Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polskie miasta stawiają na elektromobilność

infobus
15.08.2017 12:31
0 Komentarzy
style=text-align: justify;”>Polskie miasta rozwijają ekologiczny transport. Do 2021 r.po polskich drogach ma jeździć blisko 1 tys. elektrycznych autobusów.  Przy pomocy unijnych środków już kilkadziesiąt polskichgmin i samorządów planuje przesiąść się na proekologiczny transportmiejski. Według założeń resortu rozwoju do 2021 roku po polskich drogach makursować około tysiąca elektrycznych autobusów. Miasta widzą w tymkorzyść, bo dzięki wymianie floty na autobusy hybrydowe i elektryczneobniżają koszty transportu miejskiego, a także poziom hałasui emisji.   style=”text-align: justify;”>– „Cały czas rośnie zainteresowanie polskich miastpojazdami o napędzie elektrycznym. Do tej pory miasta kupowały główniepojazdy napędzane silnikiem diesla, natomiast zainteresowanie bardziejekologicznymi rozwiązaniami się zwiększa. Obecnie około 30 procent ogłaszanychprzetargów to zamówienia na pojazdy zelektryfikowane” – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Małgorzata Durdaz Volvo Polska.  style=”text-align: justify;”>Obniżenie poziomu hałasu, ekologia i czystośćpowietrza – togłówne powody, dla których polskie miasta przesiadają się na niskoemisyjnytransport publiczny. Z ubiegłorocznego raportu Światowej Organizacji Zdrowiawynika, że 33 spośród 50 miast o najgorszym stanie powietrza w UniiEuropejskiej znajduje się właśnie Polsce. Spaliny i smog są problememdla wielu samorządów, które szukają rozwiązań ograniczających emisjęzanieczyszczeń. Wymuszają to również rosnące wymogi środowiskowe i unijnapolityka klimatyczna.  style=”text-align: justify;”>Problem został też zauważony na szczeblu rządowym.Przyjęta rok temu Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zakładaupowszechnienie w miastach transportu opartego na autobusach elektrycznychi innych pojazdach, które wykorzystują napęd elektryczny. MinisterstwoRozwoju chce, żeby do 2021 roku po polskich drogach jeździło tysiącelektrycznych autobusów. Obecnie pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny kursująpo ulicach m.in. Inowrocławia, Warszawy, Krakowa, Lublina i Jaworzna.  style=”text-align: justify;”>– „W Inowrocławiu mamy 36 autobusów, z czego 10 toautobusy hybrydowe, 2 to autobusy elektryczne i 4 autobusy napędzanesprężonym gazem ziemnym. Nasze plany związane z ekologicznym taborem sąbardzo duże i zaawansowane. Ze środków unijnych zamierzamy zakupić 16autobusów z napędem ekologicznym, czyli elektrycznym i hybrydowym.Mówimy tu już nie o tradycyjnych hybrydach, ale o hybrydachelektrycznych. W tej chwili jesteśmy na etapie sporządzania wniosku” – mówi Mariusz Kuszel, dyrektor PrzedsiębiorstwaKomunikacyjnego w Inowrocławiu.  style=”text-align: justify;”>Inowrocław jest pierwszym miastem, które od dwóch latbuduje flotę proekologicznych autobusów. Prezydent Ryszard Brejza ocenia, żesamorząd czerpie wiele korzyści w związku z zakupem hybrydowegotaboru. Według WHO, Inowrocław jest w tej chwili jedynym polskim miastem,które spełnia surowe wymogi dotyczące czystości powietrza.  style=”text-align: justify;”>– „Jesteśmy miastem uzdrowiskowym, dlatego posiadanieekologicznych autobusów to dla nas „być albo nie być”. Korzyścipolegają przede wszystkim na niższej emisji spalin, powietrze jest czystsze.Obniżył się też poziom hałasu. To autobusy, które jeżdżą cicho, ruszająz przystanku w absolutnej ciszy. Są też bardzo wygodne – mieszkańcychwalą sobie jazdę tymi autobusami – a przy tym bezpieczne, oszczędnei nowoczesne” – wylicza Ryszard Brejza, prezydent Inowrocławia.  style=”text-align: justify;”>Małgorzata Durda z Volvo Polska ocenia, że rozwójelektromobilności wpłynie na wzrosty w segmencie autobusów elektrycznychi ekologicznego transportu. Zwłaszcza, że kolejne miasta planująelektryfikować komunikację publiczną. Jaworzno w ciągu 2-3 lat planujewymienić 80 proc. swojego taboru autobusowego. Z kolei kilka miesięcy temuponad 40 samorządów i gmin podpisało porozumienie z PaństwowymFunduszem Rozwoju, w którym zadeklarowały, że w kolejnych latachkupią łącznie 780 nowoczesnych elektrobusów.  style=”text-align: justify;”>– „Jesteśmy w trakcie realizacji kontraktu na 35autobusów hybrydowych dla PKM Sosnowiec, to w tej chwili naszanajwiększa dostawa autobusów niskoemisyjnych w Polsce. Autobusy hybrydowejeżdżą również w Świerklańcu, Warszawie i Wrocławiu. Jednostkisamorządu terytorialnego i miasta korzystają ze środków unijnych, tenrynek cały czas rośnie. Miasta deklarują chęć zakupu autobusów elektrycznych napoziomie około 2 tysięcy sztuk w najbliższych latach. Porównując toz obecnymi rejestracjami pojazdów elektrycznych na poziomiekilkudziesięciu sztuk, będziemy obserwować wyraźny wzrost tego segmentu” – prognozuje Małgorzata Durda. style=”text-align: justify;”>Volvo już trzy lata temu całkowicie zrezygnowałoz silników diesla jako jedynego napędu autobusów w oferciedla transportu publicznego. We wrocławskiej fabryce produkuje tylkoi wyłącznie trzy typy proekologicznych autobusów: hybrydy, elektrycznehybrydy i pojazdy całkowicie elektryczne.  style=”text-align: justify;”>Autobusy hybrydowe wykorzystują głównie silnik spalinowy,a napęd elektryczny jest wykorzystywany w czasie postoju i podczaswłączania się do ruchu. Po osiągnięciu prędkości 20 km/h załącza się napędspalinowy. Pojazdy te charakteryzują się bardzo cichą pracą, o 30-40 proc.niższym zużyciem paliwa i emisją spalin mniejszą nawet o połowę. Zkolei autobusy elektryczne są bezemisyjne i zużywają o ok. 80 proc.mniej energii.  style=”text-align: justify;”>– „Mamy również w ofercie elektryczne hybrydy, któremogą korzystać ze stacji szybkiego ładowania na przystankach końcowych.Ładowanie takiego pojazdu trwa od 3 do 6 minut. To rozwiązanie dogodnedla miast, które mają tzw. strefy niskoemisyjne, gdzie autobus możeporuszać się w trybie elektrycznym, a po minięciu tej strefy kontynuowaćjazdę w trybie hybrydowym. Tego typu pojazdy są do 60%wydajniejsze energetycznie niż porównywalne autobusy z silnikiem diesla.” – mówi Małgorzata Durda.  style=”text-align: justify;”>Elektryczne hybrydy Volvo kursują już w wielueuropejskich miastach, m.in. w Göteborgu, Sztokholmie i Hamburgu. WLuksemburgu istnieją cztery linie autobusowe o łącznej długości 86 km,złożone wyłącznie z elektrycznych hybryd. Z kolei w pełni elektryczneautobusy Volvo obsługują linie miejskie w Göteborgu czy Luksemburgu.Niedawno przewoźnik Nobina z Malmö zamówił we wrocławskiej fabryce Volvo13 elektrycznych pojazdów, które zaczną kursować po mieście pod koniecprzyszłego roku.  style=”text-align: justify;”>– „W całej Europie dostarczyliśmy już ponad 3,5 tys.różnych modeli pojazdów zelektryfikowanych. Najwięcej jest autobusówhybrydowych i elektrycznych. Jednak sądzę, że w przyszłości miastai jednostki samorządu terytorialnego będą bardziej zainteresowaneelektryczną hybrydą. Taki pojazd może około 70 proc. swojej trasy przejechaćw trybie elektrycznym. Wszystkie autobusy produkujemy w naszejfabryce we Wrocławiu i jesteśmy gotowi, żeby dostarczać je również napolski rynek” – deklaruje Małgorzata Durda z Volvo Polska.”

Komentarze