić bilety w automacie grodziskiej firmy Mera-Systemy. Urządzenie typu BM05 umożliwia zakup biletów papierowych. Płatności można dokonać bilonem oraz zbliżeniowo kartą.

Dostawcą systemu informacji pasażerskiej jest mielecka firma R&G Plus, która od lat wyposaża częstochowskie autobusy. Na zewnątrz mamy trzy tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości. W środku znajdziemy dwa monitory LCD. Za kabiną kierowcy mamy tablicę typu ETM-23. Z kolei po prawej stronie, przed drugimi drzwiami widzimy monitor ETM-38, czyli nic innego jak „e-korale”. Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi oraz systemu GPS. Całością steruje autokomputer typu SRG5000P.

Wyposażenie MAN-ów jest praktycznie identyczne jak 40 Solarisów Urbino 12, które w ubiegłym roku kupiło częstochowskie MPK. Niczego się więc nie można przyczepić, wszystko jest na swoim miejscu, czyli czego chcieć więcej? Pomijając fakt niespełna miesięcznego opóźnienia w dostawie powrót „lwa” pod Jasną Górę odbywa się naprawdę w niezłym stylu.

Komentarze