Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów w Polsce – 10.2018

infobus
22.11.2018 08:00
0 Komentarzy

Jesienny „minus” na rynku autobusów używanych sprowadzanych do Polski. Spadki we wrześniu i październiku wyraźnie wpłynęły na skumulowany wynik, który jest teraz wyraźnie poniżej zeszłorocznego poziomu

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W październiku sprowadzono do Polski 243 używane autobusy, czyli o 4 szt. mniej niż rok temu (-2%). Spadek ten – razem z wrześniowym wynikiem – mocno wpłynął na skumulowany rezultat na rynku sprowadzanych, używanych autobusów. W ciągu 10 miesięcy 2018 r. sprowadzono do naszego kraju 2709 autobusów, czyli o 114 szt. mniej niż w analogicznym okresie 2017 r. (-4%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Mimo spadku, październikowe dane potwierdzają stabilność rynku wtórnego. Od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. – 3575 szt., a w 2017 r. – 3321. Te dane pokazują też, że ostatni rok wykazał stratę do poprzedniego okresu w wysokości 254 szt.

(-7,1%). Rok wcześniej odnotowaliśmy spadek o 6,5%. Czy to oznacza powolny koniec dobrej passy tego segmentu rynku? Naszym zdaniem wolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć, ale nie należy spodziewać się żadnych gwałtownych zmian.

Autobusowy październik

W październiku na rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 243 rejestracje. Dla porównania – w sierpniu było ich ponad 400. To pokazuje, że polscy przewoźnicy wraz z końcem lata zakończyli intensywnie przygotowywali się do sezonu przewozów szkolnych. Październikowy wynik jest poniżej średniej dla całego rynku z 2017 r. (277) i jednocześnie o 10 szt. niższy w porównaniu do sytuacji sprzed roku (-4%).

W październiku „minusy” odnotowaliśmy we wszystkich strategicznych segmentach. Największy spadek ilościowy w porównaniu z ubiegłym rokiem miał miejsce w kategorii autobusów turystycznych, gdzie zarejestrowano tylko 55 pojazdów (-15 szt. / -21,4%). Minus pojawił się także wśród autobusów międzymiastowych (-9 szt. / -10,8%). Plusy za to zagościły w kategorii minibusów (+15 szt. / +31,3%) oraz miejskim (+12 szt. / +42,8%). Na koniec warto wspomnieć, że w ostatnim miesiącu liczba pojazdów, które w momencie rejestracji nie ma podanego podrodzaju lekko zmniejszyła się do 12 wobec 14 rok wcześniej.

Nowe kontra używane

Skumulowany rezultat rejestracji po 10 miesiącach 2018 r. wyniósł 2709 szt., czyli jest on o 114 szt. niższy niż przed rokiem (-4,0%). Dla porównania liczba nowych rejestracji autobusów w tym okresie wyniosła 2366 szt. Te dane pokazują, że w Polsce liczba zarejestrowanych nowych pojazdów w Polsce w tym roku bardzo szybko zbliża się do poziomu importu używanych autobusów. W ubiegłym roku było ich 3321 szt. czyli o 1,4-raza więcej niż pojazdów fabrycznie nowych (2297). W tym roku – w październiku – liczba zarejestrowanych autobusów używanych jest tylko o 1,1-raza wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (2709 szt. do 2366 szt.). Ta różnica nie rozkłada się jednak proporcjonalnie. Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano ponad 15-razy więcej niż nowych (781 szt. do 51 szt.), a tych drugich 2,3-razy więcej (819 szt. do 357 szt.).

Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Od początku 2018 roku to nowe minibusy dominują nad rynkiem wtórnym (946 szt. do 604 szt.). Jeszcze wyraźniejsza przewaga zarysowała się w segmencie miejskim, gdzie nowe pojazdy zdecydowanie (946 szt.) zdecydowanie wyprzedzają używane (604 szt.) Po raz pierwszy taki trend pojawił się w tych segmentach na koniec 2017 r. Wszystko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się do końca bieżącego roku.

Utrzymująca się cały czas dysproporcja pomiędzy rynkiem nowych, a sprowadzanych autobusów daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2017 r. zakupiono 2297 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3321 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy z normą emisji Euro III produkowane w latach 2000 – 2004 (40%). Drugą grupę pod względem popularności stanowią autobusy produkowane w latach 2005 – 2009 (35%), czyli z emisją spalin na poziomie Euro IV. Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (6%). Najstarszy zaimportowany w tym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1965 r. i jest to dwupokładowy autobus Bristol, który służy do przewozu wycieczek po Częstochowie.

Z kolei najmłodszy sprowadzony pojazd to ukraiński ZAZ A10 z 2018 r. Generalnie grupę dwóch „prawie nowych” roczników stanową 62 pojazdy (44 szt. z 2018 r. i 18 szt. z 2017 r). Dla porównania w 2017 r. zarejestrowano 58 „prawie nowych” autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (31 szt. z 2017 r. i 27 szt. z 2016 r.), a w całym 2016 r. była to suma 101 szt., z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Czas analizę tegorocznych skumulowanych wyników według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • – autobusy turystyczne to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W ciągu 10 miesięcy 2018 r. w tej kategorii odnotowano 819 rejestracji, czyli o 33 szt. mniej (-3,9%) niż przed rokiem. Jednak od końca ub.r. większa część pojazdów niż poprzednio, przy rejestracji nie ma wypełnionego pola podrodzaju i w związku z tym nie jest przypisana do żadnego segmentu. Jeśli uwzględnić, że część z nich można byłoby przypisać do kategorii turystycznej, to jej poziom byłby zbliżony do osiągniętego w ub.r. lub nawet wyższy. Co ważne, tutaj rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całym rynku;

  • – autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoria wtórnego rynku, która z miesiąca na miesiąc traci na znaczeniu. Mimo to cały czas stanowi dużą i realną konkurencję dla analogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. W okresie styczeń-październik 2018 r. zarejestrowano 781 międzymiastowych autobusów (-154 szt. / -16,5%). Spadek ten mógłby być o ok. połowę punktów proc. mniejszy, gdyby część pojazdów nieoznaczonych zaliczyć do tej kategorii.

  • – autobusy MINI – w ciągu 10 miesięcy br. sprowadzono do Polski 604 używane minibusy, czyli o 15 szt. więcej (+2,5%) niż przed rokiem. To obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • – autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w ciągu 10 miesięcy br. ta kategoria osiągnęła poziom 329 szt. (-1 szt. / -0,3%) i należy do najsłabszych na wtórnym rynku.

Dodajmy, że na początku roku polscy przewoźnicy zarejestrowali też cztery używane autobusy szkolne (i to czterech różnych marek), podczas gdy rok wcześniej – 11 szt.. Od początku roku liczba autobusów bez podanego podrodzaju wyniosła po październiku 172 szt. względem 107 w tym samym czasie rok wcześniej.

Lista rankingowa marek

Wyniki od stycznia do października 2018 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych, używanych autobusów do Polski. Od początku roku zarejestrowano 783 szt. z logo niemieckiego producenta (-18 szt. / -2,2% w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r.). Mercedes zajmuje 29% w rynku, co oznacza udział o 0,5 pkt proc wyższy niż rok wcześniej. Z tej grupy największa część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 303 szt., gdzie marka ma ponad 50% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu. Niemiecka marka zajmuje też pierwsze miejsce wśród konstrukcji miejskich (109) – z najpopularniejszymi modelami typu Mercedes O405 czy nowszym Citaro. Mercedes-Benz jest też liderem wśród autobusów międzymiastowych (180), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Z kolei w kategorii turystycznej Mercedes ma drugie miejsce z wynikiem 152 rejestracji i modelami Tourismo czy Tourino.

W ciągu 10. miesięcy 2018 r. drugą pozycję na wtórnym ryku nie ma już tradycyjnie marka Setra, ale Iveco, które awansowało na pozycję wicelidera z trzeciego miejsca. To spore zaskoczeniem, gdyż do tej pory włoska marka nie stawała na rynkowym podium w Polsce. Szybki awans w rankingu Iveco zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Do tego dochodzi rosnący import minibusów tej marki. W okresie styczeń-październik 2018 r. producent odnotował 335 rejestracji (+44 szt. / +15,1%), co zapewniło mu udział 12,4% (+2 pkt. proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (130), międzymiastowej (109) i turystycznej (67).

Setra – na trzecim miejscu – ma 293 rejestracje, czyli o 32 szt. mniej niż przed rokiem (-9,8%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 10,8% (-0,7 pkt proc). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają ok. 40% łącznego udziału na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął pierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (158) i czwarte w międzymiastowej (89), a najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła 10 miesięcy br. z wynikiem 220 szt. (+24 szt. / +12,2%). MAN tradycyjnie najlepsze rezultaty odnotował w kategorii turystycznej (74) i miejskiej (70), co ugruntowało jego udział w rynku z udziałem 8,1%. Z kolei VDL osiągnął niższy wynik niż przed rokiem – 144 rejestracje (głównie w segmencie turystycznym) i 5,3% udział w rynku. Wymienione dwie ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsca po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

Komentarze