Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Porozmawiajmy o Mobilisie. Conecto G

infobus
29.08.2016 14:29
0 Komentarzy

9 sierpnia Mobilis rozpoczął realizację kolejnego kontraktuna obsługę linii autobusowych w Warszawie. Na jego potrzeby przewoźnik pozyskałłącznie 108 pojazdów. Po opisaniu zmodernizowanej zajezdni oraz SolarisówUrbino 8,9LE pora na kolejne autobusy. Mowa o Mercedesach Conecto G, którychMobilis pozyskał również 54 egzemplarze.

Conecto G wraca do Warszawy po czterech latach przerwy i zaliczajednocześnie debiut w dwóch kolejnych kategoriach. To pierwsze Mercedesy spełniającenormę Euro 6 na stołecznych ulicach. To także pierwsze autobusy spod znakugwiazdy w Warszawie, na które postawił prywatny operator.

W autobusie możepodróżować maksymalnie 130 pasażerów. 42 osoby mogą liczyć na przejażdżkę nafotelach typu CSE. 17 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wszystkieposiadają tapicerkę ze znanymi od lat motywami warszawskimi. Wejście na pokładdo tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki czterem wejściomw układzie 2-2-2-2.

Kierowca może liczyć na komfortowe warunki pracy. A todzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni oddzielonej od przestrzenipasażerskiej kabina dla kierującego. Jest ona zabudowana na pełnej szerokościautobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami). To standard, który Mobilispróbuje wprowadzać już od 2009 roku. I pod tym względem przewoźnik jest lideremwśród prywatnych operatorów w Polsce. Spółka posiada 186 autobusów z tzw.”duża kabiną”.

Pewną nowością jest podzielenie platformy dla pasażerówstojących w pierwszym członie. Podzielono ją na dwie części oraz zamontowanodwa oparcia. Dzięki temu na pokładzie autobusu mogą być w sposób bezpiecznyprzewożone dwa wózki dziecięce lub inwalidzkie.

Czas na napęd. Conecto G wersji dobranej pod katem potrzebMobilisu są napędzane stojącymi silnikami Mercedes OM470LA. Jednostka opojemności 10,7 l ma 360 KM mocy oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 1700Nm. Zblokowano ją z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife6AP1700. Przekładnia współpracuje z portalowym mostem napędowym ZF AV132/80G150 z przełożeniem 6,21. Ponadto w układzie jezdnym zastosowano zależnąprzednią oś ze stabilizatorem Mercedes VO 4/39 CL 7,5 oraz środkową wleczoną ZFAVN132/80.

Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą dwóch agregatówKonvekta UL500, każdy o mocy 36 kW. Naturalną wentylację zapewnia sześć okienprzesuwnych oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy wyposażono wmonitoring oraz system zliczania potoków pasażerskich IRMA Light.

Dostawcą systemu informacji pasażerskiej jest debiutujący wstolicy bydgoski SiMS. Conecto G jest wyposażony w pięć wyświetlaczyzewnętrznych o wysokiej rozdzielczości. W stosunku do krakowskich autobusówMobilisu w tym przypadku zdecydowano się na zmianę fontu znaków wyświetlanychna tablicach. Pora na wnętrze- tu znajdziemy pięć tablic LCD. Zastosowano trzyo przekątnej 22″, na których prezentowana jest informacja liniowa orazreklamy. Z prawej strony, tuż przed drugimi drzwiami oraz za trzecimi zamontowanodwie tablice 38″, na których informacja liniowa jest prezentowana w formie”e-koralików”.

Nowością są jeszcze dwie rzeczy. To kasowniki nowejgeneracji. To także automat biletowy, w którym prócz płatności bilonem zaprzejazd można zapłacić również kartą. Producentem urządzeń jest firmaMacrosystem z Warszawy.

Od początku wrześnianastąpią zmiany przydziałów Conecto G Mobilisu. ZTM podjął decyzję o skierowaniuich w całości do obsługi linii autobusowych nr 127, 502, 503, 708. Z kolei na188, 411, 502, 503, 708 i 719 pojazdy będzie można spotkać razem zinnymi przegubowcami, które należą do warszawskich operatorów.

Stołeczne przygoda osiemnastometrowych, bardzo bogatowyposażonych Conecto G potrwa do końca 2023 roku, aż wygaśnie umowa miasta zMobilisem.

W kolejnej części naszego cyklu omówimy system informacjipasażerskiej, który dostarczył bydgoski SiMS. W tej materii zaszło bardzo dużozmian w porównaniu tymi urządzeniami, które są znane z Krakowa.

Komentarze