TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek używanych autobusów w I połowie 2018 r.
JMK InfoBus.pl - Opublikowano: 20.07.2018 09:00:51
Polski rynek używanych autobusów w I połowie 2018 r.

Prezentujemy najnowsze analizy firmy JMK analizy rynku transportowego i PZPM przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC).  Rynek autobusów używanych sprowadzanych do Polski zamknął czerwiec "na minusie" i skumulowany wynik jest nieznacznie poniżej zeszłorocznego poziomu.

W czerwcu 2018 r. sprowadzono do Polski 174 szt. używanych autobusów, czyli o 52 szt. mniej niż rok temu (-23%). Z kolei skumulowany rezultat rejestracji na rynku sprowadzanych, używanych autobusów jest stabilny. Od stycznia do czerwca br. sprowadzono łącznie 1587 autobusów, czyli o 32 szt. mniej niż w analogicznym okresie 2017 r. (-2%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Czerwcowe dane potwierdzają niezwykłą stabilność i potencjał rynku wtórnego. Od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. - 3575 szt., a w 2017 r. - 3321. Te dane pokazują też, że ostatni rok wykazał stratę do poprzedniego okresu w wysokości 254 szt. (-7,1%). Rok wcześniej odnotowaliśmy spadek o 6,5%. Czy to oznacza definitywny koniec dobrej passy tego segmentu rynku? Naszym zdaniem wolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć, ale nie należy spodziewać się żadnych gwałtownych zmian.

Autobusowy czerwiec

W szóstym miesiącu roku na rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 174 rejestracje. To wynik zdecydowanie poniżej średniej dla całego rynku z 2017 r. (277) i jednocześnie o 52 szt. niższy w porównaniu do sytuacji sprzed roku (-23%). W czerwcu odnotowaliśmy także spadek we wszystkich segmentach opisywanej części wtórnego rynku, poza kategorią MINI. Największy spadek ilościowy w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowaliśmy w strategicznej kategorii międzymiastowej, gdzie zarejestrowano tylko 34 pojazdy (-33 szt. / -49,3%). Minus pojawił się także wśród autobusów miejskich, gdzie sprowadzono o 13 egzemplarzy mniej niż przed rokiem (-38,2%) oraz w kategorii turystycznej (-9 szt. / -14,1%). W segmencie MINI wystąpił wzrost (+5 szt. / +9,4%)

Na koniec warto wspomnieć, że w ostatnim miesiącu liczba pojazdów, które w momencie rejestracji nie ma podanego podrodzaju lekko zmniejszyła się do 5 wobec 8 rok wcześniej.

Nowe kontra używane

Skumulowany rezultat rejestracji w I połowie 2018 r. wyniósł 1587 szt., czyli jest on o 32 szt. niższy niż przed rokiem (-2%). Dla porównania liczba nowych rejestracji autobusów w tym okresie wyniosła 1436 szt. Te dane pokazują, że w Polsce liczba zarejestrowanych nowych pojazdów w Polsce w tym roku bardzo szybko zbliża się do poziomu importu używanych autobusów. W całym ubiegłym roku było ich 3321 szt. czyli o 1,4-raza więcej niż pojazdów fabrycznie nowych (2297). W tym roku liczba zarejestrowanych autobusów używanych jest tylko o 1,1-raza wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (1587 szt. wobec 1436 szt.). Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano ponad 8-razy więcej niż nowych (367 szt. wobec 37 szt.), a tych drugich ponad 2,1-razy więcej (567 szt. do 302 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mieliśmy odwrotną sytuację. Tutaj od początku roku dominują nowe minibusy (547 szt. do 331 szt.) oraz nowe autobusy miejskie (532 szt. do 182 szt.) Po raz pierwszy taki trend pojawił się w tych segmentach na koniec 2017 r.

Cały czas jednak istnieje dysproporcja pomiędzy rynkiem nowych, a sprowadzanych autobusów. Daje ona jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2017 r. zakupiono 2297 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3321 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w ubiegłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów zaczęły dominować pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 – 2009 (38,4%). Niemal równoważną ale już drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach 2000-2004 (36,3% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (6%). Najstarszy zaimportowany w tym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1965 r. i jest to dwupokładowy autobus Bristol, który służy do przewozu wycieczek po Częstochowie. Z kolei najmłodszy sprowadzony pojazd to ukraiński ZAZ A10 z 2018 r. Generalnie grupę dwóch najmłodszych roczników stanowi 28 pojazdów (19 szt. z 2018 r. i 9 szt. z 2017 r). Dla porównania w 2017 r. zarejestrowano 58 "prawie nowych" autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (31 szt. z 2017 r. i 27 szt. z 2016 r.), a w całym 2016 r. była to suma 101 szt., z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Czas na analizę tegorocznych skumulowanych wyników według poszczególnych segmentów funkcjonalnych. Przedstawia się ona następująco:

  • autobusy turystyczne to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W I połowie 2018 r. w tej kategorii odnotowano 567 rejestracji, czyli o 12 szt. (-2,1%) mniej niż przed rokiem. Jednak od końca ub.r. większa część pojazdów niż poprzednio, przy rejestracji nie ma wypełnionego pola podrodzaju i w związku z tym nie jest przypisana do żadnego segmentu. Jeśli uwzględnić, że część z nich można byłoby przypisać do kategorii turystycznej, to jej poziom byłby znacznie wyższy. Co ważne, tutaj rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całym rynku;

  • autobusy międzymiastowe to aktualnie tracąca na znaczeniu kategoria w tej części wtórnego rynku, która do tej pory była tu strategiczną podporą. Mimo to stanowi cały czas dużą konkurencję dla analogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. W okresie styczeń-czerwiec 2018 r. zarejestrowano 367 międzymiastowych autobusów (-101 szt. / -21,6%). Spadek ten mógłby być o ok. połowę punktów proc. mniejszy, gdyby część pojazdów nieoznaczonych zaliczyć do tej kategorii.

  • autobusy MINI – w I połowie br. sprowadzono do Polski 330 używanych minibusów, czyli o 3 szt. mniej niż przed rokiem. To obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w I połowie 2018 r. ta kategoria osiągnęła poziom 182 szt. (+13 szt. / +7,7%) i chociaż, jako jedyna osiągnęła w pierwszym półroczu wyraźny wzrost to jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku. Dodajmy, że na początku roku polscy przewoźnicy zarejestrowali też cztery używane autobusy szkolne (i to czterech różnych marek), podczas gdy rok wcześniej tylko jeden.

Od początku roku liczba autobusów bez podanego podrodzaju wyniosła po czerwcu 137 szt. względem 69 w tym samym czasie rok wcześniej.

Lista rankingowa marek

Wyniki za I połowę 2018 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych, używanych autobusów do Polski. W tym roku zarejestrowano tutaj łącznie 458 szt. z logo niemieckiego producenta (-6 szt. / -1,3% w porównaniu z analogicznym okresem 2017r.). Mercedes zajmuje 28,9% w rynku, co oznacza udział o 0,2 pkt proc większy niż rok wcześniej. Z tej grupy największa część autobusów reprezentowała kategorię MINI - 160 szt., gdzie marka ma niemal 50% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 23,9%, 9,1% i 8,5% w tej części rynku. Mercedes-Benz jest także liderem wśród autobusów międzymiastowych (95), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Niemiecka marka zajmuje też pierwsze miejsce wśród konstrukcji miejskich (71) - z najpopularniejszymi modelami typu Mercedes O405 czy nowszym Citaro. Z kolei w kategorii turystycznej Mercedes ma drugie miejskie z wynikiem 104 rejestracji i modelami Tourismo czy Tourino.

Setra - na drugim miejscu - ma 193 rejestracje, czyli o 3 szt. więcej niż przed rokiem. Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 12,2% (+0,5 pkt proc). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają ok. 40% łącznego udziału na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął pierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (110) i drugie w międzymiastowej (47), a najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Trzecie miejsce Iveco, które zarejestrowało tylko cztery autobusy mniej to spore zaskoczenie, gdyż do tej pory włoska marka nie stawała na rynkowym podium w Polsce. Szybki awans w rankingu Iveco zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Do tego dochodzi rosnący import minibusów tej marki. W 2018 r. producent odnotował 189 rejestracji (+45 szt. / +31,2%), co zapewniło mu 12% udział (+3,0 pkt. proc.). Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (79), międzymiastowej (44) i turystycznej (46).

Na początku br. najaktywniej liderów próbowały dogonić dwie marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła I połowę br. z wynikiem 121 szt. (- 4 szt. / - 3,2%). MAN tradycyjnie najlepsze wyniki odnotował w kategorii turystycznej (50) i miejskiej (38), co ugruntowało jego udział w rynku z udziałem 5,6%. Z kolei VDL zarejestrował 7 sztuk mniej niż przed rokiem: 89 rejestracji i 5,6% udziału w rynku. Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.



WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
Polska
używane
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...