Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Posłowie pytają o CNG do autobusów

infobus
12.04.2016 09:57
0 Komentarzy

Ciąg dalszy zapytań poselskich do Ministra Finansów wsprawie podwyżki cen sprężonego gazu ziemnego CNG.

Tym razem do akcjiprzyłączył się Marek Rząsa (PO) z regionu Przemyśla, który w swoim liście piszem.in.: -?Wobec jak najbardziej słusznych postulatów rozwoju transportuekologicznego wiele miast m.in. Rzeszów, Radom, Przemyśl, Mielec czy Zamośćrealizuje zadania transportu publicznego w oparciu o ekologiczne autobusy zasilane- alternatywnie – sprężonym gazem ziemnym.

Na przykład Rzeszów dysponujenajwiększym w Polsce taborem takich autobusów w liczbie 70 sztuk. Toekologiczne rozwiązanie, miało być również uzasadnione poprzez politykę państwaw zakresie wspierania napędów alternatywnych, w tym CNG.

Cena autobusów zasilanych gazem jest większa niż autobusówzasilanych olejem napędowym, jednak koszty inwestycyjne oraz koszty obsługimiały być zrównoważone poprzez niższy koszt paliwa. W praktyce przyjęto, żecena 1m3 CNG będzie wynosić około 50% ceny 1 l oleju napędowego. W 2008 r.Prezes URE zwolnił PGNiG z obowiązku przedkładania taryfy cen gazu dozatwierdzenia. Od lipca 2010 r. Zarząd PGNiG, przyjął własną proceduręustalania cen CNG, ustalając parytet ceny 1m3 CNG do ceny 1 l ON w wysokości55%. Już na tym etapie ustalonej ceny gazu trudno było włodarzom miastposiadających autobusy napędzane CNG uzyskać efekt ekonomiczny. Uchwalona wlistopadzie 2013 r. ustawa wprowadzająca podatek akcyzowy zwolniła z jegopłacenia statki morskie i powietrzne oraz transport kolejowy, jednak nie objęłykołowego transportu miejskiego, gdzie problem zanieczyszczenia powietrza wmiastach jest jednym z najistotniejszych.

7 stycznia 2015 r. Zarząd PGNiG podjął kolejną decyzję opodwyższeniu ceny CNG o 23%, ustalając parytet cenowy 1m3 CNG do 1 l ON wwysokości prawie 80%, co spowodowało, że samorządy miast – które w dobrejwierze postawiły na proekologiczną polityką transportową – muszą eksploatowaćautobusy zasilane gazem, mimo że jest to nieopłacalne. Obecnie łączny koszteksploatacji autobusu zasilanego CNG jest wyższy niż zasilanego ON o ok. 0,55zł na każdy kilometr przebiegu.

W związku z powyższym chciałbym zapytać, Pana Ministra:

– Czy resortfinansów lub inny urząd posiada narzędzia w stosunku do PGNiG, którespowodowałyby zmianę cen CNG w zakresie zakupów dokonywanych przez samorządyterytorialne na potrzeby komunikacji masowej?

– Czy nie należałobydokonać nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i zwolnić z jego płaceniasamorządy, które realizują obowiązek świadczenia zadań z zakresu zbiorowejkomunikacji poprzez użycie taboru napędzanego CNG??

Komentarze