TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek używanych autobusów – 2017 rok
JMK - Opublikowano: 24.01.2018 09:17:06
Polski rynek używanych autobusów – styczeń-grudzień 2017 roku

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). 

Polski rynek używanych autobusów sprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością - nawet jak jest na "minusie" to nie ma tutaj nagłych zmian. W 2017 r. sprowadzono do Polski 3321 autobusów, czyli o 254 szt. (-7,1%) mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Część wtórnego rynku- pojazdy sprowadzane do Polski, mają wręcz niewyczerpany potencjał – od 7 lat krajowi przewoźnicy przywożą ponad 3 tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. W 2017 r. - 3321 szt. Czyli jest to już drugi rok "ma minusie", co może oznaczać trwalszą tendencję i powolne odchodzenie polskich przewoźników od wymiany taboru w oparciu tylko o wtórny rynek.

Autobusowy grudzień

W grudniu br. odnotowaliśmy 238 rejestracji sprowadzanych autobusów. To wynik poniżej tegorocznej (277), jak i zeszłorocznej średniej rynku (298). W porównaniu z analogicznym miesiącem 2016 r. jest to poziom o 107 szt. niższy (-31,0%). W ostatnim miesiącu roku powróciły spadki we wszystkich kategoriach funkcjonalnych na rynku wtórnym, czyli w segmencie MINI (-22 szt. / -21,2%); miejskim (-29 szt. / -50,9%); międzymiastowym (-42 szt. / -41,2%) i turystycznym (-42 szt. / - 47,2%),. Grudniowy rezultat miał realny wpływ na pogłębienie się tendencji spadkowej całego skumulowanego wyniku, który jeszcze po listopadzie był niższy niż w analogicznym okresie z 2016 r. o 4,6%. Po grudniu ten wskaźnik wyniósł -7,1%.

Od początku roku

Skumulowany poziom rejestracji sprowadzanych autobusów za cały 2017 r. pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 3321 szt., czyli o 254 szt. mniej niż przed rokiem (-7,1%). Najważniejszym motorem napędowym tej części wtórnego rynku w tym roku jest kategoria pojazdów międzymiastowych z wynikiem 1155 rejestracji (-143 szt. / -11,9%). Tuż za nią jest segment autobusów turystycznych, których zarejestrowano 955szt. (+12 szt. / +1,3%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import w górę to pojazdy miejskie, z rezultatem 382 szt. od początku roku (+31 szt. / +8,8%). Z kolei na mocnym minusie są MINI-busy, których od początku roku sprowadzono 721 szt. (-194 szt. / -21,2%). Wśród zarejestrowanych w 2017 roku sprowadzanych autobusów 198 szt. wobec 158 rok wcześniej nie miało podanego podrodzaju.

Nowe kontra używane

Dane 2017 roku pokazują, że liczba zarejestrowanych nowych autobusów w Polsce powoli zbliża się do poziomu rynku wtórnego. Ciągle jednak sprowadzamy więcej o 1,4-raza pojazdów używanych (3321 szt.) niż pojazdów fabrycznie nowych (2297). Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej kategorii, od początku roku zarejestrowano blisko 13-razy więcej używanych niż nowych (1055 szt. do 84 szt.), a tych drugich o 2,5-raza więcej (955 szt. do 384 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Dane za 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (1057 szt. do 721 szt.), jak i autobusom miejskim (771 szt. do 382 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2017 r. zakupiono 2297 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3321 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (42% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (34%). Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (8%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w … 1938 r. i jest to kolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 58 autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (31 szt. z 2017 r. i 27 szt. z 2016 r.) Dla porównania w całym 2016 r. suma "nowych-używanych" pojazdów wyniosła 101 szt., wyprodukowanych odpowiednio w latach 2016 (54) i 2016 (47).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

- autobusy międzymiastowe – główny filar rynku sprowadzanych autobusów do Polski z rynku wtórnego, w którym występuje największa liczba marek. To także kategoria, która przeżywa w tym roku kryzys. W 2017 r. sprowadzono tutaj 1055 autobusów, czyli o 143 szt. (-11,9%) mniej niż przed rokiem;

- autobusy turystyczne to w ubiegłym roku drugi, najważniejszy segment na rynku pojazdów używanych w Polsce. To strategiczna kategoria w tej części wtórnego rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W 2017 r. zarejestrowano 955 pojazdów tej katwegorii, czyli o 12 szt. więcej niż przed rokiem (+1,3%).

- autobusy MINI – w 2017 r. sprowadzono 721 szt. używanych minibusów, czyli o 194 szt. (-21,2%) mniej niż przed rokiem. Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że im więcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używane konstrukcje;

- autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost do planowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie w ubiegłym roku ta kategoria osiągnęła poziom 382 szt. (+31 szt. / +8,8%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku - obok pojazdów szkolnych, gdzie w 2017 r. mieliśmy 10 szt. pojazdów tyle samo co rok wcześniej.

Lista rankingowa marek

Wyniki z 2017 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W 2017 roku zarejestrowano łącznie 958 szt. (-181 szt. / -15,9%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 29% w rynku, co oznacza udział o 3 pkt proc. mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 378 szt., gdzie marka ma 52,4% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 19,3%, 11,2% i 6,8% w tej części rynku.

Mercedes jest również liderem w segmentach:

międzymiastowym z udziałem 26,1% (275 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro;

miejskim z udziałem 29,6% (113 szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

Niemiecki producent jest wiceliderem w kategorii turystycznej z udziałem 15,6% (149 szt.), gdzie krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy, jak Tourismo czy Tourino.

W 2017 r. drugą pozycję wypracowała sobie Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markę Renault, która spadła na dalekie, szóste miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku roku Setra odnotowała 373 rejestracji używanych autobusów, czyli o 8 szt. mniej niż przed rokiem (-1,8%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,2% (-0,5 pkt proc więcej niż w 2016 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają ponad 40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje pierwsze miejsce w kategorii autobusów turystycznych (161) i drugie w kategorii pojazdów międzymiastowych (161). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie stawała na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault i częściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tej marki. W 2017 r. włoski producent odnotował 329 rejestracji (+38 szt. / +13,1%), co zapewniło mu tutaj udział 9,9% (+1,8 pkt. proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (139), międzymiastowej (109) i turystycznej (62)

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła rok 2017 dobrym wynikiem 234 pojazdów (-25 szt. / -9,7%), w tym autobusy miejskie (84), jak i turystyczne (77). Nieco niższy wynik osiągnął w tym okresie holenderski VDL, który zajął w rankingu 5. miejsce z wynikiem 205 pojazdów (+28 szt. / +15,8%), z czego najwięcej pojazdów zarejestrowanych zostało jako autobusy turystyczne (123).



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...