TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek używanych autobusów w 2016 r.
JMK analizy rynku transportowego - Opublikowano: 19.01.2017 18:37:52
Polski rynek używanych autobusów w 2016 r.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW/MC). Łącznie w 2016 roku polscy przewoźnicy zarejestrowali 3575 używanych autobusów, czyli o 249 szt. mniej niż rok temu (-6,5).

Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Przypomnijmy, że w 2015 roku odnotowaliśmy rekordowy poziom sprzedaży używanych autobusów. Wówczas zarejestrowano 3824 pojazdy , czyli o 138 szt. więcej niż w 2014 r. (+3,7%), kiedy z kolei sprowadzono 3686 egzemplarzy. Dla porównania ? w 2013 r. zarejestrowano 3423 używanych autobusów, w 2012 r. ? 3048 szt., a w 2011 r. - 3111 szt. To oznacza, że w 2016 roku po raz pierwszy od czterech lata mieliśmy spadek liczby sprowadzanych autobusów. Czy to oznacza, że rynek ten osiągnął w 2015 roku maksymalny poziom nasycenia i teraz liczba sprowadzonych pojazdów będzie maleć? Tego się spodziewamy, ale dopiero wyniki za rok 2017 potwierdzą, czy jest to stały trend. Niezależnie od zeszłorocznego wyniku, rynek sprowadzanych autobusów imponuje swoim potencjałem i stabilnością.

Grudzień

W grudniu 2016 r. liczba zarejestrowanych autobusów używanych w Polsce osiągnęła poziom 345 szt. (+36 szt. / +11,7%). To jeden z najniższych miesięcznych wyników w tym roku, porównywalny z sytuację z marca, kwietnia i sierpnia , kiedy zarejestrowano odpowiednio 351 szt., 374 i 432 szt. Dla porównania: w styczniu 2016 r. zaimportowano łącznie 232 szt. (-2 szt. / -0,9%), w lutym ? 222 szt. (-65 szt. / -22,6%), w marcu ? 351 szt. (-2 szt. / -0,6%), w kwietniu ? 374 (+11 szt. / +3,0%), w maju ? 297 (+8 szt. / +2,8%), w czerwcu - 281 (+33 szt. / +13,3%), w lipcu ? 222 szt. (- szt. / -0,4%) i w sierpniu ? 432 szt. (-74 szt. / -14,6%), we wrześniu 296 szt. (-103 szt. / -25,8%), październiku 309 szt. (-4 szt. / -1,3%) i w listopadzie 214 szt. (-86 szt. / -28,7%).

W 2016 r. na wtórnym rynku najczęściej sprowadzano używane pojazdy międzymiastowe, a najrzadziej autobusy miejskie. I w grudniu paradoksalnie ten najsłabszy segment zanotował największy wzrost (+19 szt. / +50%). Plus odnotowaliśmy w kategorii autobusów międzymiastowych (+2 szt. / + 2%),gdzie zarejestrowana 102 pojazdy oraz wśród turystycznych 89 szt. (+24; +36,9%). Z kolei minus pojawił się wśród MINI-busów ? 80 szt. (-16 szt. / -16,7%).

Nowe kontra używane

Skumulowane wyniki od początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych sprowadzonych do Polski autobusów używanych jest prawie 1,8-razy większa niż sprzedanych pojazdów fabrycznie nowych (3575 szt. do 1987 szt.) To już jednak nie jest tak znacząca przewaga, jak jeszcze roku temu, kiedy pojazdy używane potrafiły kilkukrotnie przeważać nad nowymi.

Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych. W 2016 r,. zarejestrowano ponad 21-razy więcej niż nowych (1198 szt. wobec 56 szt.) W segmencie turystycznym i MINI różnica ta jest znacząco mniejsza. Z kolei w kategorii autobusów miejskich, rok 2016 przyniósł zdecydowane zwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (722 szt. wobec 351 szt. używanych) Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1987 nowe autobusy, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych w 2016r. autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (29%). Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (15%). Najstarszy zaimportowany w styczniu pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1985 r. i jest to miejski model Ikarus 280, sprowadzony pewnie jako oldtimer. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 101 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.) W całym 2015 r. taką grupę "prawie nowych" autobusów tworzyło łącznie 67 pojazdów, w tym 42 szt. z rocznika 2015 i 25 szt. z rocznika 2014. Natomiast w 2014 r. (w momencie przejścia z normy Euro V na Euro VI) odnotowaliśmy aż 118 szt. takich "nowych-używanych" pojazdów (86 z rocznika 2014 i 32 z rocznika 2013.

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe ? to najważniejszy segment dla autobusów używanych sprowadzanych do Polski. W 2016 r. zarejestrowano 1198 takich pojazdów ? o 101 szt. mniej niż przed rokiem (-7,8%);

  •  autobusy turystyczne ? to drugi pod względem rankingu segment w grupie sprowadzanych autobusów używanych, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W 2016 roku sprowadzono tutaj 943 autokary, czyli o 10 szt. (-1,0%) mniej niż przed rokiem;

  • i kolejny segment z roku na rok rosnący w siłę ? autobusy MINI. W 2016 r. sprowadzono 915 szt. używanych minibusów, czyli o 47 szt. (-4,9%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. W 2016 r. ta kategoria osiągnęła poziom 351 szt. (-38szt. / -9,8%) i jednocześnie należy do najsłabszych na rynku sprowadzanych pojazdów.

Dodajmy, że obok tych głównych kategorii mamy jeszcze raczkujący segment pojazdów szkolnych, których od początku br. sprowadzono w liczbie 10 egzemplarzy (głównie są to pojazdy marki Renault). Poza tym 158 autobusów nie miało sprecyzowanego podrodzaju w rejestrach CEP a tym samym przynależności do segmentu funkcjonalnego.

Lista rankingowa marek

Skumulowane wyniki od stycznia do grudnia 2016 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski. W tym roku zarejestrowano łącznie 1139 szt. (+45 szt. / +3,3%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 32% w rynku, co oznacza udział o 3,3 pkt proc. wyższy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 547 szt., gdzie marka ma 59,8% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 14,9%, 12,1% i 6,2% w tej części rynku. Mercedes-Benz jest także liderem w segmencie międzymiastowym (284), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Mercedes-Benz jest także liderem w kategorii miejskiej (117) , gdzie przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy Mercedesa jak O405 czy nowsze Citaro Na drugim miejscu jest wśród autobusów turystycznych (150) z najpopularniejszymi modelami typu Tourismo czy Tourino. Od reszty konkurencji w rankingu marek dzieli Mercedesa duża różnica.

Drugie miejsce na podium ma Setra, która w tym roku odnotowała poziom 381 rejestracji (-76 szt. / -16,6%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 10,7% (-1,3 pkt proc. w porównaniu do 2015 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają razem ponad 40% udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje pierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (163) i trzecie w strategicznej kategorii autobusów międzymiastowych (189). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Trzecie miejsce ma Renault. Francuski producent od początku roku odnotował 349 rejestracji (-103 szt. / -22,8%), co przełożyło się na 9,8% udział (-2.1 pkt proc.). Francuska marka ma cały czas stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów z roku na rok sprowadza się coraz mniej. Kupowane w naszym kraju francuskie autobusy ? poza kategorią MINI ? mają przynajmniej 13 lat. Najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Producent zajmuje drugie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (193) z takimi modelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A. Marka jest również obecna wśród pojazdów turystycznych (71), MINI (57), miejskich (5) i szkolnych (6).

Reszta peletonu

Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. Podobnie jak w zeszłym roku, najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki ? Iveco i MAN, które w 2016 r. zajęły odpowiednio czwarte i piąte miejsce. Włoski producent mocno przyspieszył w sierpniu i teraz osiągnął poziom 291 rejestracji. Marka poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych ? w tym także w MINI.

Z kolei MAN (259 szt.) ma silna pozycję w segmencie miejskim, gdzie niemiecka marka zajmuje pozycję wicelidera z liczbą 94 szt. zarejestrowanych pojazdów.

Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka holenderski VDL (176), który coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W tym roku marka ma tutaj trzecie miejsce z liczbą 136 zarejestrowanych autokarów.

Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma ?JMK analizy rynku transportowego? oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...