TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek używanych autobusów w styczniu 2019
JMK InfoBus.pl - Opublikowano: 27.02.2019 09:00:25
Polski rynek używanych autobusów w styczniu 2019

Prezentujemy najnowszą analizę rynku używanych autobusów w Polsce przygotowaną na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W styczniu 2019 r. sprowadzono do naszego kraju 228 autobusów, czyli o 30 szt. mniej niż rok wcześniej (-12%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Odnotowany w styczniu wynik to kontynuacja jesiennego i zimowego spowolnienia, które przebiega w sposób spokojny, bez żadnych większych wahnięć, co potwierdza stabilność rynku sprowadzanych używanych autobusów. Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. - 3575 szt., a 2017 r. - 3321, a w 2018 r. - 3150 szt. To naszym zdaniem oznacza powolny koniec dobrej passy dla tego segmentu rynku i wolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć - na poziomie od 5 do 7% rocznie, ale nie należy spodziewać się tutaj żadnych gwałtownych zmian.

Autobusowy styczeń

W styczniu na rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 228 rejestracji, o 30 szt. mniej niż rok wcześniej (-12%). To jednoczenie później rocznej średniej z zeszłego roku (258 szt.), jak i z 2017 r. (268 szt.)

Styczniowy spadek przede wszystkim dotknął segment autobusów MINI, gdzie mieliśmy największy procentowy spadek (-10szt. / -17%). Następnie "minus" pojawił się w kategorii autobusów turystycznych, gdzie zarejestrowano 65 pojazdów (-6szt. / -8,5%). Autobusy miejskie były praktycznie identyczne jak rok wcześniej (30 szt w styczniu 2019 i 31 szt w styczniu 2018) (-6 szt. / 17,1%). Jedyną w styczniu kategorią "na plusie" był segment międzymiastowy (+17 szt. / +31,5%).

Nowe kontra używane

W styczniu zarejestrowano w Polsce 228 używanych autobusów. Dla porównania liczba nowych rejestracji w tym okresie wyniosła 188 szt. Te dane pokazują, że w Polsce liczba zarejestrowanych nowych pojazdów zbliża się do poziomu importu używanych autobusów, co do tej pory wydawało się nie możliwe. W 2017 roku pojazdów używanych zarejestrowano o 1,4-raza więcej niż pojazdów fabrycznie nowych (3321 szt. do 2296 szt.), a w 2018 roku był to już poziom tylko o 1,2-raza wyższy (3104 szt. do 2706 szt.). Ta różnica nie rozkłada się jednak proporcjonalnie na segmenty. Największa dysproporcja - na korzyść rynku wtórnego - panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych w styczniu zarejestrowano 71-razy więcej niż nowych (71 szt. do 0 szt.), a tych drugich prawie 6-razy więcej (65 szt. do 12 szt.).

Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Potwierdzają to dane ze stycznia, gdzie to nowe minibusy dominują nad rynkiem wtórnym, osiągając proporcję 84 szt. do 49 szt. Jeszcze wyraźniejsza przewaga zarysowała się w segmencie miejskim, gdzie nowe pojazdy zdecydowanie (92 szt.) zdecydowanie wyprzedziły używane (30szt.) Po raz pierwszy ten pozytywny trend pojawił się w tych segmentach na koniec 2017 r. Wszystko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się także i w 2019 roku.

Utrzymująca się jednak cały czas dysproporcja pomiędzy rynkiem nowych, a sprowadzanych autobusów daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2018 r. zakupiono 2706 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3104 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 - 2009 (44% udział). Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach 2004 - 2000 (36% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzecią - najstarsze modele z lat 1996-1999 z normą Euro II (4%).

W styczniu najstarszy zaimportowany w tym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1996 r. i jest to autokar Setra S315. Z kolei najmłodszy sprowadzony pojazd to Isuzu Novo z 2018 r.

Generalnie grupę dwóch "prawie nowych" roczników stanowi obecnie 2 pojazdów (2 szt. z 2018 r.). Dla porównania w 2018 r. taki pojazdów było 3 szt. (1 szt. z 2018 r. i 2 szt. z 2017 r.); w 2017 r. 8 (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.), a w całym 2016 r. była to suma 101 szt., z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Analiza tegorocznych skumulowanych wyników według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  •  autobusy turystyczne to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W styczniu w tej kategorii odnotowano 65 rejestracji, czyli o 6 szt. mniej (-8,5%) niż przed rokiem. Co ważne, w segmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całym rynku;

  • autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoria sprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która jednak z miesiąca na miesiąc traci na znaczeniu. Mimo to cały czas stanowi dużą i realną konkurencję dla analogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. W styczniu zarejestrowano tutaj 71 autobusów (+17 szt. / +31,5);

  • autobusy MINI – w styczniu do Polski sprowadzono 49 używanych minibusów, czyli o 10 szt. mniej (-17%) niż przed rokiem. To obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w styczniu ta kategoria osiągnęła poziom 30 szt. (-1 szt. / -3,2%) i należy do najsłabszych na rynku sprowadzanych używanych pojazdów.

Dodajmy, że polscy przewoźnicy zarejestrowali też trzy używane autobusy szkolne (i to trzech różnych marek),czyli identycznie jak rok wcześniej.

Lista rankingowa marek

W pierwszym miesiącu 2019 roku ponownie marka Mercedes-Benz jest zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych do Polski, używanych autobusów. W styczniu zarejestrowano łącznie 54 szt. z logo niemieckiego producenta (-23 szt. / -30% w porównaniu z sytuacją sprzed roku). Mercedes zajmuje 23,7% w rynku, co oznacza udział o 6 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy największa część autobusów reprezentowała kategorię MINI - 25 szt., gdzie marka ma ponad 50% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu. Niemiecka marka zajmuje drugie miejsce wśród konstrukcji miejskich (7) - z najpopularniejszymi modelami typu Mercedes O405 czy nowszym Citaro. Mercedes-Benz ma trzecie miejsce wśród autobusów międzymiastowych (10), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Z kolei w kategorii turystycznej Mercedes jest drugi (ex aequo z Setrą i VDL) z wynikiem 11 rejestracji modeli Tourismo czy Tourino.

Setra - na drugim miejscu - ma 28 rejestracji, czyli o 3 szt. mniej niż przed rokiem (-9,6%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 12,3% (+0,3 pkt proc). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają ponad 30% łącznego udziału na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął pierwsze miejsce wśród pojazdów międzymiastowych (14) i drugie miejsce w wśród pojazdów turystycznych (11), a najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

W styczniu na trzecim miejscu podium znalazła się marka VDL, która tradycyjnie najlepsze rezultaty odnotowuje w kategorii turystycznej, gdzie jest teraz na drugim miejscu (11).

Tuż za podium znalazło się Iveco, które swoją pozycję w rankingu zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Do tego dochodzi rosnący import minibusów tej marki. Na początku br. producent odnotował 21 rejestracji (-4 szt. / -16%), co zapewniło mu 9,2% udział. Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (11) i międzymiastowej (6).

Grupę najsilniejszych marek na wtórnym rynku zamyka MAN, który jest liderem w segmencie miejskim dzięki 8 rejestracjom, a jego łączny wynik to 17 zarejestrowanych autobusów.

Statystyczna oferta JMK

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

  • comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

  • kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

  • analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

  • analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

  • analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 100 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....