TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Posłowie pytają o CNG do autobusów
InfoBus.pl - Opublikowano: 12.04.2016 11:57:49 3 komentarze
Posłowie pytają o CNG do autobusów

Ciąg dalszy zapytań poselskich do Ministra Finansów w sprawie podwyżki cen sprężonego gazu ziemnego CNG.

Tym razem do akcji przyłączył się Marek Rząsa (PO) z regionu Przemyśla, który w swoim liście pisze m.in.: -?Wobec jak najbardziej słusznych postulatów rozwoju transportu ekologicznego wiele miast m.in. Rzeszów, Radom, Przemyśl, Mielec czy Zamość realizuje zadania transportu publicznego w oparciu o ekologiczne autobusy zasilane - alternatywnie - sprężonym gazem ziemnym.

Na przykład Rzeszów dysponuje największym w Polsce taborem takich autobusów w liczbie 70 sztuk. To ekologiczne rozwiązanie, miało być również uzasadnione poprzez politykę państwa w zakresie wspierania napędów alternatywnych, w tym CNG.

Cena autobusów zasilanych gazem jest większa niż autobusów zasilanych olejem napędowym, jednak koszty inwestycyjne oraz koszty obsługi miały być zrównoważone poprzez niższy koszt paliwa. W praktyce przyjęto, że cena 1m3 CNG będzie wynosić około 50% ceny 1 l oleju napędowego. W 2008 r. Prezes URE zwolnił PGNiG z obowiązku przedkładania taryfy cen gazu do zatwierdzenia. Od lipca 2010 r. Zarząd PGNiG, przyjął własną procedurę ustalania cen CNG, ustalając parytet ceny 1m3 CNG do ceny 1 l ON w wysokości 55%. Już na tym etapie ustalonej ceny gazu trudno było włodarzom miast posiadających autobusy napędzane CNG uzyskać efekt ekonomiczny. Uchwalona w listopadzie 2013 r. ustawa wprowadzająca podatek akcyzowy zwolniła z jego płacenia statki morskie i powietrzne oraz transport kolejowy, jednak nie objęły kołowego transportu miejskiego, gdzie problem zanieczyszczenia powietrza w miastach jest jednym z najistotniejszych.

7 stycznia 2015 r. Zarząd PGNiG podjął kolejną decyzję o podwyższeniu ceny CNG o 23%, ustalając parytet cenowy 1m3 CNG do 1 l ON w wysokości prawie 80%, co spowodowało, że samorządy miast - które w dobrej wierze postawiły na proekologiczną polityką transportową - muszą eksploatować autobusy zasilane gazem, mimo że jest to nieopłacalne. Obecnie łączny koszt eksploatacji autobusu zasilanego CNG jest wyższy niż zasilanego ON o ok. 0,55 zł na każdy kilometr przebiegu.

W związku z powyższym chciałbym zapytać, Pana Ministra:

- Czy resort finansów lub inny urząd posiada narzędzia w stosunku do PGNiG, które spowodowałyby zmianę cen CNG w zakresie zakupów dokonywanych przez samorządy terytorialne na potrzeby komunikacji masowej?

- Czy nie należałoby dokonać nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i zwolnić z jego płacenia samorządy, które realizują obowiązek świadczenia zadań z zakresu zbiorowej komunikacji poprzez użycie taboru napędzanego CNG??


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Przemyśl
CNG
sejm
MF
  • Jarek – 12.04.2016

    Trzeba sprawą zainteresować Panią Premier... (...) Jak Autosan zacznie produkować autobusy zasilane CNG, to parytet cenowy CNG/ON stanie się najkorzystniejszy jak nigdy wcześniej !

  • Adam – 13.04.2016

    Co do największych taborów z CNG to mają stare dane. Zapomnieli napisać o Tychach gdzie jest 76 autobusów na CNG

  • Jose – 20.04.2016

    W ogóle chłop się obudził nie-w-czas. Trzeba mu było protestować, jak wprowadzał akcyzę na CNG, a nie teraz, po zmianie rządu, się wymądrzać.Oczywiście, że należałoby nowelizować i usunąć akcyzę, przynajmniej na dwa lata, kiedy ON jest tani.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....