Polski rynek używanych autobusów w 2019 r.

infobus
27.01.2020 09:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC).

W grudniu 2019 r.sprowadzono do naszego kraju 257 autobusów – czyli o 42 szt. więcej niż rokwcześniej (+19,5%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMCpowyżej 8 ton (82,8%). Skumulowany wynik całego rynku w 2019 roku wyniósł 3233szt. i jest wyższy niż w ubiegłym roku o 87 szt. (+2,6%).

Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takichpojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższymczasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano3824 szt. używanych autobusów; w 2016 r. – 3575 szt., w 2017 r. – 3321, w 2018r. – 3150 szt., a w 2019 r. – 3233 szt. To najlepiej pokazuje, jak silny istabilny jest wtórny rynek autobusów w Polsce.

Autobusowy grudzień

W grudniu na rynku sprowadzanych, używanych autobusówodnotowaliśmy 257 rejestracji (+42 szt. /+19,5% r/r). To oznacza, że polscyprzewoźnicy kontynuują wzmożone zakupy – częściowo również pod kątem obsługireaktywowanych linii, które uzyskały dofinansowane z rządowego Funduszu RozwojuPrzewozów Autobusowych. Potwierdza to wynik z kategorii międzymiastowej, gdzierejestruje się najwięcej autobusów kupowanych pod przewozy lokalne i szkolne,gdzie od trzech miesięcy mamy wzmożony ruch. W grudniu – podobniej jak wlistopadzie – właśnie tutaj odnotowaliśmy jeden z większych wzrostówilościowych: +26 szt. (+36,1% r/r).Kolejne „plusy” zagościły w segmencie miejskim (+28 szt. / +254,5% r/r)i turystycznym (+1 szt. / +1,5% r/r).Natomiast w kategorii MINI mamy spadek i to spory (-16 szt. / -26,7%r/r).

Nowe kontra używane

Patrząc od początku roku na rynek autobusów sprowadzanych doPolski to w styczniu zarejestrowano w Polsce 228 używanych autobusów; w lutym236 szt., w marcu 320 szt., w kwietniu – 338 szt., w maju 253 szt., w czerwcu -160 szt., w lipcu – 197 szt., w sierpniu – aż 439 szt., we wrześniu – 304 szt.,w październiku – 269 szt., w listopadzie – 232 szt. i grudniu – 257 szt. Torazem daje skumulowany wynik na poziomie 3233 szt., czyli o 83 szt. więcej niżrok temu (+2,6%). Porównując ten poziom z liczbą nowych rejestracji (2478 )widać, że ponownie w tym roku „górą” są pojazdy używane. Spodziewamy się, żetaka sytuacja utrzyma się w przyszłym roku.

Proces zrównywania się poziomów obuzbiorów obserwujemy od 2017 roku – wówczas liczba pojazdów używanychsprowadzonych do naszego kraju była o 1,4-raza wyższa niż pojazdów fabrycznienowych (3321 szt. do 2292 szt.). W 2018 roku był to poziom już tylko o 1,2-razawyższy (3150 szt. do 2706 szt.) W 2019 roku – w lipcu – te poziomy po razpierwszy się niemal zrównały (różnica wynosiła 81 szt.), aby teraz – na koniec2019 r. – ponownie mocno się rozejść. Różnica między rynkiem nowym a wtórnymwynosi obecnie 755 szt. na korzyść używanych. W ub.r. sprowadzono do Polski o30% więcej autobusów z zagranicznych rynków wtórnych niż sprzedano nowych.

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzyposzczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego- panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszym w 2019r. zarejestrowano 30-razy więcej niż nowych (1149szt. do 39 szt.), a w drugimprawie 3-razy więcej (924 szt. do 338 szt.).

Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotnąsytuację. Potwierdzają to dane z 2019 r., gdzie nowe minibusy dominują nadrynkiem sprowadzanych używanych pojazdów, osiągając proporcję 1064 szt. do 642szt. Jeszcze wyraźniejsza przewaga zarysowała się w segmencie miejskim, gdzienowe pojazdy (1032 szt.) zdecydowanie wyprzedziły używane (411).

Utrzymująca się jednak cały czas duża dysproporcja pomiędzynowymi i używanymi autokarami daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie,dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych tych pojazdów jest na stosunkowoniskim poziomie. Zakładając, że nasza cała autobusowa flota to ok. 100 tys.pojazdów, to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być roczniewymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt.rocznie. W 2019 r. zakupiono 2478 nowych autobusów, a lukę w tym rachunkuuzupełnili przewoźnicy liczbą 3233 używanych pojazdów, które zostałysprowadzone do Polski.

Na czele Euro 4

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 – 2009 (36% udział).Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach2000 – 2004 (35% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzeciąstarsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (4%).

Aktualnie najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym rokujest Setra S215 z 1983 r. Z kolei najmłodsze zarejestrowane pojazdy to dwaZAZ-y A10 z 2019 r. Generalnie grupę dwóch „prawie nowych” rocznikówstanowi obecnie już 94 pojazdów (60 szt. z 2019 r. i 34 szt. z 2018 r.) Dlaporównania w całym 2018 r. takich pojazdów było tylko 3 szt. (1 szt. z 2018 r.i 2 szt. z 2017 r.); w 2017 r. 8 szt. (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.), aw 2016 r. była to suma aż 101 szt. (z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Analiza skumulowanych wyników w 2019 roku wedługposzczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to najważniejszy segment dlaautobusów używanych w Polsce. W ciągu 2019 r. w tej kategorii odnotowano 924rejestracje, czyli o 40 szt. mniej (-4,1%) niż przed rokiem. Co ważne, wsegmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całymrynku;

  • autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoriasprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która dzięki rządowemu FunduszowiRozwoju Przewozów Autobusowych ponownie zaczyna nabierać na znaczeniu.Szczególnie silnie zaznaczyło się to w danych z sierpnia, wrześniaipaździernikaale nadwyżka występowała prawie we wszystkich miesiącach (pozalipcem). Do tego ten segment stanowipotężną konkurencję dla analogicznego segmentu wśród fabrycznie nowychpojazdów, który od lat nie może się przebić przez tę barierę. W 2019 r.zarejestrowano 1149 szt. używanych autobusów międzymiastowych (+214 szt. /+22,9%), czyli najwięcej ze wszystkich kategorii na tegorocznym rynku wtórnym;

  • autobusy MINI – w okresie styczeń-grudzień do Polskisprowadzono 642 używane minibusy, czyli o 62 szt. mniej (-8,8%) niż przedrokiem. To jeden z najbardziej stabilnych segmentów wtórnego rynku ijednocześnie obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestrujesię więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie – to zdecydowanie najsłabsza kategoriawśród używanych autobusów, ale w 2019 roku zanotowała spory wzrost. Sprzedaż wtym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale takżesamorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w2019 r. ta kategoria osiągnęła poziom 411 szt., czyli 50 szt. więcej niż przedrokiem (+13,8%).

Dodajmy, że polscy przewoźnicy zarejestrowali też w 2019roku 8 szt. używanych autobusów szkolnych, podczas gdy rok wcześniej – 5 szt.

Lista rankingowa marek

W 2019 r. zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych doPolski, używanych autobusów została marka Mercedes-Benz. Zarejestrowano łącznie895 pojazdów z logo niemieckiego producenta (-27 szt. / -2,9% w porównaniu zsytuacją sprzed roku). Mercedes zajmuje 27,7% w rynku, co oznacza udział o 1,6pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Warto podkreślić, że Mercedes jest teżliderem w każdej kategorii funkcjonalnej rynku wtórnego (poza pojazdamiszkolnymi). Największa część autobusów tej marki reprezentowała kategorię MINI- 276 szt., gdzie marka ma 43% udział. To efekt cały czas dużego popytu natakie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmujetutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa wsegmencie MINI: Iveco (207) oraz Volkswageni Renault są cały czas z tyłu.Drugą najważniejszą dla Mercedesa kategorią jest segment międzymiastowy (253sztuki), a cała marka ma tutaj 22% udział. Niemiecki producent zajmuje równieżpierwsze miejsce wśród konstrukcji miejskich (138) – z najpopularniejszymimodelami typu Citaro oraz wśród autobusów turystycznych (193) z modelami typuTourismo i Travego.

W rankingu marek na drugiej pozycji w ubiegłym roku byłoIveco z liczbą 499 rejestracji, czyli o 99 szt. więcej niż przed rokiem(+24,8%). Taki rezultat zapewnił marce pow. 15% udział w rynku (+2,7 pkt proc.)Wysoką pozycję w rankingu Iveco zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tychautobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działaćna korzyść koncernu. Do tego dochodzi znaczny import minibusów tej marki, gdzieproducent odnotował 207 rejestracji. W kategorii pojazdów międzymiastowych mamy183 szt. autobusów Iveco i 75 szt. wśród turystycznych. Dodajmy, że w 2019 r.do Polski sprowadzono też 118 autobusów pod marką Karosa, przejętą całkowicieprzez Iveco w 2007 roku oraz 113 szt. pojazdów marki Renault.

Trzecie miejsce zajmuje Setra z liczbą 337 rejestracji (-10szt. /-2,9%) i udziałem 10,4%. Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga markakoncernu Daimler Buses, mają ponad 38% udział na polskim rynku sprowadzanychużywanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął drugie miejscewśród pojazdów turystycznych (172) i trzecie wśród międzymiastowych (140).Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Czwarte miejsce w ubiegłym roku zajęła marka MAN z liczbą278 rejestracji (+35 szt. / +14,4% / +0,9 pkt. proc.), której import rozłożyłsię niemal równomiernie pomiędzy segment pojazdów miejskich (70),międzymiastowych (105) i turystycznych (94).

Grupę najsilniejszych pięciu marek zamyka VDL (160 ), któratradycyjnie najlepsze rezultaty odnotowuje w kategorii turystycznej (100).

Statystyczna oferta

Przedstawiona analiza to tylko wycinek autobusowych danych,jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”.Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowegorynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano dane z raportu o zakupach używanychautobusów, który kosztuje u nas 150 PLN netto miesięcznie.

To nie wszystko. Na rok 2020 przygotowaliśmy szeroki zbiórtransportowych opracowań, w tym m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanychautobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusówmiejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich liniiautobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych imiędzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby. Cenyanaliz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany?Napisz na [email protected] / zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółowąwycenę. Do usłyszenia!

Komentarze