Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów 11.2016 r.

infobus
20.12.2016 15:48
0 Komentarzy

Polski rynek używanych autobusów sprowadzanych zza granicy cały czas jest w lekkiej defensywie. Po listopadzie br. spadek liczby rejestracji w porównaniu do zeszłorocznego pogłębił się do poziomu 8,1%, czyli o ponad 2% więcej niż jeszcze miesiąc wcześniej.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW/MC). Łącznie w okresie styczeń-listopad br. polscy przewoźnicy zarejestrowali 3 230 używanych autobusów, czyli o 285 szt. mniej niż rok temu (-8,1%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Przypomnijmy, że w zeszłym roku odnotowaliśmy rekordowy poziom sprzedaży używanych autobusów. Wówczas zarejestrowano 3824 szt. pojazdów , czyli o 138 szt. więcej niż w 2014 r. (+3,7%), kiedy z kolei sprowadzono 3686 egzemplarzy. Dla porównania ? w 2013 r. zarejestrowano 3423 używanych autobusów, w 2012 r. ? 3048 szt., a w 2011 r. – 3111 szt. Najnowsze listopadowe wyniki pokazują, że rynek ten osiągnął w zeszłym roku maksymalny poziom nasycenia i teraz liczba sprowadzonych pojazdów maleje. Nawet przy spadku wolumenu ten segment imponuje stabilnością.

Listopadowe wyniki

W listopadzie 2016 r. liczba zarejestrowanych autobusów używanych osiągnęła poziom 214 szt.

(-86 szt. / -28,7%). To najniższy miesięczny wynik w tym roku, porównywalny z sytuację z lutego i lipca, kiedy zarejestrowano po 222 szt. Dla porównania: w styczniu 2016 r. zaimportowano łącznie 232 szt. (-2 szt. / -0,9%), w lutym ? 222 szt. (-65 szt. / -22,6%), w marcu ? 351 szt. (-2 szt. / -0,6%), w kwietniu ? 374 (+11 szt. / +3,0%), w maju ? 297 (+8 szt. / +2,8%), w czerwcu – 281 (+33 szt. / +13,3%), w lipcu ? 222 szt. (- szt. / -0,4%) i w sierpniu ? 432 szt. (-74 szt. / -14,6%), we wrześniu 296 szt. (-103 szt. / -25,8%), październiku 309 szt. (-4 szt. / -1,3%) i w listopadzie 214 szt. (-86 szt. / -28,7%).

W Polsce najczęściej sprowadza się używane pojazdy międzymiastowe i to właśnie ten segment w listopadzie dotknął największy procentowy spadek (-62szt. / – 55,4%). Kolejnymi w tym rankingu segmentami były MINI-busy ? 56 szt. (-25 szt. / -30,9%). Kategoria autokarów wyszła podobnie jak rok wcześniej (64 szt. wobec 59szt.), a w najsłabszej kategorii miejskiej zanotowaliśmy 36 szt., o 5 szt. więcej niż przed rokiem (+16,1%). Podsumowując: można powiedzieć, że listopad niewiele zmienił sytuację na rynku sprowadzanych zza granicy autobusów używanych. Cały czas tkwi on w lekkiej stagnacji, ale też cały czas może nas jeszcze zaskoczyć i błyskawicznie nabrać dynamiki.

Nowe kontra używane

Skumulowane wyniki od początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych sprowadzonych do Polski autobusów używanych jest prawie 2-razy większa niż sprzedanych pojazdów fabrycznie nowych (3230 szt. do 1669 szt.) To już jednak nie jest tak znacząca przewaga, jak jeszcze roku temu, kiedy pojazdy używane potrafiły kilkukrotnie przeważać nad nowymi.

Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych. W okresie syczeń-listopad br. zarejestrowano ponad 22-razy więcej niż nowych (1096 szt. wobec 48 szt.) W segmencie turystycznym i MINI różnica ta jest znacząco mniejsza i na korzyść konstrukcji używanych wynosi odpowiednio: ponad 2,5-razy (854 szt. wobec 337 szt.) oraz 1,1-razy (835 szt. wobec 740 szt.). Z kolei w kategorii autobusów miejskich, rok 2016 przyniósł zdecydowane zwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (540 szt. wobec 294 szt. używanych) Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2015 r. zakupiono 1742 nowe autobusy, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3824 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski. I w tym roku będzie podobnie

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (28%). Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (16%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1985 r. i jest to miejski model Ikarus 280, sprowadzony pewnie jako oldtimer. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 82 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 35 i 47 szt.) W całym ub.r. taką grupę „prawie nowych” autobusów tworzyło łącznie 67 pojazdów, w tym 42 szt. z rocznika 2015 i 25 szt. z rocznika 2014. Natomiast w 2014 r. (w momencie przejścia z normy Euro V na Euro VI) odnotowaliśmy aż 118 szt. takich „nowych-używanych” pojazdów (86 z rocznika 2014 i 35 z rocznika 2013.

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe ? to najważniejszy segment dla autobusów używanych sprowadzanych do Polski. W ciągu 11. miesięcy 2016 r. zarejestrowano 1096 takich pojazdów ? o 103 szt. mniej niż przed rokiem (-8,6%);

  • autobusy turystyczne ? to drugi pod względem rankingu segment w grupie sprowadzanych autobusów używanych, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku roku sprowadzono tutaj 854 autokary, czyli o 34 szt. (-3,8%) mniej niż przed rokiem;

  • i kolejny segment z roku na rok rosnący w siłę ? autobusy MINI. Od początku roku sprowadzono 835 szt. używanych minibusów, czyli o 31 szt. (-3,6%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w ciągu 11. miesięcy br. ta kategoria osiągnęła poziom 294 szt. (-57 szt. / -16,2%) i jednocześnie należy do najsłabszych na rynku sprowadzanych pojazdów.

Dodajmy, że obok tych głównych kategorii mamy jeszcze raczkujący segment pojazdów szkolnych, których od początku br. sprowadzono w liczbie 10 egzemplarzy (głównie są to pojazdy marki Renault).

Poza tym 141 autobusów nie miało sprecyzowanego podrodzaju w rejestrach CEP a tym samym przynależności do segmentu funkcjonalnego.

Lista rankingowa marek

Skumulowane wyniki od stycznia do listopada 2016 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski. W tym roku zarejestrowano łącznie 1027 szt. (+42 szt. / 4,3%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 31,8% w rynku, co oznacza udział o 3,8 pkt proc. wyższy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 503 szt., gdzie marka ma 60,2% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 14,9%, 12,2% i 5,9% w tej części rynku. Mercedes-Benz jest także liderem w segmencie międzymiastowym (255), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Mercedes-Benz jest także liderem w kategorii miejskiej (98) , gdzie przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy Mercedesa jak O405 czy nowsze Citaro Na drugim miejscu jest wśród autobusów turystycznych (138) z najpopularniejszymi modelami typu Tourismo czy Tourino. Od reszty konkurencji w rankingu marek dzieli Mercedesa duża różnica.

Drugie miejsce na podium ma Setra, która w tym roku odnotowała poziom 342 rejestracji (-68 szt. / -16,6%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 10,6% (-1,1 pkt proc. w porównaniu do sytuacji z 2015 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają razem ponad 40% udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje pierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (145) i trzecie w strategicznej kategorii autobusów międzymiastowych (171). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Trzecie miejsce ma Renault. Francuski producent od początku roku odnotował 330 rejestracji (-86 szt. / -20,7%), co przełożyło się na 10,2% udział (-1,6 pkt proc.). Francuska marka ma cały czas stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów z roku na rok sprowadza się coraz mniej. Wszystkie kupowane w naszym kraju francuskie autobusy mają przynajmniej 13 lat. Najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Producent zajmuje drugie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (185) z takimi modelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A. Marka jest również obecna wśród pojazdów turystycznych (70), MINI (49) i szkolnych (6).

Reszta peletonu

Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. Podobnie jak w zeszłym roku, najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki ? Iveco i MAN, które po 11. miesiącach zajmują odpowiednio trzecie i czwarte miejsce. Włoski producent mocno przyspieszył w sierpniu i teraz osiągnął poziom 264 rejestracje. Marka poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych ? w tym także w MINI.

Z kolei MAN (229 szt.) ma silna pozycję w segmencie miejskim, gdzie niemiecka marka zajmuje pozycję wicelidera z liczbą 84 szt. zarejestrowanych pojazdów.

Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka holenderski VDL (164), który coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W tym roku marka ma tutaj trzecie miejsce z liczbą 124 zarejestrowanych autokarów.

Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

Komentarze