TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Powiaty ZA rządowym projektem ustawy o ptz
InfoBus.pl - Opublikowano: 07.03.2017 17:58:04 2 komentarze
Ludwik Węgrzyn, starosta bocheński, prezes ZPP.

6 marca 2017 r., w Częstochowie, odbyło się nadzwyczajne posiedzenie Związku Powiatów Polskich, podczas którego m.in. wypracowano stanowisko ws. najnowszego projektu ustawy o transporcie zbiorowym. Jest ono diametralnie inne niż podejście polskich przewoźników, reprezentowanych przez stowarzyszania BUS i OSPO, które przedstawiliśmy w InfoBusie TUTAJ

To oznacza kolejny etap batalii o ostateczny kształt ustawy o ptz, która ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2019 r. Jej front przebiega pomiędzy środowiskami samorządowymi, które chcą większej centralizacji i opowiadają się za modelem niemieckim, a przewoźnikami, którzy chcą utrzymania dotychczasowego, liberalnego systemu.

Powiaty są ZA

Związku Powiatów Polskich w zakresie najnowszego, ministerialnego projektu ustawy o transporcie zbiorowym, który 28 lutego br. został przedstawiony stronie społecznej, mówi krótko: "oceniamy go pozytywnie". A w komunikacie ZPP możemy przeczytać m.in.:

-"Związek Powiatów Polskich z zadowoleniem przyjął stworzenie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa zespołu do spraw opracowania projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Daje to realną szansę na poprawę obecnego, niekorzystnego stanu rzeczy. Podkreślić należy, że ZPP wraz z częścią środowisk przewoźników złożył obszerne propozycje zmian legislacyjnych. Ich przyjęcie pozwoliłoby osiągnąć cele zawarte w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie transportu publicznego przy jednoczesnej poprawie efektywności wykorzystania środków publicznych. Z tego też względu ZPP liczy na pozytywne odniesienie się Rady Ministrów do zaproponowanych zmian."

Dostępność komunikacyjna

Zdaniem Ludwika Węgrzyna, prezesa ZPP nie ulega wątpliwości, że przez wiele lat publiczny transport zbiorowy, zarówno w zakresie jego finansowania, jak i pełnej dostępności komunikacyjnej dla pasażerów nie był dostatecznie wydajny. Jak podkreśla szef ZPP, system ten ulega stopniowej degradacji, o czym świadczy malejąca liczba pasażerów. Tylko w latach 2010-2015 spadła ona z 467 mln do 347 mld (o 25%), przy stałej pracy przewozowej ? co świadczy o rozwoju przewozów długodystansowych, przy ograniczaniu transportu lokalnego. Coraz większe obszary kraju stają się białymi plamami transportowymi ? skazując mieszkające tam osoby albo na poruszanie się własnym pojazdem, albo na trudności w wyjechaniu gdziekolwiek ze swojej miejscowości zamieszkania.

-"Dostępność komunikacyjna wszystkich regionów kraju jest gwarantem wywiązywania się państwa z jego obowiązków wobec obywateli ? podkreśla Ludwik Węgrzyn.

Centralizacja i finanse

Zdaniem Związku Powiatów Polskich, nadziei na zmianę aktualnego stanu transportu publicznego, nie spełniła ? i nie ma szansy spełnić ? uchwalona w roku 2010 ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. Dlaczego?

-"Wynika to zarówno z zbyt dużego rozproszenie odpowiedzialności za organizację transportu pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego różnych poziomów przy braku skutecznych bodźców i narzędzi umożliwiających ich współpracę. ZPP podkreśla, że w bardzo wielu krajach transport pozamiejski jest domeną jednostek szczebla powiatowego. Skala gminy jest bowiem zbyt mała do stworzenia spójnego systemu transportu zbiorowego - podkreśla ZPP.

Kolejnym problemem zdaniem Związku było duże ryzyko finansowe wynikające z braku praw wyłącznych i wynikającej stąd możliwości dublowania przez przewozy komercyjne linii uznanych za linie użyteczności publicznej. Dodatkowo według Związku, jednostki samorządu terytorialnego nie miały zagwarantowane adekwatnych środków do kosztów transportowych zadań.

Nowa nadzieja

Te wszystkie mankamenty wyklucza najnowszy projekt przedstawiony przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, który ciesz się zarówno poparciem ZPP, jaki i stowarzyszeń samorządów szczebla wojewódzkiego,  gminnego oraz Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. To zdaniem Związku Powiatów Polskich stwarza pozytywny klimat do budowania nowych ram dla transportu zbiorowego w Polsce.

-"Powiaty są gotowe ? w trosce o dobro mieszkańców i zgodnie z kierunkami wskazanymi w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju ? podjąć się zadania przeciwdziałania wykluczeniu transportowemu. Muszą jednak otrzymać od prawodawcy niezbędne narzędzia prawne oraz źródła finansowania" - podkreśla na koniec Ludwik Węgrzyn.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ustawa
ptz
MIB
ZPP
  • www – 08.03.2017

    Tak naprawdę to kto odpowiada za spadek przewozów lokalnych? No chyba panowie, którzy teraz mówią, że jest źle. Kto ciął ilość kursów, likwidował relacje, podnosił bezceremonialnie ceny biletów? I teraz zdziwienie, że ludzie nie czekają na transport fundowany przez powiaty? Żarty jakieś?Kiedyś, ale wcale nie tak dawno, jeździłem powiatowym PKS-em. No, nie da się ukryć, że PKS dbał o ścisk, trasy naokoło, kończenie kursów wcześniej niż wynikało to z rozkładu jazdy i zawartej umowy, puszczał niektóre autobusy, które powinny trafić na złom, a nie wozić ludzi. PKS został wyparty przez firmy prywatne, które jeżdżą dobrymi autobusami, co pół godziny, żeby nie było w sobotę i niedzielę też. Od rana do wieczora, o takich samych porach odjazdu po każdej godzinie, bez bezsensownej jazdy naokoło z której nikt nie korzystał po drodze. Co robił PKS? A jeździł sobie raz na dwie godziny, o różnych porach, pojazdami niedostosowanymi do zapotrzebowania, spóźniał się notorycznie, a jazda w weekend, no bez przesady. No i ciął i ciął. Pasażerowie mieli być łaskawi i czekać na przewoźnika, który przez wiele lat był monopolistą?Kij zawsze ma dwa końce. Szczerze mówiąc nie wierzę panom z powiatów, To będzie tak jak z wyżej opisanym PKS-em, który zamiast poprawić dostępność dla pasażera zbuduje sobie teraz centrum przesiadkowe. Oczywiście w miejscu, które nijak nie jest dostępne dla większości pasażerów. I co? Te przesiadki mają zastąpić to co przewoźnik powinien robić, tzn. przewozić ludzi wtedy kiedy tego potrzebują? No, ale budynki są ważniejsze. No, wygracie panowie wyścig po pasażera, na pewno wygracie:-(

  • tantus – 10.03.2017

    Co innego przewoźnik powiatowy, który jest sam sobie sterem, żeglarzem i okrętem (zresztą jeszcze do niedawna większość PKSów była państwowa, a nie powiatowa), a co innego powiat jako zarządca transportu publicznego, układający sieć komunikacyjną, trasy, czy taryfę biletową, zlecający przewozy PKSowi albo prywatnym przewoźnikom.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....