Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów ? luty 2015 r.

infobus
11.03.2015 20:32
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2015 r. zarejestrowanych zostało 521 pojazdów, czyli o 21 szt. mniej niż rok temu (-3,9%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 3,5 t. Osiągnięte wyniki potwierdzają dobrą i stabilną kondycję rynku używanych autobusów. Dla porównania ?w lutym 2011 r. sprowadzono 230 szt. pojazdów do przewozu osób, w 2012 r. ?204 szt., w 2013 r. ?264 szt., a w 2014 r. ?298 szt. To pokazuje, że poziom w tym sektorze zachowuje zaskakującą równowagę i cały czas rośnie. Na lutowy wynik (287) zgodnie zapracowały trzy główne segmenty: autobusy międzymiastowe (153), turystyczne (154) i MINI (136). To układ sił podobny jak w zeszłym roku. Najsłabszym segmentem na wtórnym rynku w Polsce pozostają autobusy miejskie (48), których import w styczniu i lutym był niższy niż rok wcześniej. Utrzymująca się wysoka popularność używanych autobusów powoduje, że ich tegoroczny import przewyższył ponad dwukrotnie rynek fabrycznie nowych. Wśród pojazdów nabywanych na zagranicznym wtórnym rynku równą popularnością cieszą się pojazdy międzymiastowe i turystyczne. Pierwszych od początku roku zarejestrowano 51-razy więcej niż nowych. A tych drugich ponad 9 razy więcej. W segmencie MINI różnica ta jest diametralnie mniejsza i wynosi tylko 1,4-raza na korzyść konstrukcji używanych. Z kolei w kategorii autobusów miejskich początek roku przyniósł zdecydowane zwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (116 szt. nowych do 48 szt. używanych). Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2014 r. zakupiono 1477 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3 686 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3. Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkuletnie, głównie produkowane w latach 2005-2009 z normą Euro IV (32%). Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki 1996-1999 z normą Euro II (23%), a trzecią ?roczniki z lat 2000-2004 (34% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Najstarszy zaimportowany w bieżącym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1989 r. To popularny na polskich drogach międzymiastowy model Setra S 215 UL. Z kolei w grupie najmłodszych roczników cały czas możemy spotkać autobusy białoruskiego producenta MAZ, które zostały wyprodukowane w 2014 r. i spełniają jeszcze normę Euro V. Są one importowane jako ?prawie?nowe egzemplarze przez prywatnych, śląskich przewoźników i wykorzystywane do obsługi miejskich linii w sieci KZK GOP czy Tarnowskie Góry. W tym roku do tej grupy dołączyły także autokary marki Irizar. W rezultacie w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2015 r. zarejestrowano 6 ?nowych-używanych?autobusów, natomiast w całym 2014 r. zarejestrowano ich aż 86 szt.

Segment po segmencie. 

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:
– autobusy międzymiastowe ?153 szt. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, która cały czas wykazuje stabilny poziom. W pierwszych miesiącach 2015 r. zarejestrowano tutaj niemal tyle samo (-1) pojazdów niż przed rokiem.
– autobusy turystyczne ?kolejny ważny segment dla autobusów używanych, gdzie rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W styczniu i lutym zaimportowano 154 autokary, czyli o 20 szt. (-11,5%) mniej niż przed rokiem;
– autobusy MINI ?gdyby zsumować pojazdy nowe i używane z tej kategorii okazałoby się, że jest to najliczniejszy segment na autobusowym rynku. Od początku roku sprowadzono 136 takich pojazdów, czyli o 11 szt. (+8,8%) więcej niż przed rokiem;
– autobusy miejskie ?sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w tym roku ta kategoria osiągnęła poziom 48 szt. (-25 szt. / -34,2%).

Lista rankingowa marek. 

Wyniki ze stycznia i lutego potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych. W pierwszych dwóch miesiącach br. zarejestrowano łącznie 168 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (32,3% udział w rynku), co oznacza wzrost liczby rejestracji o 1 szt. w porównaniu do 2014 r. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ?71 szt., gdzie marka ma 52% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ?Iveco i Volkswagen są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 17,6% i 14,7% w tej części rynku, ale nie jest to już tak ogromna przewaga jak jeszcze w zeszłym roku. Mercedes-Benz jest liderem poza miejskim we wszystkich pozostalych kategoriach funkcjonalnych: wśród autobusów turystycznych (34), gdzie dobrze sprzedają się takie modele jak: Tourismo czy Tourino;- w segmencie międzymiastowym (44), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze O407, O408, Conecto czy Integro. W kategorii miejskiej zajmuje drugie miejsce (12) po autobusach MAN. Tutaj przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają pojazdy O405N czy nowsze Citaro.
W ogólnej klasyfikacji drugie miejsce na podium zajmuje Renault z wynikiem 54 rejestracji. Francuska marka ma stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów sprowadzono mniej niż w zeszłym roku (-10 szt. / -15,6%). Wszystkie kupowane w naszym kraju autobusy tej marki mają przynajmniej 12 lat. Najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Francuski producent zajmuje drugie miejsce (przed Setrą) w segmencie autobusów międzymiastowych (25) z takimi modelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A. Marka jest także obecna wśród pojazdów turystycznych (17) ?z modelem FR1 na czele. Pojazdy Renault spotkamy także w segmencie MINI (9) ?głównie z modelem Master.
Trzecią pozycję wśród używanych autobusów ma niemiecka marka Setra, która od początku roku odnotowała liczbę rejestracji na poziomie 47 szt., czyli o 21 szt. mniej niż rok wcześniej (-30,9%). To obok Mercedes-Benz druga marka koncernu Daimler Buses, którego łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów wynosi ponad 40%. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (23) a trzecie w międzymiastowych (17). Najczęściej sprowadzane autobusy z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.
Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. W tym roku najaktywniej liderów próbuje dogonić MAN (42), osiągając coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim. Niemiecka marka jest tutaj liderem z liczbą 20 szt. zarejestrowanych pojazdów. Za producentem z Monachium w ogolnej klasyfikacji znajduje się Iveco (36), które z roku na rok poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych. Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka holenderski VDL (31), który z roku na rok coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W ciagu dwóch pierwszych miesięcy roku zajął on tutaj wysokie trzecie miejsce z liczbą 21 zarejestrowanych autokarów. Te trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

Komentarze