Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów w 2018 roku

infobus
25.01.2019 08:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i „JMK analizy rynku transportu”przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W 2018r. sprowadzono do naszego kraju 3150 autobusów, czyli o 171 szt. mniej niż rokwcześniej (-5,1%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMCpowyżej 8 ton.

Mimo jesiennego i zimowego spowolnienia, dane potwierdzająstabilność rynku sprowadzanych używanychautobusów. Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdówrocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasiezmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt.używanych autobusów, w 2016 r. – 3575 szt., a w 2017 r. – 3321. Te danepokazują też, że ostatni rok wykazał stratę do poprzedniego okresu w wysokości171 szt. (-5,1%). Rok wcześniej odnotowaliśmy spadek o 7,1%. Czy to oznaczapowolny koniec dobrej passy tego segmentu rynku? Naszym zdaniem wolumen tejczęści wtórnego rynku będzie stopniowo maleć, ale nie należy spodziewać siętutaj żadnych gwałtowanych zmian.

Autobusowy grudzień

W grudniu na rynku sprowadzanych, używanych autobusówodnotowaliśmy 215 rejestracji. Dla porównania – w sierpniu było ich ponad 400.To pokazuje, że polscy przewoźnicy wraz z końcem lata zakończyli intensywneprzygotowywanie się do sezonu przewozów szkolnych. Grudniowy wynik jest poniżejśredniej dla całego rynku z 2018 r. (262), jak i 2017 r. (277) i jednocześnie o23 szt. niższy w porównaniu do sytuacjisprzed roku (-9,7%).

W grudniu spadek ilościowy w porównaniu z ubiegłym rokiemmiał miejsce w kategorii miejskiej, gdzie zarejestrowano tylko 11 pojazdów (-17szt. / -60,7%). Wśród minibusów sytuacja była stabilna (+2 szt. / +3,4%). Wgrupie międzymiastowych odnotowaliśmy wzrost (+8 szt. / +20%) i podobnie wsegmencie turystycznym (+19 szt. / +40%). Warto wspomnieć, że w ostatnimmiesiącu liczba pojazdów, które w momencie rejestracji nie ma podanegopodrodzaju zmniejszyła się do 6 wobec 45 rok wcześniej.

Nowe kontra używane

Skumulowany rezultat rejestracji w 2018 r. wyniósł 3150szt., czyli jest on o 171 szt. niższy niż przed rokiem (-5,1%). Dla porównanialiczba nowych rejestracji autobusów w tym okresie wyniosła 2706 szt. Te danepokazują, że w Polsce liczba zarejestrowanych nowych pojazdów w tym roku bardzoszybko zbliża się do poziomu importu używanych autobusów. W 2017 roku było ich3321 szt., czyli o 1,4-raza więcej niż pojazdów fabrycznie nowych (2292). W2018 roku liczba zarejestrowanych autobusów używanych była już tylko o 1,2-razawyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (3150 szt. do 2706 szt.). Ta różnica nierozkłada się jednak proporcjonalnie. Największa dysproporcja panuje wśródautobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku rokuzarejestrowano ponad 13-razy więcej niż nowych (935 szt. do 70 szt.), a tychdrugich ponad 2,6-razy więcej (963 szt. do 368 szt.).

Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotnąsytuację. Od początku 2018 roku to nowe minibusy dominują nad rynkiem wtórnym,osiągając na koniec roku proporcję 1104 szt. do 705 szt. Jeszcze wyraźniejszaprzewaga zarysowała się w segmencie miejskim, gdzie nowe pojazdy zdecydowanie(1145 szt.) zdecydowanie wyprzedziły używane (361 szt.) Po raz pierwszy tenpozytywny trend pojawił się w tych segmentach na koniec 2017 r. Wszystkowskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się także i w 2019 roku.

Utrzymująca się jednak cały czas dysproporcja pomiędzyrynkiem nowych, a sprowadzanychautobusów daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polscesprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskimpoziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów tozgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być roczniewymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt.rocznie. W 2018 r. zakupiono 2706 nowych autobusów, a lukę w tym rachunkukrajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3150 używanych pojazdów, które zostałysprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy z normą emisji Euro III produkowane wlatach 2000 – 2004 (40%). Niemal równoważną ale drugą grupę pod względempopularności stanowiły autobusy produkowane w latach 2005 – 2009 (36% udział),czyli z emisją spalin na poziomie Euro IV. Trzecią starsze – z lat 1996-1999 znormą Euro II (6%). Najstarszy zaimportowany w tym roku pojazd został po razpierwszy zarejestrowany w 1965 r. i jest to dwupokładowy autobus Bristol, którysłuży do przewozu wycieczek po Częstochowie.

Z kolei najmłodszy sprowadzony pojazd to ukraiński ZAZ A10 z2018 r. Generalnie grupę dwóch „prawie nowych” roczników stanowią 68 pojazdów(47 szt. z 2018 r. i 21 szt. z 2017 r). Dla porównania w 2017 r. zarejestrowano58 „prawie nowych” autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (31 szt.z 2017 r. i 27 szt. z 2016 r.), a w całym 2016 r. była to suma 101 szt., zroczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Analiza tegorocznych skumulowanych wyników wedługposzczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to najważniejszy segment dlaautobusów używanych w Polsce. W 2018 r. w tej kategorii odnotowano 963rejestracje, czyli o 8 szt. więcej (+0,8%) niż przed rokiem. Jednak od końcaub.r. nieco mniejsza część pojazdów niż poprzednio, przy rejestracji nie mawypełnionego pola podrodzaju i w związku z tym nie jest przypisana do żadnegosegmentu. Jeśli uwzględnić, że część z nich można byłoby przypisać do kategoriiturystycznej, to rejestracje w tej kategorii pewnie przekroczyłyby 1000 szt.. Coważne, w segmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze rocznikina całym rynku;

  • autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoriasprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która jednak z miesiąca na miesiąctraci na znaczeniu. Mimo to cały czas stanowi dużą i realną konkurencję dlaanalogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. W 2018 r.zarejestrowano tutaj 935 międzymiastowych autobusów (-120 szt. / -11,4%).Spadek ten mógłby być mniejszy, gdyby część pojazdów nieoznaczonych zaliczyć dotej kategorii.

  • autobusy MINI – w 2018 roku do Polski sprowadzono 705używanych minibusów, czyli o 16 szt. mniej (-2,2%) niż przed rokiem. To obokpojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowychniż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nietylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w tensposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w 2018 r. ta kategoria osiągnęłapoziom 361 szt. (-21 szt. / -5,5%) i należy do najsłabszych na rynkusprowadzanych używanych pojazdów.

Dodajmy, że w całym ub. roku polscy przewoźnicyzarejestrowali też pięć używanych autobusów szkolnych (i to czterech różnychmarek), podczas gdy rok wcześniej 11 szt.. W 2018 roku liczba autobusów bezpodanego podrodzaju wyniosła 181 szt. względem198 w 2017 roku.

Lista rankingowa marek

Wyniki z 2018 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benzpodobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych doPolski, używanych autobusów. W ubiegłym roku zarejestrowano łącznie 922 szt. zlogo niemieckiego producenta (-36 szt. / -3,8% w porównaniu z 2017 r.) Mercedeszajmuje 29,3% w rynku, co oznacza udział o 0,5 pkt proc więcej niż rokwcześniej. Z tej grupy największa część autobusów reprezentowała kategorię MINI- 350 szt., gdzie marka ma 50% udział. To efekt cały czas dużego popytu natakie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmujetutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa wsegmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu. Niemieckamarka zajmuje też pierwsze miejsce wśród konstrukcji miejskich (126) – znajpopularniejszymi modelami typu Mercedes O405 czy nowszym Citaro.Mercedes-Benz jest też liderem wśród autobusów międzymiastowych (223), gdziecały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conectoczy Integro. Z kolei w kategorii turystycznej Mercedes ma drugie miejskie zwynikiem 184 rejestracji i modelami Tourismo czy Tourino.

W 2018 r. drugą pozycję na wtórnym ryku nie ma jużtradycyjnie marka Setra, ale Iveco, które awansowało na pozycję wicelidera ztrzeciego miejsca. To spore zaskoczeniem, gdyż do tej pory włoska marka niestawała na rynkowym podium w Polsce. Szybki awans w rankingu Iveco zawdzięczaprzejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, któregopopularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Do tegodochodzi rosnący import minibusów tej marki. W zeszłym roku producent odnotował388 rejestracji (+59 szt. / +17,9%), co zapewniło mu udział powyżej 12% (+2,4pkt. proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach –MINI (153), międzymiastowej (126) i turystycznej (76).

Setra – na trzecim miejscu – ma 347 rejestracji, czyli o 26szt. mniej niż przed rokiem (-7%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynkuna poziomie 11% (-0,2 pkt proc). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga markakoncernu Daimler Buses, przekroczyli 40% łącznego udziału na polskim rynkusprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zająłpierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (193) i czwarte wmiędzymiastowej (108), a najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra toturystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315UL.

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki –MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła rok 2018 z wynikiem 243 szt. (+9 szt. /+3,8%). MAN tradycyjnie najlepsze rezultaty odnotował w kategorii turystycznej(83) i miejskiej (75) oraz międzymiastowej (72), gdzie wzmocnił w ostatnim rokuswoją obecność. Wszystko, to ugruntowało jego udział w rynku, który wyniósł7,7%. Z kolei VDL osiągnął niższy wynik (-23%) niż przed rokiem – 157rejestracji (głównie w segmencie turystycznym) i 5% udział w rynku. Wymienione dwie ostatnie firmy tonajważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racjiobecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swojeudziały.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżącozbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy dozamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbióropracowań. To m.in.:

·comiesięczne analizy rejestracji nowych iużywanych autobusów w Polsce;

·kwartalne analizy produkcji nowych autobusów wPolsce;

·analizy on-line przetargów na zakup nowychautobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

·analizy on-line przetargów na obsługę miejskichlinii autobusowych;

·analizy on-line przetargów na obsługę lokalnychi międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmyJMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!

Komentarze